لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۷

آمريکا: جمهوری اسلامی ایران نگران انزوای بیشتر است


آن ماری اسلاوتر، مدير بخش سياست گذاری و برنامه ريزی وزارت خارجه آمريکا
آن ماری اسلاوتر، مدير بخش سياست گذاری و برنامه ريزی وزارت خارجه آمريکا
يک مقام رسمی دولت آمريکا می گويد ميهمانی شام ايران و دعوت از نمايندگان ۱۵ کشور عضو شورای امنيت، نشانه هراس جمهوری اسلامی از انزوای بیشتر است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آن ماری اسلاوتر (Anne Marie Slaughter) مدير بخش سياست گذاری و برنامه ريزی وزارت خارجه آمريکا روز جمعه گفت: ايران تمام تلاش خود را به کار می گيرد تا برای توقف از انزوای روزافزون، با جامعه جهانی ارتباط برقرار کند.

خانم اسلاوتر گفت: «حضور محمود احمدی نژاد نشان می دهد که دولت جمهوری اسلامی نگران است. آنها معمولا در حال بستن راه ها هستند اما حالا و بيش از پيش در حال تلاش برای جلوگيری از انزوای بيشتر هستند که به نظرم برای ما، نشانه موفقيت است.»

محمود احمدی نژاد تنها رييس دولت بود که در مراسم افتتاح کنفرانس بازبينی پيمان منع گسترش سلاح های کشتار جمعی حضور يافته بود. ديگر هيات های نمايندگی به رياست وزير خارجه در اين کنفرانس حضور داشتند.

وزير خارجه جمهوری اسلامی عصر پنجشنبه نمايندگان ۱۵ کشور عضور شورای امنيت را به يک ميهمانی شام در دفتر نمايندگی ايران در سازمان ملل دعوت کرد. اين دعوت در حالی صورت گرفت که رايزنی ها در شورای امنيت سازمان ملل برای دور چهارم تحريم های ايران از چند هفته پيش آغاز شده و هنوز ادامه دارد.

از ميان پنج عضو دائم شورای امنيت سازمان ملل، تنها سفير چين در اين سازمان در ضيافت شام آقای متکی شرکت کرد و چهار عضو ديگر از جمله ايالات متحده معاونان سفير را به اين ميهمانی فرستادند.

اما ديگر اعضای شورای امنيت از جمله کشور ژاپن در سطح سفير به دعوت منوچهر متکی، رئيس دستگاه ديپلماسی محمود احمدی‌نژاد، پاسخ گفتند.

يوکيو تاکاسو، سفير ژاپن در سازمان ملل، با اشاره به اين که اين ضيافت «هيچ نتيجه ملموس و عينی» نداشته گفت: «هيچ حرفی از تحريم‌ها به ميان نيامد. مهم اين است که بيشتر اعضای شورای امنيت اينجا هستند.»

به گفته آقای تاکاسو، منوچهر متکی در اين ضيافت بار ديگر بر موضع ايران مبنی بر اين که «استفاده صلح‌آميز از انرژی هسته‌ای حق ماست» تاکيد کرده است.

واشينگتن و متحدان غربی‌اش بر اين اعتقادند که جمهوری اسلامی به دنبال توليد تسليحات هسته‌ای است، اتهامی که تهران همواره رد کرده و آن را مخالف اعتقادات اخلاقی و مذهبی خود توصيف کرده است.
XS
SM
MD
LG