لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۵

کلینتون: احمدی‌نژاد در سازمان ملل اتهامات خسته‌کننده و بی‌اساس را تکرار کرد


هیلاری کلینتون
هیلاری کلینتون
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، روز دوشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل، برنامه هسته‌ای ایران را خطری برای جهان خواند و سخنان محمود احمدی‌نژاد در سازمان ملل را تکرار اتهامات «خسته‌کننده و بی‌اساس» توصیف کرد.

وزیر خارجه ایالات متحده که در نشست بازبینی پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای سخنرانی می‌کرد، خطاب به نمایندگان کشورهای امضا‌کننده این پیمان گفت ایران تنها کشوری است که در این تالار حضور دارد و شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آن را در مورد اجرای تعهدات پادمانی هسته‌ای خاطی شناخته است.

هیلاری کلینتون تصریح کرد: «ایران از شورای امنیت و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سرپیچی کرده و آینده نظام منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را به مخاطره انداخته است.»

وزیر خارجه ایالات متحده افزود: «برای همین است که ایران با فشار و انزوای روزافزون از سوی جامعه جهانی مواجه شده است.»

هیلاری کلینتون همچنین به اظهارات محمود احمدی‌نژاد که در این کنفرانس سخنرانی کرده بود واکنش نشان داد و گفت: «می‌دانیم کشورهایی هستند که راه غیر سازنده را انتخاب کرده‌اند؛ امروز صبح رئیس جمهوری ایران در این کنفرانس، همان اتهامات خسته‌کننده، اشتباه و درمواردی بی‌اساس را علیه ایالات متحده و دیگر کشورها تکرار کرد؛ این اظهارات جای شگفتی نداشت.»

هیلاری کلینتون گفت: «همانطور که همه شما امروز صبح شنیدید، ایران تلاش خواهد کرد هر طور که ممکن است، توجه‌ها را از روی از سابقه خود منحرف کند.»

وزیر خارجه ایالات متحده در ادامه تاکید کرد که در نهایت کشورها نه با گفته‌هایشان بلکه با اعمالشان قضاوت خواهند شد.

هیلاری کلینتون ابراز اطمینان داد که ایران در «منحرف کردن» دیگران از سابقه خود موفق نخواهد شد چراکه به گفته وی اکثریت کشورهای حاضر در این کنفرانس، برای تقویت پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای گرد هم آمده‌اند.

هنگام سخنرانی هیلاری کلینتون، علی اکبر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس، حضور داشت.

۱۸۹ عضو پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان پی تی) هر پنج سال یک بار گرد هم می‌آیند، تا درباره اتخاذ رویکردها و روش‌های تازه در این باره رایزنی کنند.

پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در سال ۱۹۷۰ به مرحله اجرا درآمد؛ هند، پاکستان، کره شمالی و اسرائیل تنها کشورهایی هستند که عضو این پیمان نیستند.

در سه کنفرانس گذشته ان پی تی، کشورهای عضو نتوانستند بر سر انتشار بیانیه‌ای مشترک به توافق برسند؛ کنفرانس پیشین پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در زمان جورج بوش، در سال ۲۰۰۵ برگزار شده بود.

پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای از سه محور اصلی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، خلع سلاح هسته‌ای، و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای تشکیل شده است.

از میان ۱۸۹ امضا کننده این پیمان ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین دارای سلاح هسته‌ای هستند.

برخی از کشورها و از جمله ایران قدرت‌های اتمی را به نادیده گرفتن محور دوم ان پی تی که همان خلع سلاح است، متهم می‌کنند.

در برابر ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه نیز ایران را متهم می‌کنند که شفافیت لازم را در برنامه هسته‌ای خود ندارد و قصد ساخت بمب اتمی را در سر می‌پروراند.

پس از اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان بازوی نظارتی سازمان ملل اعلام کرد که نمی‌تواند صلح‌‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تایید کند پرونده ایران به شورای امنیت رفت و تاکنون نیز ایران متحمل سه قطعنامه تحریمی شده است.

دولت باراک اوباما، به تازگی پیمانی را با روسیه به امضا رساند، که به موجب آن، دو کشور متعهد شده‌اند نزدیک به یک سوم زرادخانه اتمی خود را نابود کنند؛ باراک اوباما از این پیمان که در پراگ به امضا رسید به عنوان ایفای تعهد آمریکا به ان پی تی یاد کرد.
XS
SM
MD
LG