لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۵۰

دعوت اتحادیه اروپا از ایران برای گفت‌وگو بر سر پرونده هسته‌ای


کاترین اشتون، رئيس سياست خارجی اتحاديه اروپا
کاترین اشتون، رئيس سياست خارجی اتحاديه اروپا
کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در نامه‌ای از سعید جلیلی، دبیرشورای عالی امنیت ملی ایران، دعوت کرده است تا دور جدیدی از مذاکرات درباره پرونده اتمی ایران آغاز شود.

یک دیپلمات اروپایی که به دلیل حساسیت موضوع نخواست نامش فاش شود، روز دوشنبه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که کاترين اشتون، رئيس سياست خارجی اتحاديه اروپا، در نامه‌ای از سعید جلیلی، دبیر شورای امنیت ملی ایران و مذاکره‌کننده ارشد پرونده هسته‌ای ایران درخواست کرد که درباره برنامه هسته‌ای این کشور گفت‌وگو کند.

این دیپلمات ابراز امیدواری کرد که با پاسخ مثبت مقام‌های ایرانی به این درخواست، چنین مذاکراتی در تابستان امسال برگزار شود.

مقام‌های ایرانی تا کنون نسبت به دریافت این نامه واکنشی از خود نشان نداده‌اند.

نامه رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به مقامات ایرانی در حالی ارسال می‌شود که هفته گذشته دور چهارم تحریم های سازمان ملل علیه ایران با حمایت کشورهای اروپایی به تصویب رسید.

علاوه بر آن برخی از مقام‌های اروپایی چند روز پس از تصویب این تحریم‌ها، از لزوم تشدید یکجانبه تحریم‌ها علیه ایران در اتحادیه اروپا سخن گفتند.

در همین زمینه وزاری‌خارجه کشور های عضو اتحادیه اروپا، در لوگزامبورگ، مشغول رایزنی درباره تصویب قطعنامه‌ای در زمینه تشدید احتمالی تحریم‌های این اتحادیه علیه ایران هستند. قطعنامه‌ای که بر اساس پیش‌نویس آن بخش‌های مالی، حمل و نقل، و صنعت نفت ایران مورد هدف قرار گرفته است.

ایران پیشتر همزمان با امضای توافقنامه سه‌جانبه تهران در مورد تبادل سوخت اتمی، خواستار آن شده بود که مذاکرات بر سر برنامه اتمی‌اش بار دیگر آغاز شود. در این زمینه محمود احمدی‌نژاد بلافاصله پس از امضای توافقنامه تبادل سوخت هسته‌ای در حضور رؤسای جمهور ترکیه و برزیل، قدرت‌های بزرگ جهان را به مذاکرات تازه درباره برنامه هسته‌ای ایران فراخواند.

منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، نیز در اواسط اردیبهشت ماه در ترکیه با اعلام آمادگی تهران برای دیدار و گفت‌وگو با رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر سر موضوع اتمی، خواستار ارائه راهکارهای سازنده از سوی غرب بر سر پیشنهاد مبادله سوخت اتمی شده بود.

کشورهای غربی بر این باورند که ایران در پوشش برنامه‌های اتمی خود اهداف نظامی دنبال می‌کند. این در حالی است که مقام‌های ایرانی ضمن رد ادعاهای کشورهای غربی در این زمینه، همواره بر صلح آمیز بودن برنامه‌های هسته‌ای خود تأکید کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG