لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۵

یمن سفرای خود را از ایران و لیبی فراخواند


در میانه اسفندماه سال گذشته، در برابر سفارت یمن در تهران، تظاهراتی در حمایت از شورشیان یمنی برپا شده بود.
در میانه اسفندماه سال گذشته، در برابر سفارت یمن در تهران، تظاهراتی در حمایت از شورشیان یمنی برپا شده بود.

دولت يمن، ضمن اینکه ايران و ليبی را به حمايت از شيعيان مخالف دولت سنی اين کشور متهم کرد، سفيران خود را از اين دو کشور فراخواند تا با آنها در باره آنچه «حمايت اين دو دولت از شورشیان شیعه یمن»، ناميده است؛ مشورت کند.


خبرگزاری فرانسه به نقل از ابوبکر القربی وزير امورخارجه اين کشور گفت: «يمن می خواهد با مشورت با سفيران خود، به اطلاعاتی دست يابد که نشان دهد آيا بيگانگان مداخله ای در مسايل داخلی اين کشور دارند یا نه.»


شورشيان شيعه در اين کشور به گروه «الحوثی» شهرت دارند، از سه ماه و نیم پيش به اين سو با ارتش اين کشور درگيری دارند. رهبری اين گروه را شخصی به نام عبدالمالک الحوثی به عهده دارد.


نبرد بين شيعيان صعده که از اقليت های مذهبی در يمن به حساب می آيند با ارتش و قبايل متحد دولت در دو روز اخير بار دیگر به شدت بالا گرفته است. ارتش يمن سعی دارد که شهر القله، مرکز منطقه رازح را که يک ماه پيش به تصرف شيعيان الحوثی در آمده باز پس بگيرد.


همزمان با تحولات اخیر، خبرگزاری فارس به نقل از پايگاه خبری «الإشتراکی» از قول طارق الشامی، سخنگوی حزب حاکم «کنگره ملی يمن» نوشته است: «فراخوانی سفير، ربطی به قطع روابط صنعا با تهران ندارد اما هدف از اين فراخوانی، رايزنی و ارزيابی مواضع است.»


به گزارش این خبرگزاری، طارق الشامی با اشاره به تجديد نظر دولت يمن در روابط با ايران و ليبی گفته است: «در داخل يمن، درخواست های ملی وسيعی برای روشن تر کردن روابط با اين کشورها وجود دارد.»


ماه گذشته، علی محمد المجعور، نخست وزير يمن در مصاحبه ای با خبرگزاری فرانسه، ليبی و ايران را به حمايت از شورشيان شيعی در اين کشور متهم کرده بود.


اين در حالی است که خبرگزاری فارس روز جمعه ۲۱ ارديبهشت ماه نگرانی دولت ايران را از وضعيت شيعيان اين کشور منعکس کرده است.


در اين گزارش به نقل از علي اکبر ولايتی، مشاور امور بین الملل آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی، آمده است: « ما نگران اوضاع يمن هستيم زيرا عوامل تفرقه افکن ميان مسلمانان شيعه و سنی در عراق، درصدد ايجاد تفرقه و درگيری ميان مسلمانان يمن هستند.»


اين خبرگزاری همچنين با انعکاس بخشی از صحبت های محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران در ديدار با وزير امور خارجه یمن که اسفند ماه سال ۸۵ انجام شد، از قول آقای احمدی نژاد نوشت: «جمهوری اسلامی ايران درگيری بين مسلمانان تحت هر عنوانی را غيرقابل قبول ميداند.»


وساطت بی نتيجه امير قطر


با بالا گرفتن خشونت های مذهبی در يمن، شيخ حمد بن خليفه آل ثانی، امير قطر در راس يک هيات بلند پايه سياسی روز چهارشنبه، ۱۹ ارديبهشت ماه راهی صنعا شد.


روزنامه عرب زبان الحيات با اعلام اين خبر نوشته است که هدف از این سفر ميانجيگری بين نيروهای شيعه با دولت ژنرال علی عبدالله صالح است.


يمن در حالی لیبی را به دست داشتن در مناقشات مذهبی در اين کشور متهم می کند که عبدالرحمان شلقم، وزير امورخارجه ليبی در مصاحبه ای به خبرگزاری فرانسه، داشتن هرگونه ارتباطی با ناراضيان شيعه در يمن را تکذيب می کند.


آقای شلقم که در ماه مارس گذشته از صنعا بازديد کرده بود در عين حال، مدعی شد که دست هايی در تلاش است تا روابط بين ليبی و يمن را مسموم کند.


XS
SM
MD
LG