لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۹

مقام اسرائیلی: ۲۰۱۰ سالی تعیین‌کننده برای برنامه اتمی ایران است


دانی آیالون، معاون وزیرخارجه اسرائیل
دانی آیالون، معاون وزیرخارجه اسرائیل
دانی آیالون، معاون وزیرخارجه اسرائیل، سال ۲۰۱۰ را «سال تصمیم‌گیری سرنوشت‌ساز در برابر پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران» نامید.

آقای آیالون افزود که «در سالی که می‌آید نه تنها اسرائیل، بلکه تمامی جهان در نشان دادن قاطعیت در برابر حکومت غیر مسئول و یاغی جمهوری اسلامی ایران در بوته آزمایش قرار دارد».

معاون وزیرخارجه اسرائیل این اظهارات را شنبه در سخنرانی «شنبه فرهنگی» در جمع گروهی از اسرائیلی‌ها در شهر «ریشون لتصیون» (در جوار تل آویو) بیان کرد.

آقای آیالون گفت که «اکنون جبهه گسترده جهانی علیه اتمی شدن ایران ایجاد شده، و اگر در چند روز باقی مانده از سال ۲۰۰۹ جهان پاسخ‌های شایسته‌ای از سوی ایران دریافت نکند، برقراری مجازات‌های سنگین علیه حاکمیت ایران محتمل‌تر از هر هنگام دیگر است».

دانی آیالون از سوی حزب «ییسرائل بیتینو» («اسرائیل خانه ماست») در ماه آوریل به معاونت وزارت خارجه رسید. وزارت خارجه اسرائیل هم اکنون در اختیار آویگدور لیبرمن رهبر این حزب راستگراست.

آقای آیالون سال‌ها یک دیپلمات حرفه‌ای و سفیر اسرائیل در آمریکا بود، اما تنها در هفته‌های پیش از انتخابات «کنست» در فوریه گذشته به حزب «اسرائیل خانه ماست» پیوست.

در همین حال بنیامین نتانیاهو، نخست وزیراسرائیل، روز یکشنبه در نشست دولت خود از حزب اوپوزیسیون کادیما خواست «خطیر بودن مقطع کنونی و لزوم تصمیم‌گیری‌های مهم» برای اسرائیل را درک کند و به ائتلاف دولت بپیوندد.

دفتر نخست وزیری اسرائیل جمعه اعلام کرده بود که آقای نتانیاهو برای اتخاذ تصمیم‌های مهم در مورد ایران و از سرگیری روند صلح نیاز دارد که دولتی گسترده‌تر تشکیل دهد.

اسرائیل از سال‌ها پیش برنامه‌های اتمی ایران را خطری برای خود تلقی کرده و دولت‌های این کشور می‌کوشیدند که ایران به «مقطع غیر قابل برگشت» نرسد.

اما ژنرال عاموس یادلین، رئیس سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل، دو هفته پیش همراه با نخست وزیر اسرائیل در نشست کمیسیون امنیت ملی و مناسبات خارجی «کنست» (پارلمان اسرائیل) گفت که «ایران از مقطع غیر قابل برگشت عبور کرده و همه دانش و تجهیزات لازم را برای تولید دست کم یک بمب در اختیار دارد».

آقای نتانیاهو با تأکید بر باورهای آخرزمانی محمود احمدی‌نژاد در حالی که رئیس جمهوری اسلامی ایران از انکار هولوکاست و «لزوم نابودی اسرائیل از صحنه جغرافیا» سخن می‌گوید، حکومت کنونی ایران را خطری برای همه منطقه و جهان می‌داند.

بنیامین نتانیاهو در آن نشست کنست تأکید کرد که اسرائیل امنیت خود را به هیچکس نخواهد سپرد.

دولت اسرائیل در عین حال گفته است که از گام‌های کشورهای ۵+۱ در برابر ایران حمایت می‌کند.

دولت باراک اوباما ضرب‌الاجل داده شده به ایران تا ماه سپتامبر را برای تعامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عملاً تا آخر سال ۲۰۰۹ تمدید کرد. سخنگویان دولت آمریکا در روزهای اخیر گفته‌اند که پایان سال ۲۰۰۹، آخرین مهلت پاسخگویی ایران به پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

محمود احمدی‌نژاد در سخنرانی هفته گذشته خود در استان فارس گفت که «آنقدر ضرب‌الاجل و فرصت بدهید تا خسته شوید».

او پیشتر نیز در مورد قطعنامه‌های شورای امنیت گفته بود «آنقدر قطعنامه بدهید تا قطعنامه‌دان تان پاره شود».

جمهوری اسلامی مدعی است که هدفش از پیگیری برنامه‌های هسته‌ای نظامی نیست اما وجود سایت دوم غنی‌سازی فردو در استان قم، موجب شد که ادعای ایران از سوی جامعه جهانی مورد تردید بیشتری قرار گیرد.

ناظران امور ایران در اسرائیل می‌گویند که گسترش تظاهرات معترضین و مخالفین در ایران موجب شده است که دولتمردان اسرائیلی برای آنچه که «تصمیم‌گیری سرنوشت‌ساز» در قبال پرونده هسته‌ای ایران می‌نامند، دچار تردید بیشتری شوند.
XS
SM
MD
LG