لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۳

ابراز آمادگی متکی برای گفت وگو با رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ترکیه


منوچهر متکی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی.
منوچهر متکی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی.
منوچهر متکی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، گفت: ایران آماده است تا با کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ترکیه دیدار و با او بر سر مسئله اتمی جمهوری سلامی گفت‌وگو کند.

به گزارش آشوشیتد پرس، منوچهر متکی وزیر خارجه جمهوری اسلامی که در ترکیه به سر می برد، روز جمعه خواستار راهکارهای سازنده از سوی غرب بر سر پیشنهاد مبادله سوخت اتمی شد.

منوچهر متکی که از نیویورک به ایران بازمی گشت، در راه توقفی کوتاه در ترکیه داشت.

گفت وگو بر سر مبادله سوخت اتمی

همزمان با اظهارات منوچهر متکی، سفیر جمهوری اسلامی در برزیل روز جمعه اعلام کرد جمهوری اسلامی آماده است درباره محورهای مهم و اصلی پیشنهاد مبادله سوخت اتمی، گفت‌وگو کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، محسن شاطرزاده در جریان یک کنفرانس خبری در پایتخت برزیل گفت: ایران آماده تا درباره پیشنهاد مبادله سوخت اتمی درون خاک خود، گفت‌وگو کند.

وی افزود: جمهوری اسلامی آمادگی دارد تا درون خاک ایران، اورانیوم کمتر غنی شده را خارج کرده و در مقابل سوخت اتمی دریافت کند و می توان به توافقی دراین باره رسید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این موضع می‌تواند نشانه نرم‌تر شدن موضع ایران در قبال پیشنهاد مبادله سوخت اتمی باشد. پیشنهاد اولیه آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران این بود که اروانیوم کمتر غنی شده از ایران خارج شده و پس از غنی سازی بیشتر در روسیه، در فرانسه به میله سوختی تبدیل شده و برای استفاده در رآکتور تحقیقاتی تهران، به ایران بازگردانده شود.

جمهوری اسلامی این پیشنهاد را نپذیرفت و در برابر پیشنهادهای دیگری ارائه کرد که مورد قبول قرار نگرفت. در جریان افتتاح کنفرانس بازبینی ان پی تی که روز دوشنبه این هفته در سازمان ملل برگزار شد، یوکیا آمانو دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی از ایران خواست با این پیشنهاد موافقت کند.

برزیل از کشورهای عضو غیردائم شورای امنیت جمهوری اسلامی است که با تحریم های بیشتر ایران موافق نیست و خواستار حل و فصل دیپلماتیک این مسئله شده است. هرچند برزیل گفته بود حاضر است میزبان مبادله سوخت اتمی با ایران باشد، اما هنوز هیچ نتیجه ای از این پیشنهاد هم گرفته نشده است.

لولا دا سیلوا رییس جمهوری برزیل قرار است هفته آینده به تهران سفر کند.

آقای شاطرزاده همچنین گفت: ایران آماده است تا در مورد پیشنهاد مبادله سوخت اتمی همکاری کند اما باید کشورهای غربی هم باید صداقت نشان دهند. اگر صداقت باشد، همه این مسائل به راحتی قابل حل است.
XS
SM
MD
LG