لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۹

بررسی روزنامه های صبح يکشنبه ايران


روزنامه رسالت از قرار گرفتن ۱۴۰۰ روستا در محاصره سيل خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه، ۱۳۰۰ روستا در سيستان و بلوچستان و ۱۰۱ روستا در استان کرمان در محاصره قرار گرفته و نزديک به ۶۰ درصد از آنها تخريب شده است.


رسالت تعداد جان باختگان را تاکنون ۱۲ نفر اعلام کرده است.


روزنامه اعتماد ملی، انتقاد محمد خوش چهره از نمايندگان اصولگرای مجلس از کارنامه مجلس هفتم را منعکس کرده و به نقل از وی نوشته«مجلس هفتم دنباله رو دولت شد.»


آقای خوش چهره که تا چندی قبل رياست کميته اقتصادی فراکسيون اصولگرايان را بر عهده داشت، به نوشته اين روزنامه، گفته است که «تمام تلاش برخی نمايندگان اصولگرا در مجلس، معطوف به اين موضوع است که اثرگذاری اقدامات و واکنش های مجلس در برابر دولت کاهش يابد.»


وی که نقش يکی از تئوريسین های اقتصادی جناح حاکم در کشور را نيز در مجلس شورای اسلامی بر عهده دارد، گفته که «نتوانسته در مجلس نظرات خود را محقق کند.»


محمد خوش چهره در عين حال تاکيد کرده که «فشار دولت برای دريافت مجوز برداشت بيشتر از منابع ارزی که ارقام افسان های را در طول دوران پس از پيروزی انقلاب اسلامی درنورديد، منجر به رشد نقدينگی و تورم بالا شده است.»


روزنامه سرمايه، از محکوميت دو روزنامه نگار به زندان خبر داده است. به نوشته اين روزنامه، شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج، اجلال قوامی و سعيد ساعدی، از روزنامه نگاران سنندجی را به ترتيب به سه سال، و دو سال و شش ماه حبس تعزيری محکوم کرد.



قوه قضائيه در اقدامی غيرمنتظره از مطبوعات و رسانه های گروهی درخواست کرده است در صورت دريافت هرگونه شکايت افراد حقيقی که متضمن نقض حقوق شهروندی و آزادی های مشروع باشد، برای رسيدگی به دبيرخانه هيات مرکزی نظارت بر اجرای قانون احترام به آزادی های مشروع و حفظ حقوق شهروندی ارجاع دهند.
روزنامه اعتماد

اين روزنامه به نقل از نعمت احمدی، وکيل مدافع اين دو روزنامه نگار نوشته که «اتهام اين روزنامه نگاران اقدام عليه نظام و امنيت ملی کشور از طريق شرکت در تجمع در تاريخ هشتم و دهم مرداد سال ۸۴ مقابل استانداری سنندج، و فعاليت تبليغی عليه نظام و به نفع گروهک های مخالف نظام بوده است.»


به گفته آقای احمدی، دادگاه همچنين اجلال قوامی را به اتهام اهانت به رهبر جمهوری اسلامی به تحمل شش ماه حبس تعزيری محکوم کرده است.


روزنامه کيهان تهديد معاون وزارت کشور در مورد قرار گرفتن پايگاه های آمريکا در برد سلاح های نيروهای نظامی جمهوری اسلامی را منعکس کرده است.


به نوشته اين روزنامه، محمدباقر ذوالقدر جانشين و معاون امنيتی انتظامی وزير کشور و قائم مقام سابق سپاه پاسداران گفته است که«حمله احتمالی آمريکا به ايران، باعث به خطر افتادن منافع اين کشور در کل دنيا و منطقه است».


روزنامه اعتماد«درخواست غيرمنتظره قوه قضائيه از مطبوعات» را مورد توجه قرار داده است.


به نوشته اين روزنامه، قوه قضائيه در اقدامی غيرمنتظره از مطبوعات و رسانه های گروهی درخواست کرده است در صورت دريافت هرگونه شکايت افراد حقيقی که متضمن نقض حقوق شهروندی و آزادی های مشروع باشد، برای رسيدگی به دبيرخانه هيات مرکزی نظارت بر اجرای قانون احترام به آزادی های مشروع و حفظ حقوق شهروندی ارجاع دهند.


اعتماد تاکيد کرده که «اقدام قوه قضائيه از اين رو غيرمنتظره به حساب می آيد که اين روزها تعدادی از دانشجويان، فعالان سياسی، فرهنگی و اجتماعی و برخی افراد ديگر که در بازداشت به سر می برند يا با قيد وثيقه آزاد هستند تاکيد دارند که قانون مورد اشاره قوه قضائيه درباره آنان رعايت نشده است.»


اين روزنامه در عين حال نوشته، برای اولين بار است که دستگاه قضايی ايران با ارسال نامه ای کتبی به رسانه های گروهی چنين درخواستی را مطرح می کند.


روزنامه هم ميهن، از کاهش ۱۰ درصدی قدرت خريد کارگران خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه، دبير انجمن پژوهش کار با انتقاد از دستمزد مصوب شورای عالی کار گفته است که« دستمزد مصوب شورای عالی کار طی سال جاری موجب شده تا قدرت خريد کارگران به ميزان ۱۰ درصد کاهش يابد.»


آقای نيکزاد پيشنهاد کرده تا برای افزايش قدرت خريد کارگران، دولت کمک های غيرنقدی به کارگران را در کشور افزايش دهد.


هم ميهن همچنین به نقل از دبير انجمن پژوهش کار، ميزان خط فقر را امسال ۵۰۰ هزار تومان اعلام کرده کرده و تاکيد کرده که با توجه به افزايش نرخ تورم، قيمت مسکن، و ساير اقلام مصرفی بايد خط فقر کارگران امسال برپايه ۵۰۰ هزار تومان محاسبه شود.


روزنامه همشهری، از اعتراض به تاخير در سهميه بندی بنزين خبر داده و به نقل از نايب رييس کميسيون انرژی مجلس نوشت که «با ادامه تاخير در اجرای سهميه بندی بنزين امروز قرار است نمايندگان مجلس به اين اقدام دولت اعتراض کنند.»


به نوشته اين روزنامه، حسن مرادی در عين حال با اشاره به اخباری در خصوص احتمال توافق با هيات رئيسه برای تاخير در سهميه بندی بنزين آن را غير عملی اعلام کرده و گفته که «قانون را نمي توان با توافق با هیات رئيسه دور زد.»


روزنامه شرق نيز آخرين اخبار در مورد توزيع بنزين را درج کرده و به نقل از سخنگوی ستاد اطلاع رسانی کارت هوشمند سوخت، نوشته که «با احتساب ۲.۵ ميليارد دلار در نظر گرفته شده برای واردات بنزين در سال ۸۶، به نظر می رسد ميزان سهميه بنزين هر خودرو حداقل سه و حداکثر چهار ليتر خواهد بود.»


محمد ناصری همچنين خبر داده که با گذشت سه ماه از سال، تاکنون بيش از يک ميليارد دلار از اين مبلغ هزينه شده و تنها ۱.۵ ميليارد دلار از بودجه واردات بنزين باقی مانده است.


مرگ پرويز ورجاوند سخنگو و عضو شورای رهبری جبهه ملی ايران، بازتاب گسترده ای در روزنامه های غير دولتی کشور داشته است.


روزنامه شرق تيتر«درگذشت دلبسته ايران» را برای مجموعه مطالبی در مورد آقای ورجاوند اختصاص داده است.


روزنامه اعتماد با اشاره به دوران وزارت وی در اولين سال پس از انقلاب تيتر«درگذشت وزير فرهنگ دولت بازرگان» را برای اين خبر برگزيده است.


XS
SM
MD
LG