لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۳

نشر و کتاب در هفته گذشته


در زمانه پروانه ها


انتشار ترجمه فارسی رمان در زمانه پروانه ها اثر خوليا آلوارز در هفته گذشته فرصتی است مغتنم برای فارسی زبانان اهل کتاب.


آلوارز از چهره های مطرح ادبيات معاصر جهان است و آثار او، به ويژه رمان در زمانه پروانه ها، به اغلب زبان های مهم جهان ترجمه و با اقبال منتقدان ادبی رو به رو شده است.


ديکتاتوری تروخيو در کشور کوچک دومينيکن چندان خشن و سرکوبگر بود که نام اين کشور و نهضت مقاومت مردم اين سرزمين عليه استبداد را در جهان بلندآوازه کرد.


خوليا آلوارز در اين رمان فضای استبدادی و جنبش مقاومت را در قالب روايت زندگی سه خواهر، در ساختاری منسجم و خلاقانه و با شخصيت هايی زنده و جاندار در داستانی جذاب و پر کشش، تصوير می کند.


ديکتاتوری تروخيو، چون ديگر استبدادهای تاريخ، سرانجام در وادی فراموشی و بدنامی سقوط کرد، اما رمان آلوارز ماندگار شد.


در زمانه پروانه ها را حسن مرتضوی به فارسی ترجمه کرده است.


فرهنگ از ديدگاه انسان شناسی و قوم شناسی


هفته گذشته با انتشار کتاب فرهنگ از ديدگاه انسان شناسی و قوم شناسی مجموعه ای از مقالات مرجع در عرصه فرهنگ شناسی در دسترس دانشجويان و پژوهشگران فارسی زبان قرار گرفت.


اغلب مقالات گردآوری و ترجمه شده در اين کتاب، در چند دهه اخير و بر بستر دستاوردهای نوين در علوم انسانی و فرهنگ شناسی تاليف شده اند.


جهانی شدن راه را برای مبادله فرهنگی هموار و تحولات بزرگ در نيمه دوم سده بيستم نقش فرهنگ را در تحولات سياسی برجسته تر و زمينه را برای پيدايی مکاتب نو در اين عرصه فراهم کرد.


مجموعه فرهنگ از ديدگاه انسان شناسی و قوم شناسی مباحثی چون مفهوم فرهنگ، تاريخ فرهنگ، فرهنگ و تمدن در عصر جديد، نسبيت فرهنگ، فرهنگ پذيری و سازگاری فرهنگی را با شيوه ای آکادميک، اما جذاب و خواندنی تحليل می کند.


اين مجموعه را حميد بشيريه گردآوری و به فارسی ترجمه کرده است.


جستارهای دکتر عباس توسلی


جستارهايی در جامعه شناسی معاصر، که چاپ دوم آن در هفته گذشته منتشر شد، مجموعه مقالات دکتر عباس توسلی، استاد دانشگاه و از برجسته ترين چهره های نسل دوم جامعه شناسان ايرانی است.


در مقالات چاپ شده در اين کتاب، برخی مباحث مهم جامعه شناسی ايران چون آينده علوم اجتماعی در ايران، مفهوم جامعه شناختی دين ايدئولوژيک و ناهماهنگی توسعه شهر تهران تحليل شده است.


پايان نظم، يکی از بحث انگيزترين آثار فرانسيس فوکوياما نيز با ترجمه دکتر توسلی در هفته گذشته به بازار کتاب ايران عرضه شد.


خود زندگی نامه دکتر علی اکبر سياسی


گزارش يک زندگی، خود زندگی نامه دکتر علی اکبر سياسی، که در هفته گذشته منتشر شد، فصل های پر تلاطمی از تاريخ فرهنگی، اجتماعی و سياسی ايران را به تصوير می کشد.


علی اکبر سياسی از خوشنام ترين دانشگاهيان ايران بود که به دوران پهلوی اول و پس از به پايان بردن تحصيلات خود در اروپا به ايران بازگشت و در کسوت استاد دانشگاه تهران، دپارتمان روان شناسی را در دانشگاه بنياد نهاد.


اين شخصيت فرهنگی، در سال های توفانی و پر تلاطم ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۳ ، به دوران نهضت ملی کردن نفت و به روزگار استقلال دانشگاه، رياست دانشگاه تهران را بر عهده داشت که علاوه بر کارکرد آکادميک خود به يکی از مراکز پر جنب و جوش مبارزه ضد استبدادی بدل شده بود.


علی اکبر سياسی در سال ۱۳۶۹ چشم از اين جهان فرو بست.


گزارش يک زندگی منبعی ارزنده برای پژوهشگران تاريخ معاصر ايران ارزيابی شده است.


XS
SM
MD
LG