لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۷

اشتون: تحریم‌ها علیه ایران احتمالا تا شش هفته دیگر نهایی می‌شود


کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا.
کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا.
کاترين اشتون، رئيس سياست خارجی اتحاديه اروپا، درخواست گفت‌وگو با مقامات ايران بر سر برنامه اتمی جمهوری اسلامی را پذيرفت، و چنین اظهار نظر کرد که احتمالا تحریم‌ها علیه ایران چهار یا شش هفته دیگر نهایی می‌شود.

خانم اشتون در عین حال تاکيد کرده است که اين حدس و تخمين اوست و نظرش در اين باره قطعی نيست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در ديدار وزير خارجه ترکيه با خانم اشتون، قرار شده است احمد داووداغلو با تهران تماس گرفته و هماهنگی‌های لازم برای ديدار خانم اشتون با مقامات جمهوری اسلامی انجام شود.

منوچهر متکی، وزير خارجه جمهوری اسلامی، هفته گذشته و در جريان بازگشت از نيويورک، درخواست کرده بود نماينده‌ای از ايران با کاترين اشتون ديدار داشته باشد. خانم اشتون قرار است به نمايندگی از گروه ۵+۱ با ايران گفت وگو کند.

پنج کشور عضو دائم شورای امنيت آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين و روسيه به همراه آلمان، اعضای گروه موسوم به ۵+۱ هستند.

ديدار خانم اشتون با مقامات تهران در حالی قرار است انجام شود که کشورهای ۵+۱ در حال مذاکره برای دور چهارم تحريم‌ها عليه ايران به دليل فعاليت‌های اتمی جمهوری اسلامی هستند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، خانم اشتون گفت: «مذاکرات درباره تحريم‌های ايران دنبال می‌شود و ممکن است در چهار يا شش هفته آينده تحريم‌ها نهايی شود.»

آمريکا و غرب ايران را متهم می‌کنند که مخفيانه به دنبال ساخت بمب اتمی است. تهران می‌گويد برنامه اتمی را برای توليد برق دنبال می‌کند.

وزير خارجه ترکيه پيشنهاد داده است که خانم اشتون به نمايندگی از گروه ۵+۱ با سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی جمهوری اسلامی و مذاکره‌کننده ارشد ایران در امور هسته‌ای، ديدار کند.

به گفته سخنگوی خانم اشتون، هنوز هيچ تاريخ دقيق يا مکان اين ديدار مشخص نشده است. اين سخنگو تاکيد کرده است که گفت‌وگو فقط درباره فعاليت اتمی ايران خواهد بود و مانعی برای مذاکرات در شورای امنيت نيست و آن مذاکرات ادامه خواهد داشت. وی همچنين تاکيد کرد واشينگتن نيز با اين ديدار موافق است.

خانم اشتون پيشتر و در حاشيه ديدار با وزيران خارجه اتحاديه اروپا در بروکسل گفته بود آماده گفت‌وگو با ايران است. وی گفت: «اگر ايران می‌خواهد با من تماس مستقيم داشته و گفت‌وگويی واقعی درباره مسئله اتمی نظامی داشته باشد، من از آن استقبال کرده و اين موضوع را با شش کشور درگير اين پرونده مطرح خواهم کرد.»

رئيس سياست خارجی اتحاديه اروپا تاکيد کرد: «مذاکرات تحريم‌ها در شورای امنيت بخشی از سياست حرکت دوگانه برای فشار بر ايران و در همين حال، گفت‌وگو است و در صورت هرگونه مذاکره‌ای، گفت‌وگو منحصر و متمرکز بر مسئله اتمی خواهد بود.»

خانم اشتون به خبرنگاران گفت: «ما با دقت برنامه اتمی جمهوری اسلامی و وضعيت حقوق بشر در ايران را پيگيری و دنبال می‌کنيم. ما از اقدامات شورای امنيت در پرونده اتمی ايران حمايت می‌کنيم و باور دارم که به زودی قطعنامه تصويب خواهد شد.»

وی به جزئيات تحريم‌هايی که در حال حاضر مورد بحث است اشاره‌ای نکرد.

در همین حال رسانه‌های ترکيه گزارش داده‌اند که منوچهر متکی، وزير خارجه جمهوری اسلامی، از گفت‌وگوهای احتمالی با غرب استقبال کرده است.

ترکيه و برزيل که از اعضای غيردائم شورای امنيت هستند به دنبال راهی برای حل ديپلماتيک تنش‌ها برسر برنامه اتمی جمهوری اسلامی هستند.
XS
SM
MD
LG