لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۰

نماینده ایرانی‌تبار پارلمان آلمان خواستار تمرکز بر نقض حقوق بشر در ایران شد


یک نماینده ایرانی‌تبار پارلمان آلمان با انتقاد شدید از «توجه بیش از حد» به مسئله هسته‌ای ایران در سطح بین‌المللی خواستار آن شده است که به منظور تضعیف حکومت محمود احمدی‌نژاد، بیشتر روی موارد نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی تمرکز شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، امید نوری‌پور، نماینده ایرانی‌تبار پارلمان آلمان گفته است، هر چند تردیدی دراین باره وجود ندارد، که برنامه هسته‌ای ایران «خطری بزرگ» برای امنیت جهانی به شمار می‌آید، اما مؤثرترین راه برای تضعیف احمدی‌نژاد و حمایت از مخالفان او، تمرکز روی نقض حقوق بشر توسط حکومت وی است.

این سخنان در حالی مطرح شده است که شورای امنیت سازمان ملل متحد چند روز پیش با تصویب قطعنامه تازه‌ای، تحریم‌ها علیه ایران را به دلیل سرپیچی جمهوری اسلامی از تن دادن به خواسته‌های شورای امنیت به منظور متوقف ساختن فعالیت‌های هسته‌ای حساس خود، از جمله غنی‌سازی اورانیوم، تشدید کرده است.

این در حالی است که آقای نوری‌پور بر این باور است که تنش بر سر غنی‌سازی اورانیوم در ایران به محمود احمدی‌نژاد این امکان را می‌دهد که در سطح بین‌المللی خود را صاحب اقتدار نشان داده و بدین وسیله توجه را از ضعف‌ها و مشکلات داخلی حکومت خود منحرف سازد.

این نماینده ایرانی‌تبار عضو حزب سبزها در پارلمان فدرال آلمان در این باره گفته است: «این امر یک مشکل اساسی به شمار می‌آید. ایران معمولاً به عنوان کشوری واقعاً قدرمند مطرح می‌شود، در حالی که این گونه نیست و ایران کشوری فوق‌العاده ضعیف است. اما ما آن را درک نمی‌کنیم. اقتصاد ایران فلج شده است.»

وی با تأکید بر اهمیت پرداختن به نقض حقوق بشر در ایران گفته است: «مسئله حقوق بشر از موضوع هسته‌ای ایران جداشدنی نیست. شما مشاهده می‌کنید که حکومت ایران در تبلیغات خود تا چه حد مسئله هسته‌ای را در مقایسه با آنچه در داخل کشور می‌گذرد، بزرگ جلوه می‌دهد.»

آقای نوری‌پور خواستار توجه جامعه جهانی به آنچه در داخل ایران می‌گذرد شده و افزوده است: «ما باید نسبت به تک‌تک موارد نقض حقوق بشر در ایران اعتراض کنیم و نسبت به آن حساس باشیم. تنها در چند هفته گذشته چندین نفر در ایران اعدام شده‌اند، اما تنها عده کمی از آن با خبر هستند، چون توجه کافی به این موضوع صورت نمی‌گیرد.»

این نماینده پارلمان آلمان در تأیید اظهارات خود در مورد نقش تنش بر سر مسئله هسته‌ای ایران در «انحراف توجهات» از مسایل داخلی ایران به پیشنهاد‌های جمهوری اسلامی در باره حل و فصل مسئله هسته‌ای اشاره کرده است که به گفته وی معمولاً در آستانه اعتراض‌های مردمی علیه دولت ارایه شده و بعد از مدتی دوباره زیر پا گذاشته شده است.

امید نوری‌پور از تنش بر سر مسئله هسته‌ای ایران به عنوان «پوششی برای جنایت‌های دولت ایران» یاد کرده و تأکید کرده است، با وجود تمام محدودیت‌های ایجاد شده برای مطبوعات در جمهوری اسلامی، کسانی که رویدادهای داخلی ایران را دنبال می‌کنند، این گونه موارد را مشاهده می‌کنند.

آقای نوری‌پور با بیان این که به اندازه کافی خبر و گزارش در باره نقض حقوق بشر در ایران وجود دارد، خواستار تمرکز بیشتر روی این مسئله شده و از حکومت جمهوری اسلامی به عنوان تهدیدی برای جامعه جهانی یاد کرده است.

وی همچنین با بیان اینکه لغو تظاهرات اعلام ‌شده به مناسبت سالگرد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری از سوی میرحسین موسوی و مهدی‌ کروبی موجب «دلسردی گسترده» ایرانیانی شده است که وی با آنها در ارتباط است، گفته است، حکومت جمهوری اسلامی برای سرکوب هرگونه تظاهرات احتمالی در این روز حدود دو میلیون نیروی امنیتی و شبه‌نظامی به تهران گسیل داشته است.

مهدی کروبی و ميرحسين موسوی، دو تن از رهبران جنبش سبز در ایران روز پنج‌شنبه با انتشار بيانيه‌ای مشترک اعلام کردند: «جهت حفظ جان و مال مردم اعلام می‌داريم راهپيمايی پيش‌بينی شده برگزار نخواهد شد.»

این دو نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری به همراه چندین گروه و حزب اصلاح‌طلب پیشتر خواستار صدور مجوز برای برگزاری راهپیمایی در این روز از سوی وزارت کشور جمهوری اسلامی شده بودند.
XS
SM
MD
LG