لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۱

واکنش‌ها به چهارمين قطعنامه تحريمی عليه ايران


باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، ساعتی پس از تصويب چهارمين قطعنامه تحريمی عليه ايران در شورای امنيت گفت: تصويب «شديدترين» تحريم ها پيام بدون اشتباهی ارسال می کند، و در مقابل محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران، نیز گفته است اين قطعنامه «پشيزی» نمی ارزد.

شورای امنيت سازمان ملل متحد روز چهارشنبه نوزدهم خردادماه چهارمين قطعنامه تحريمی عليه ايران را تصويب کرد. دوازده عضو شورای امنيت به اين قطعنامه رای مثبت دادند و برزيل و ترکيه، اعضای غير دايم شورای امنيت، به اين قطعنامه رای مخالف دادند و لبنان نيز رای ممتنع داده است.

باراک اوباما روز چهارشنبه پس از تصويب «قطعنامه ۱۹۲۹ » عليه جمهوری اسلامی گفت:«اين قطعنامه شديدترين تحريم ها تاکنون عليه دولت ايران را اعمال خواهد کرد و پيام بدون اشتباهی را در خصوص تعهد جامعه بين المللی برای جلوگيری از گسترش سلاح های اتمی ارسال می کند.»

باراک اوباما گفته است:«ايران تنها عضو ان.پی تی (پيمان منع گسترش سلاح های کشتار جمعی) در جهان است که نمی تواند آژانس بين المللی انرژی اتمی را متقاعد کند که برنامه هسته ايش مقاصد صلح اميز دارد».

باراک اوباما همچنين با تاکيد براين که تحريم های يک شبه باعث تغيير رويکرد سرسختانه هسته ای ايران نخواهد شد، ابراز اميدواری کرد که دولت جمهوری اسلامی به خاطر مردم ايران رويکرد خود را تغيير دهد.

رييس جمهوری آمريکا که در کاخ سفيد صحبت می کرد، همچنين گفت: «رای امروز نشان داد که چگونه هزينه سر سختی ايران افزايش خواهد يافت».

با اين حال باراک اوباما اضافه کرد:«من می خواهم شفاف باشم، اين تحريم ها درهای ديپلماسی را نخواهد بست، ايران همچنان فرصت اين را دارد که مسير بهتر و متفاوتی را در پيش بگيرد».

قطعنامه را «بايد در زباله‌دان» انداخت

در حالی که باراک اوباما می گويد چهارمين قطعنامه تحريمی عليه ايران در برگيرنده شديدترين تحريم ها تاکنون است، محمود احمدی نژاد در واکنش گفته است: «اين قطعنامه‌ها برای ملت ايران پشيزی نمی‌ارزد، به يکی از آنها پيغام دادم که اين قطعنامه‌ها‌يی که شما صادر می‌کنيد مثل دستمال مصرف شده‌ای است که بايد در زباله‌دان انداخته شود.»

محمود احمدی نژاد که در تاجيکستان به سر می‌برد همچنين گفته است:« ‌کسانی که خود بمب اتم دارند و از آن استفاده و آن را ذخيره کرده‌اند و با آن ديگران را تهديد می‌کنند، اکنون به اين بهانه که ممکن است در آينده ايران بمب اتم بسازد چپ و راست عليه ما قطعنامه صادر می‌کنند.»

کشورهای غربی ايران را متهم می کنند که در صدد است در پوشش برنامه هسته ای خود برای توليد انرژی به تکنولوژی لازم برای ساخت سلاح اتمی استفاده کند. ايران اين اتهام را رد می کند.

شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون طی شش قطعنامه از ايران خواسته است که فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. چهار قطعنامه ازاين شش قطعنامه، تحريم هايی را عليه ايران اعمال می کنند.

ايران تاکنون با سرپيچی از در خواست شورای امنيت برنامه غنی سازی اورانيوم خود را توسعه داده است.

استقبال بريتانيا از تحريم های «قدرتمند» عليه ايران

بريتانيا از فشارهای بيشتر بر ايران استقبال کرده و گفت که تحريم های جديد هم «خوب» و هم «قدرتمند» است و پيام مناسب و صريحی از سوی جامعه جهانی به تهران است.

ويليام هيگ، وزير خارجه بريتانيا با تاکيد بر اهميت همراهی چين و روسيه گفت:«اين صدای جهانی است که به وضوح می گويد ايران نمی تواند از مذاکره حذر کند و ما هم حاضر نيستيم از کنار اين مسئله بی تفاوت بگذريم.»

وی همچنين افزود در صورتی که تحريم های فعلی جوابگو نباشد، فشارها بيشتر خواهد شد

استقبال آلمان

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، روز چهاشنبه از تصويب چهارمين قطعنامه تحريمی عليه ايران در شورای امنيت سازمان ملل متحد به قويا استقبال کرد.

خانم مرکل به خبرنگاران گفت:«جهان باید مطمئن شود که ایران سلاح هسته ای ندارد.»

در همين زمينه، کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا نيز روز چهارشنبه گفت: تصويب دور تازه تحريم ها عليه ايران به مثابه بستن راههای مذاکره برای حل مناقشه هسته ای ايران نيست.

کاترين اشتون همچنين تاکيد کرده است که تصويب قطعنامه تازه عليه ايران علاوه بر اين که بيانگر نگرانی جامعه بين المللی در مورد برنامه هسته ای جمهوری اسلامی است، تاييد اين نکته است که ايران می بايست قطعنامه های شورای امنيت را اجرا کند.
مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا همچنين تاکيد کرده است : تحريم ها به مثابه راه حل نهايی مناقشه کنونی نيست بلکه بخشی از رويکرد دوگانه در قبال ايران است. «اميدورايم تصميم امروز باعث شود تا ايران به ميز مذاکره بازگردد».

کاترين اشتون از آمادگی خود برای مذاکره با سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران، «در اولين فرصت» خبر داده است و گفته است:«هرگونه مذاکره ای (می بايست ) درباره برنامه هست های ايران باشد».

اين در حالی است که سعيد جليلی روز چهارشنبه گفته است:« ما به آنها يادآوری می‌کنيم راه تقابل با حقوق ملت‌ها، راهی بن بست، ناکام و برای رهروان آن مثل گذشته پرهزينه و بی‌فايده خواهد بود و البته مانع موج فراگير همکاری جامعه جهانی در مقابله با زياده‌خواهی‌ها و نيز تعامل دولت‌های مستقل برای صلح، عدالت و پيشرفت نخواهد بود».
XS
SM
MD
LG