لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۹

ترکیه و برزیل قطعنامه تازه علیه ایران را فرصت‌سوزی خواندند


رجب طیب اردوغان و لولا داسیلوا
رجب طیب اردوغان و لولا داسیلوا
رهبران ترکیه و برزیل، در واکنش به تصویب دور تازه تحریم‌ها علیه ایران، این اقدام را «اشتباه» و فرصت‌سوزی خواندند.

ترکیه و برزیل که تلاش‌شان برای قانع کردن ایران به خارج ساختن اورانیوم غنی‌شده به موفقیت رسید اما از سوی قدرت‌های جهانی با سردی با ‌آن برخورد شد، در روز رای‌گیری به قطعنامه رای منفی و لبنان نیز رای ممتنع داد.

روز پنجشنبه، یک روز پس از تصویب قطعنامه، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در نشست مشترک وزیران عرب و ‌ترکیه‌ای در استانبول، تصویب قطعنامه علیه ایران را «اشتباه» خواند.

رجب طیب اردوغان درباره رای منفی این کشور به قطعنامه تحریم ایران به تلاش دیپلماتیک این ترکیه و برزیل برای طرح مبادله اورانیوم اشاره کرد و گفت: «اگر ما به تحریم‌ها نه نمی‌گفتیم خودمان را نفی می‌کردیم که در آن صورت ننگ بود.»

نخست وزیر ترکیه تاکید کرد: «ما از همان آغاز استدلال کردیم که این موضوع باید از راه دیپلماتیک حل شود.»

رجب طیب اردوغان در ادامه با ابراز شگفتی از اقدام شورای امنیت اظهار داشت که حتی به ایران این فرصت داده نشد که به توافقنامه تهران برای مبادله اورانیوم عمل کند و درصورتی که ایران به تعهد خود عمل نکرد، چنین قطعنامه‌ای به تصویب برسد.

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، که برای وزیران ۲۲ کشور اتحادیه عرب در استانبول سخن می‌گفت همچنین اعلام کرد که این کشور طرح‌هایی برای ایجاد منطقه آزاد تجاری با سه کشور سوریه، لبنان و اردن در نظر دارد.

‌نخست وزیر ترکیه همچنین به اظهار نظرهایی که درباره فاصله گرفتن این کشور از غرب اشاره داشته‌اند به شدت پاسخ داد و آنها را «تبلیغات کثیف» خواند.

در یکی از تازه‌ترین اظهارنظرها، رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده، گفته بود از آنجا که اتحادیه اروپا در پذیرفتن ترکیه تعلل می‌کند سیاست خارجی آنکارا تغییر جهت یافته و روابطش با اسرائیل نیز دچار تنش شده است.

فرانکو فراتینی، وزیر خارجه ایتالیا نیز طی مصاحبه‌ای، نیزاظهار داشت که با نظر رابرت گیتس درباره ترکیه موافق است و اتحادیه اروپا باید روند ادغام این کشور در اتحادیه اروپا را تسریع کند.

رجب طیب اردوغان در این نشست با نمونه آوردن سرمایه‌گذاری کشورهایی چون فرانسه در سوریه و دیگر کشورهای عرب گفت: «وقتی نوبت به سرمایه‌گذاری ترکیه در کشورهای عرب می‌رسد یا سرمایه‌گذاری آنها در ترکیه، یک تبلیغات کثیف تللاش می‌کند جلوی این روند را بگیرد.»

رجب طیب اردوغان تصریح کرد: « کسانی که می‌گویند ترکیه از غرب بریده است واسطه‌های تبلیغات مسموم هستند.»

نخست وزیر ترکیه گفت: «آغوش ما برای همه جهان باز است؛ نه اینکه برای یکی باز و برای دیگری بسته باشد.»

واکنش برزیل به تحریم ایران

برزیل نیز که در شورای امینت به قطعنامه تحریم ایران رای منفی داد، نسبت به اتخاذ چنین اقدامی ابراز تاسف کرد.

لوییز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهوری برزیل که خود شخصا به تهران رفت تا شاهد امضای توافقنامه تهران باشد روز چهارشنبه در تلویزیون این کشور گفت: «تاسف‌بار اینکه این بار ایران می‌خواست مذاکره کند و آنهایی که نمی‌خواستند مذاکره کنند کسانی بودند که گمان می‌کنند زور همه چیز را حل می‌کند.»

رئیس جمهوری برزیل تصریح کرد: «من فکر میکنم اتخاذ چنین تصمیمی اشتباه بود.»

لالو داسیلوا گفت: «گمان می‌کنم شورای امنیت یک فرصت تاریخی را برای مذاکره بی‌دغدغه درباره برنامه هسته‌ای ایران را به دور انداخت.»
XS
SM
MD
LG