لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۲۷

آمادگی اتحاديه اروپا برای از سرگيری مذاکرات هسته ای با ايران


کاترين اشتون، رئيس سياست خارجی اتحاديه اروپا،
کاترين اشتون، رئيس سياست خارجی اتحاديه اروپا،
کاترين اشتون، رئيس سياست خارجی اتحاديه اروپا، در پاسخ به نامه سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ايران، ضمن ابراز آمادگی برای از سرگيری گفت وگو ها می گويد اين مذاکرات می بايست بر سر برنامه هسته ای ايران متمرکز باشد.

نسخه ای از پاسخ کاترين اشتون به سعيد جليلی روز چهارشنبه در اختيار رسانه های خبری قرا رگرفته است. اين نامه هشتم ژوئيه نوشته شده است.

کاترين اشتون، که نمایندگی کشورهای پنج بعلاوه یک را نیز برعهده دارد، در این نامه تصریح کرده است دو طرف می بايست درباره زمان و مکان اين مذاکرات گفت وگو کنند.

در همين زمينه، سخنگوی کاترين اشتون به خبرگزاری فرانسه گفته است: مذاکرات می تواند هرچه زودتر آغاز شود.

يک هفته پس از تصويب چهارمين قطعنامه تحريمی عليه ايران در شورای امنيت در خردادماه سال جاری کاترين اشتون در نامه‌ای از سعيد جليلی دعوت کرد تا مذاکرات هسته ای درباره ايران از سرگرفته شود.

سعيد جليلی نيز در نامه ای به کاترين اشتون پيش شرط های جمهوری اسلامی را برای از سرگيری گفت‌وگوهای هسته‌ای در ماه سپتامبر اعلام کرده بود.

«آمادگی اروپا برای تعامل و همکاری»، «اجتناب از هرگونه فشار عليه جمهوری اسلامی» و «اعلام نظر صريح در مورد سلاح‌های هسته‌ای اسرائيل» مواردی است که به عنوان پيش‌شرط مذاکرات آتی ايران و اروپا در نامه سعيد جليلی به آن اشاره شده است.

کشورهای غربی نگران نظامی بودن فعاليت‌های هسته‌ای ايران و دستيابی اين کشور به سلاح اتمی هستند ولی تهران می‌گويد که اين برنامه ماهيت صلح‌آميز دارد.

آمريکا و متحدان اين کشور گفته اند که در چارچوب گروه پنج به علاوه يک متعهد به راهبرد دو گانه «گفت‌وگو» و «اعمال فشار بر ايران» برای بازگشت تهران به ميز مذاکره و تعامل بر سر برنامه هسته‌ای آن هستند.

آمریکا، فرانسه، بریتانیا، روسیه و چین به همراه آلمان، کشورهای پنج بعلاوه یک در صددند با این راهبرد ایران را متقادعد کنند تا فعالیت های مربوط به غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.

در چارچوب همین راهبرد قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنيت سازمان ملل عليه ايران در خردادماه تصویب شد. بر اساس اين قطعنامه، که چهارمين دور تحريم‌ها را عليه تهران اعمال می‌کرد افراد و شرکت‌های جديدی در فهرست تحريم‌های سازمان ملل عليه ايران قرار می‌گرفت.

قطعنامه ۱۹۲۹ در واکنش به امتناع ايران از متوقف کردن غنی‌سازی اورانيوم، عدم پذيرش پيشنهاد مبادله سوخت آژانس بين‌المللی انرژی اتمی از سوی ايران و همچنين آغاز غنی‌سازی اورانيوم با غنای ۲۰ درصد در ايران تصويب شد.
XS
SM
MD
LG