لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۰

دو سال زندان برای منشی سابق کانون مدافعان حقوق بشر


ژينوس سبحانی، شهروند بهايی و منشی سابق کانون مدافعان حقوق بشر، به اتهام اقدام عليه امنيت ملی از سوی دادگاه انقلاب اسلامی به دو سال حبس تعزيری محکوم شده است.

خانم سبحانی در تاريخ ۱۳ دی ۱۳۸۸، پس از حوادث عاشورا بازداشت و با قرار وثيقه از زندان رجايی شهر کرج آزاد شده بود. وی پيش از اين نيز در دی ماه ۱۳۸۷ بازداشت شده بود.

حکم دو سال زندان برای ژينوس سبحانی، آخرين مورد از برخوردهای قضايی با بهاييان در ايران به شمار می‌رود.

خانم سبحانی همراه با همسرش، آرتين غضنفری، و هشت بهايی ديگر به اتهام شرکت در حوادث روز عاشورا بازداشت شده بود.

بهاييت در ايران به رسميت شناخته نشده است و پيروان آن تحت پيگرد قانونی قرار دارند.

در ساليان گذشته، بارها گزارش‌هايی در مورد بازداشت و زندانی شدن بهاييان در ايران انتشار يافته است که در اين مورد می‌توان به طور مشخص به بازداشت و محاکمه هفت تن از رهبران جامعه بهاييان به اتهام جاسوسی و تبليغ عليه جمهوری اسلامی اشاره کرد.

بر اساس گزارش‌ها، اين افراد ماه گذشته به ۲۰ سال زندان محکوم شده‌اند. در عين حال، برخی گزارش‌ها حاکی است که احکام اين هفت نفر به تازگی از ۲۰ سال به ۱۰ سال کاهش پيدا کرده است.

همچنین شماری از دانشجويان بهايی نيز از تحصيل محروم شده‌اند که خانم سبحانی نيز يکی از اين دانشجويان است. برخورد با بهاييان در ايران، که بزرگترين اقليت مذهبی هستند، مورد انتقاد چند کشور غربی قرار گرفته است.

با اين همه، مقام‌های ايرانی می‌گويند در ایران کسی به خاطر عقايدش تحت تعقيب قرار نمی‌گيرد و اشاره می‌کنند که برخوردهای قضايی با بهاييان ارتباطی به عقايدشان ندارد.

ابن در حالی است که ديان علايی، نماينده جامعه بهائيان ايران در سازمان ملل متحد، نظر ديگری دارد و به راديو فردا می‌گويد: «هر بهايی که در زندان است، به خاطر دينش بازداشت و زندانی شده است.»

خانم علايی با اشاره به محروميت دانشجويان بهايی از تحصيل و فشارهای ديگر بر بهاييان می‌افزايد که اين مشکلی است که برای همه دگرانديشان در ايران وجود دارد و شمار قابل توجهی از آنان به اتهام‌های امنيتی زندانی هستند.

نقض حقوق بهاييان، در ايران نیز انتقادهايی را به همراه داشته است.

در همين مورد، می‌توان به نظر آيت‌الله منتظری اشاره کرد که در پاسخ به یک استفتا گفته بود: «بهاييان هم دارای حقوق شهروندی مانند ساير ايرانيان هستند.»
XS
SM
MD
LG