لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۱۳

دفتر اشتون محتوای نامه سعید جلیلی را «مثبت» ارزیابی کرد


گفت‌وگوهای ایران و گروه ۵+۱ آخرین بار، با حضور نماینده ایالات متحده، در مهرماه ۸۸ در ژنو برگزار شد
گفت‌وگوهای ایران و گروه ۵+۱ آخرین بار، با حضور نماینده ایالات متحده، در مهرماه ۸۸ در ژنو برگزار شد
اتحادیه اروپا و شش قدرت جهانی مذاکره‌کننده بر سر برنامه هسته‌ای ایران، در حال بررسی و تهیه پاسخ برای نامه سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران هستند. نامه‌ای که از سوی یک مقام مسئول در دفتر کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، «مثبت» ارزیابی شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه دفتر کاترین اشتون تأیید کرده است که روز چهارشنبه نامه سعید جلیلی را دریافت کرده است و در حال بررسی آن است تا به سرعت جوابی برای آن تهیه کند.

آقای جلیلی روز سه‌شنبه در نامه‌ای به خانم اشتون که متن آن در خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، انتشار یافت شرایط جمهوری اسلامی را برای از سرگیری گفت‌وگوهای هسته‌ای در ماه سپتامبر اعلام کرد.

«آمادگی اروپا برای تعامل و همکاری»، «اجتناب از هرگونه فشار علیه جمهوری اسلامی» و «اعلام نظر صریح در مورد سلاح‌های هسته‌ای اسرائیل» مواردی است که به عنوان پیش‌شرط مذاکرات آتی ایران و اروپا در نامه سعید جلیلی به آن اشاره شده است.

این نامه اکنون با واکنش مثبت دفتر کاترین اشتون روبه‌رو شده است، به نحوی که این مقام مسئول در دفتر کاترین اشتون، محتوای نامه سعید جلیلی را «بسیار مثبت‌تر» از نامه‌های پیشین جمهوری اسلامی ارزیابی کرده است.

نیویورک تایمز، نیز روز گذشته به نقل از کاترین اشتون نوشت که پس از دریافت «نامه مفصل ایران» امیدوار به برگزاری گفت‌وگو با مقام‌های ایرانی در پاییز سال جاری است و همچنان هیچ چیز نمی‌تواند وی را از این واقعیت که گفت‌وگوها باید اتفاق بیفتد منصرف کند.

وی تأکید کرده است که تلاش ما این است که به محض آنکه امکان‌پذیر باشد، به سمت گفت‌وگوهای واقعی گام برداریم.

خانم اشتون در عین حال گفته است که هنوز نمی‌تواند تأیید کند که ایران پیشنهاد جدیدی را ارائه کرده است و هنوز لازم است با ایالات متحده و مقام‌های اروپایی بر بر سر محتوای نامه ایران مذاکره کند.

پیش از این ایالات متحده در واکنش به نامه سعید جلیلی، اعلام کرده بود که چنانچه ایران در پیشنهاد خود «جدی» باشد، آمریکا نیز آماده گفت‌وگو بر سر برنامه هسته‌ای ایران خواهد بود.

گفت‌وگوهای ایران و گروه ۵+۱ آخرین بار، با حضور نماینده ایالات متحده، در مهرماه ۸۸ در ژنو برگزار شد و خروجی این گفت‌وگوها پیشنهادی بود که برای تأمین سوخت مورد نیاز برای رآکتور تحقیقاتی تهران، در اواخر مهرماه همان سال موضوع گفت‌وگوی آمریکا، روسیه، فرانسه و ایران قرار گرفت.

از آن زمان تعلل ایران در ارائه پاسخ روشن به پیشنهاد وین بر تنش بر سر برنامه اتمی ایران افزود و در نهایت غرب را متقاعد کرد که برای افزایش فشار بر مقام‌های تهران، دور تازه‌ای از تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را طراحی کنند.

تصویب دور چهارم تحریم‌های ایران همه آنچه غرب در مقابل ایران انجام داد، نبود و اتحادیه اروپا و ایالات متحده وکشورهایی چون کانادا و استرالیا نیز هر یک تحریم‌های یکجانبه‌ای را بر ایران وضع کردند.

اما همزمان با اتخاذ این تحریم‌های مضاعف بود که کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی، در نامه‌ای پیشنهاد برگزاری دور تازه‌ای از مذاکرات را به ایران ارائه کرد.

غرب هدف از وضع تحریم‌ها را برگرداندن ایران به میز مذاکره و متقاعد کردن مقام‌های تهران به دست کشیدن از برنامه هسته‌ای جنجال‌برانگیزش می‌داند.

برنامه‌ای که از سوی غرب به عنوان پوشش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای ارزیابی می‌شود، در حالی تهران با رد این ادعا، آن را صرفاً صلح‌آمیز و در چارچوی تأمین انرژی و نیازهای پزشکی معرفی می‌کند.
XS
SM
MD
LG