لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۸

آمريكا بار ديگر خواستار آزادى شهروندان زندانی اين كشور در ايران شد


آلخاندرو دانیل وولف معاون نماينده آمريكا در سازمان ملل متحد
آلخاندرو دانیل وولف معاون نماينده آمريكا در سازمان ملل متحد

وزارت خارجه آمريكا روز جمعه اعلام كرد كه در ديدار یک مقام بلند پايه اين كشور با وزير خارجه ايران در نيويورک، واشنگتن بار ديگر خواستار آزادى تمامى شهروندان زندانى اين كشور در ايران شد.

به گزارش خبرگزارى فرانسه فيليپ كراولى، سخنگوى وزارت خارجه آمريكا، در اين باره گفت که آلخاندرو دانیل وولف، معاون نماينده آمريكا در سازمان ملل متحد، به هنگام شركت در ضيافت شامى كه روز پنجشنبه از سوى وزير خارجه ايران در نیویورک ترتيب داده شده بود، خواستار آزادى شهروندان دربند اين كشور در ايران شده است.

سخنگوى وزارت امور خارجه آمريكا افزود كه در اين ديدار آقاى وولف مراتب نگرانى دولت ايالات متحده را در مورد اتباع بازداشت شده اين كشور در ايران به اطلاع وزير امور خارجه ايران رسانده است.

آقاى وولف همچنین با نشان دادن نامه‌هايى از اعضاى خانواده هاى شهروندان آمريكايى بازداشت شده به آقاى متكى، بار ديگر از دولت ايران خواسته است كه این شهروندان را هرچه سريع‌تر آزاد كند.

پیش از این نیز هيلارى كلينتون، وزير خارجه آمريكا، بار ها از دولت ايران خواسته بود تا سه آمريكايى كه سال گذشته هنگام کوهنوردی در كردستان ايران بازداشت شده‌اند و همچنین بقيه شهروندان اين كشور را آزاد كند.

خانم كلينتون هفته گذشته نیز در ملاقات با خانواده سه كوهنورد آمريكايى بازداشت شده، درباره وضعيت سلامتى آنان با خانواده‌هايشان گفت‌وگو كرد.

سه كوهنورد آمريكايى به نام‌هاى سارا شورد، ۳۱ ساله، جاش فتال، ۲۷ ساله و شين باوئر، ۲۷ ساله در نهم مردادماه، سى و يكم ژوئن، سال گذشته، به هنگام كوهنوردى در كردستان عراق، «به طور اشتباهى» وارد خاک ايران شده و توسط مرزبانان ايرانى بازداشت شدند.

این سه شهروند آمریکایی از آن زمان نزدیک به یک سال است که بدون تفهیم اتهام و برگزاری دادگاه در زندان‌های ایران به‌سر می‌برند و در حاليكه هنوز رسماً اتهامى عليه اين سه كوهنورد آمريكايى اعلام نشده، ماه گذشته حيدر مصلحى وزير اطلاعات ايران گفت كه اين سه آمريكايى با سازمان‌هاى اطلاعاتى غرب در ارتباط بوده‌اند.

دولت ایالات متحده همچنين خواستار آزادى كيان تاجبخش و رضا تقوى دو شهروند آمريكايى ايرانى‌تبار شد.

کیان تاجبخش، پژوهشگر ایرانی- آمریکایی، مرکز در رابطه با ناآرامی‌های پس از انتخابات خرداد ماه ۸۸ دستگير و پس از بررسی پرونده‌اش در دادگاه انقلاب اسلامی تهران، نهایتاً به ۵ سال زندان محکوم شد.

رضا تقوی، بازرگان ۷۱ ساله ایرانی- آمریکایی، از دو سال پیش در زندان‌های جمهوری اسلامی به سر می‌برد و گرچه در این مدت دادگاهی برای او تشکیل نشده است، ولی ظاهراً اتهامی که مقامات ایران علیه وی اعلام کرده‌اند همکاری با گروه‌های مخالف دولت جمهوری اسلامی است.

واشنگتن نگرانى خود را از سرنوشت رابرت لوينسون، مأمور سابق اف بى آى، كه سه سال پیش در جريان سفرى به جزيره كيش مفقود شد به اطلاع مقام‌های ايران رسانده است.

پیشتر در فروردین ماه امسال وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای به شهروندان خود به‌ویژه آنها که تابعیت دوگانه ایرانی-آمریکایی دارند، در مورد سفر به ایران و خطر «آزار و اذیت یا دستگیری» هشدار اکید داد.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا اشاره شده بود که از سال ۲۰۰۹ به این سو مقامات جمهوری اسلامی از خروج چندین فرد ایرانی – آمریکایی از ایران و «در مواردی به مدت چند ماه» جلوگیری کرده‌اند.

پیگیری وضعیت شهروندان آمریکایی در بند در ایران در حالی است که مقام‌های تهران نيز واشنگتن را متهم مى‌كنند كه ۱۱ شهروند ايرانى را به طور غيرقانونى بازداشت كرده است که از جمله این افراد از شهرام اميرى، دانشمند اتمى ايران كه سال گذشته در جريان سفر حج در عربستان سعودى مفقود شد، نام برده می‌شود.

XS
SM
MD
LG