لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۶

توافق رهبران گروه ۲۰ در مورد تعیین نرخ برابری ارز


باراک اوباما، رئيس‌جمهور آمريکا، روز جمعه اعلام کرد که رهبران گروه ۲۰ در پایان نشست دو روزه خود در سئول، پایتخت کره جنوبی، در مورد بازسازی اقتصاد دنيا به توافق دست یافته‌اند.

آمريکا، بريتانيا، روسيه، چين، آلمان، ترکيه، آرژانتين، برزيل، ژاپن، کره جنوبی، عربستان سعودی و فرانسه از جمله اعضای گروه ۲۰ هستند و اجلاس سران این گروه در پايتخت کره جنوبی در سايه اختلاف‌نظرها در مورد نرخ برابری ارز، به ويژه ميان آمريکا و چين، برگزار شده بود.

سران کشورهای عضو گروه ۲۰ در بيانيه خود اعلام کردند که در مورد تعيين نرخ برابری ارز توسط بازار توافق کرده‌اند.

آقای اوباما در اين زمينه گفت: «توافق کرده‌ايم که برابری ارزها بايد بازتاب‌دهنده واقعيت‌های اقتصادی باشد. قدرت‌های بزرگ اقتصادی بايد در مورد با ثبات نگه داشتن ذخاير ارزی کار کنند و کشورهای در حال توسعه نيز بايد اجازه دهند که برابری ارزها توسط بازار تعيين شود.»

آقای اوباما در اين خصوص‌ ابراز اميدواری کرد که پکن به زودی اقداماتی در پيش بگيرد که ارزش « يوآن» واحد پول چين، توسط بازار تعيين شود.

ایالات متحده و کشورهای اروپايی معتقدند که دولت چين به طور مصنوعی، ارزش يوآن را کمتر از ارزش واقعی آن نگه داشته است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها، باراک اوباما از سياست اقتصادی آمريکا برای تزريق ۶۰۰ ميليارد دلار به اقتصاد اين کشور نیز دفاع کرد و گفت: راه ايجاد ثبات اقتصادی اين است که نرخ رشد در داخل و خارج کشورها افزايش پيدا کند. اما در شرايط نابرابری تراز تجاری که به بحران اقتصادی کنونی نيز منجر شد، تحقق افزايش نرخ رشد مشکل می‌شود.

بر اساس گزارش‌ها، سران گروه ۲۰ در بيانيه خود ابراز اميدواری کردند که مذاکرات دور آينده سازمان تجارت جهانی در سال آينده ميلادی به نتيجه برسد، و همچنين تأکيد کردند پس از آن، تغييرات لازم را در نظام‌های اقتصادی خود ايجاد خواهند کرد.

کنفرانس آينده وزيران سازمان تجارت جهانی قرار است در دسامبر سال آينده در شهر ژنو سوئيس برگزار شود.

XS
SM
MD
LG