لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۲

خوش بينی در روند مذاکرات با کره شمالی


امریکا به ادامه روند با کره شمالی بر سر مسائل حل نشده هسته ای امیدوار است.
امریکا به ادامه روند با کره شمالی بر سر مسائل حل نشده هسته ای امیدوار است.

گفت و گوهای شش جانبه با هدف متقاعد کردن کره شمالی به لغو فعاليت های هسته ای روز جمعه، با حضور نمايندگان شش کشور آمريکا، روسيه، ژاپن، دو کره شمالی و جنوبی و چين به عنوان ميزبان اين گفت و گوها دنبال شد.


گزارش ها حاکی است طرفين در دومين روز از گفت و گوهايشان به توافق هايی دست يافته اند.


کيم کی يه گوان، فرستاده ويژه کره شمالی به اين مذاکرات، امروز بعد از ديداری دو جانبه با کريستوفر هيل، نماينده ارشد آمريکا در بحران اتمی کره بی آنکه به جزئيات خاصی اشاره کند به خبرنگاران گفت:« ما توانسته ايم در پاره ای مسائل به توافق برسيم.»


وی عين حال خاطر نشان کرد که هنوز اختلافاتی در باره بعضی موضوعات وجود دارد که بايد روی آنها کار شود و نبايد پيشاپيش در باره نتيجه نهايی قضاوت کرد.


دولت چين پيش نويس طرحی را در اختيار کشورهای شرکت کننده قرار داد که بر اساس آن به کره شمالی دو ماه فرصت داده می شود تا در ازای دريافت انرژی، هسته اصلی فعاليت های اتمی خود را متوقف کند

گزارش ها حاکی است، دولت چين در پايان گفت و گوهای روز پنج شنبه گذشته، پيش نويس طرحی را در اختيار کشورهای شرکت کننده قرار داد که بر اساس آن به کره شمالی دو ماه فرصت داده می شود تا در ازای دريافت انرژی، هسته اصلی فعاليت های اتمی خود را متوقف کند.


هيچ يک از طرف های مذاکره کننده تا بدين لحظه از جزئيات اين طرح يک صفحه ای سخنی به ميان نياورده اند.


يک مقام ديپلماتيک آگاه در اين زمينه به خبرگزاری ها گفت که دولت چين در اين پيش نويس از کره شمالی خواسته است تمامی فعاليت ها در نيروگاه هسته ای «يونگ بيون» را متوقف کرده و اين نيروگاه را مهر و موم کند.


در همين رابطه، کريستوفر هيل سرپرست مذاکرات اتمی آمريکا با اشاره به طرح پيشنهادی دولت چين اعلام کرد کشورهای شرکت کننده نقطه نظرات متفاوتی در اين باره ارائه کرده اند و اختلافاتی در باره اين طرح وجود دارد.


گفته می شود يکی از موارد مورد بحث در طرح پيشنهادی دولت چين اين است که در اين طرح مشخص نيست چه مقدار انرژی بايد در اختيار کره شمالی قرار گيرد تا اين کشور فعاليت های هسته ای خود را به حالت تعليق در آورد.


بنا بر اظهارات نماينده دولت آمريکا، گفت و گوهای جاری، بسيار مشکل و از درجه اهميت بسيار بالايی برخوردار است اما خوشبينی هايی در اين زمينه وجود دارد.


همزمان چون يونگ وو، نماينده ويژه کره جنوبی ضمن دشوار خواندن روند اين گفت و گوها، طرح پيشنهادی دولت چين را آغاز مناسبی برای تداوم اين مذاکرات دانست.


XS
SM
MD
LG