لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۸

درخواست برای پایان فشار بر سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه


گروهی از کارگران معترض هفت تپه
گروهی از کارگران معترض هفت تپه
کنفدراسيون بين‌المللی اتحاديه‌های کارگری و فدراسيون بين‌المللی کارگران صنايع کشاورزی، غذايی و خدماتی در نامه‌ای به محمود احمدی‌نژاد، به اعمال فشار بر اعضای سنديکای کارگران شرکت نيشکر هفت تپه اعتراض کرده‌اند.

اين دو اتحاديه بين‌المللی کارگری در همين ارتباط به مورد فريدون نيکوفر، از رهبران سنديکای کارگران شرکت نيشکر هفت تپه، اشاره کرده‌اند.

حراست شرکت نيشکر هفت تپه در روزهای اخير، به فريدون نيکوفر، گفته است که يا خانه سازمانی اين شرکت را ترک کند و يا آنکه برای بازگشت به کار، توبه‌نامه امضا کرده و از اعمال گذشته خود عذرخواهی کند.

آقای نيکوفر که چندين ماه به خاطر فعاليت‌های سنديکايی زندانی بوده است، پس از آزادی، از محل کار خود اخراج شده بود.

بر اساس اين گزارش، به ساير کارگرانی که مانند آقای نيکوفر از کار خود اخراج شده‌اند، چنين پيشنهادی ارائه شده است.

کنفدراسيون بين‌المللی اتحاديه‌های کارگری و فدراسيون بين‌المللی کارگران صنايع کشاورزی، غذايی و خدماتی در اين نامه همچنين از تهديد کارگران شرکت نيشکر هفت تپه که به کارگران اخراجی اين شرکت کمک مالی کرده بودند، انتقاد کرده‌اند.

اين دو اتحاديه بين‌المللی به نيابت از سوی حدود حدود ۱۸۰ ميليون عضو خود، با اشاره به اينکه حراست شرکت نيشکر هفت‌تپه درصدد ترساندن کارگران و اعضای و رهبران سنديکای کارگران اين شرکت و ممانعت از دستيابی آنان به حق آزادی تشکل‌يابی است، چنين اقداماتی را مورد انتقاد شديد قرار داده‌اند.

در ساليان گذشته، تشکيل سنديکای کارگران شرکت نيشکر هفت‌تپه با بيش از يک هزار عضو، با مخالفت و ممانعت وزارت اطلاعات و وزارت کار و امور اجتماعی مواجه شده بود و در اين زمينه، شماری از رهبران اين سنديکا زندانی و يا اخراج شدند.

اين در شرايطی است که ايران يکی از اعضای سازمان بين‌المللی کار، آی ال او، است و به موجب مقاوله نامه ۸۷ در مورد آزادی تشکل‌يابی، موظف است که مانع از ايجاد تشکل‌های کارگری در ايران نشود.

در نامه کنفدراسيون بين‌المللی اتحاديه های کارگری و فدراسيون بين‌المللی کارگران صنايع کشاورزی، غذايی و خدماتی در ارتباط با وضعيت سنديکای کارگران شرکت نيشکر هفت‌تپه به شکايت رسمی این اتحاديه از ايران به سازمان بين‌المللی کار اشاره شده و آمده که وضعيت در هفت‌تپه بهبود نيافته است.

اين دو اتحاديه سپس خواستار بازگشت به کار تمامی کارگران اخراجی شرکت نيشکر هفت‌تپه و لغو اتهام‌های وارد شده به فعالان کارگری آن شرکت شده‌اند.

کنفدراسيون بين‌المللی اتحاديه‌های کارگری و فدراسيون بين‌المللی کارگران صنايع کشاورزی، غذايی و خدماتی در نامه به محمود احمدی‌نژاد همچنين از بازداشت، زندانی کردن و آزار فعالان کارگری، فعالان حقوق معلمان، روزنامه‌نگاران، وکلای مدافع انتقاد کرده‌اند.

اين دو اتحاديه بين‌المللی کارگری نوشته‌اند که وزير کار و امور اجتماعی جمهوری اسلامی ايران در ماه ژوئن سال جاری اعلام کرد که منصور اسانلو، رئيس زندانی هيئت مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، فوراً آزاد می‌شود، اما در عوض، اتهامات امنيتی جديدی عليه او وارد شده است.

کنفدراسيون بين‌المللی اتحاديه‌های کارگری و فدراسيون بين‌المللی کارگران صنايع کشاورزی، غذايی و خدماتی در پايان نامه خود به محمود احمدی‌نژاد از او خواسته‌اند تا به اقدامات نقض حقوق اتحاديه‌ای عليه کارگران پايان دهد و اعلام کرده‌اند که تمامی کارگران بايد آزاد باشند تا تشکل‌های خود را ايجاد کنند.
XS
SM
MD
LG