لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۸

آمانو خواستار اعمال «فشار جهانی و هماهنگ» بر تهران شد


یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ای که روز پنج‌شنبه منتشر شد با اشاره به این که سازمان متبوعش بدون کمک دیگران قادر به حل مسئله اتمی ایران نیست خواستار اعمال «فشار جهانی و هماهنگ» بر تهران شد. جمهوری اسلامی هم‌چنان از توقف غنی‌سازی اورانیوم سر باز می‌زند.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس انرژی اتمی، که برای شرکت در کنفرانس ان‌پی‌تی در نیویورک به سر می‌برد بار دیگر گفت که نمی‌تواند این احتمال را رد کند که فعالیت هسته‌ای ایران به سوی اهداف نظامی منحرف شده است.

کشورهای غربی و در راس آنها ایالات متحده به علاوه اسرائیل پافشاری می‌کنند که این احتمال هست که جمهوری اسلامی به دنبال ساخت تسلیحات هسته‌ای باشد.

در مقابل مقامات جمهوری اسلامی همواره اتهام تولید تسلیحات اتمی را رد کرده و آن را مخالف اصول اخلاقی و مذهبی خود دانسته‌اند. تهران بارها هدف خود از فعالیت هسته‌ای را صلح‌آمیز و برای تولید برق توصیف کرده است.

یوکیا آمانو در عین حال که خواستار اعمال فشار جهانی بر تهران برای متوقف ساختن برنامه هسته‌ای خود شده مشخص نکرده است که مقصودش از «فشار» دیپلماسی بیشتر، تحریم‌های تازه، یا هر دو است.

آقای آمانو گفت: «بدون تغییر خط‌مشی از سوی ایران قادر نخواهیم بود کار موثر انجام دهیم. تغییر خط‌مشی لازم است.»

مدیرکل آژانس انرژی اتمی افزود: «آژانس برای تغییر در خط‌مشی و سیاست‌های اعضای خود طراحی نشده است. در این زمینه، اعمال نفوذ و تشویق از سوی کشورهای درگیر لازم است.»

یوکیا آمانو همچنین در مصاحبه‌ای دیگر با روزنامه آمریکایی واشینگتن پست از ایران خواسته است که به پرسش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره «احتمال کار روی موشک‌های مسلح به کلاهک اتمی» پاسخ دهد.

احتمالا این گفته‌های تازه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر واکنش منفی مقامات جمهوری اسلامی را به دنبال خواهد داشت که پیشتر آقای آمانو را به جانب‌داری از کشورهای غربی متهم کرده بودند.

این در حالی است که به گفته خبرگزاری رویترز دیپلمات‌های غربی معتقدند که موضع یوکیا آمانو در برابر تهران جسورانه‌تر و سرسختانه‌تر از موضع محمد البرادعی است.

آقای آمانو موضع خود در برابر ایران را «مبتنی بر واقعیت» می‌خواند.

ایالات متحده و متحدانش در غرب که تاکنون ترکیبی از روش‌های گوناگون از جمله تحریم و مذاکره را در برابر ایران آزموده‌اند، به دنبال آن هستند که با اعمال دور جدید از تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران، این کشور را به تغییر روش در برنامه اتمی‌اش وادار سازند.
XS
SM
MD
LG