لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۷

واریز ۸۱ هزار تومان «یارانه غیرقابل برداشت» در سه استان کشور از روز سه‌شنبه


پس از اعلام محمود احمدی‌نژاد مبنی بر آغاز توزیع یارانه‌های مستقیم از روز ۲۷ مهرماه، رسانه‌های داخلی ایران از پرداخت سرانه ۸۱ هزار تومان یارانه نقدی در سه استان شمال شرق کشور خبر دادند. مبلغی که به نوشته این رسانه‌ها شهروندان «تا اطلاع‌ثانوی اجازه برداشت آن را نخواهند داشت.»

محمود احمدی‌نژاد،رئیس جمهور ایران، روز یکشنبه در جمع مردم اردبیل یادآور شد که پرداخت نقدی از روز سه‌شنبه همزمان با سالروز میلاد امام هشتم شیعیان آغاز خواهد شد. وی در عین حال ارائه توضیحات بیشتر در زمینه میزان و نحوه پرداخت یارانه‌های نقدی را به برنامه تلویزیونی‌اش در هفته آینده موکول کرد.

انتظار می‌رفت که پرداخت یارانه‌های مستقیم که تاکنون چندین بار به تعویق افتاده است، از ۹ استان کشور آغاز شود اما اکنون رسانه‌های داخلی ایران به نقل از دست‌اندرکاران سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها می‌گویند که در نخستین مرحله از پرداخت یارانه‌های نقدی، شهروندان سه استان خراسان شمالی، جنوبی و رضوی، مشمول این اجرای طرح خواهند شد.

آن طور که خبرگزاری ایسنا از قول بهروز مرادی، مدیرعامل سازمان هدفمند کردی یارانه‌ها گزارش کرده است، در این سه استان مبلغ ۸۱ هزار سرانه هر فرد روز سه‌شنبه به صورت علی‌الحساب به حساب سرپرست خانوار واریز خواهد شد.

این مقام دولتی همچنین افزوده است که «واریز تمام مبالغ در سراسر کشور در این مرحله به طور یکسان است و این مبالغ تا زمان اجرای قانون و آزادسازی قیمت‌ها قابل برداشت نیست.»

در همین حال محمدرضا فرزین، سخنگوی کارگروه اقتصادی دولت نیز به خبرگزاری مهر گفته است که دولت نزدیک به پنج هزار میلیارد تومان، برای توزیع یارانه نقدی میان ۶۰ میلیون و ۵۰۰ هزار شهروند ایرانی در فاز اول، تأمین اعتبار کرده است.

آن طور که در گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از مقام‌های دولتی عنوان شده است، یارانه نقدی واریزی به حساب شهروندان، دو ماهه خواهد بود و به این ترتیب مبلغ یارانه مستقیم برای هر فرد ۴۰ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده است.

این در حالی است که مدیرعامل سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها در گفت‌وگو با ایسنا تأکید کرده است که مبلغی که از فردا به حساب شهروندان واریز می‌شود، علی‌الحساب بوده و هنوز معلوم نیست که برای چه مدتی اختصاص یافته است.

مهر همچنین با استناد به صحبت‌های شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد دولت دهم، مبنی بر اینکه یارانه نقدی اقشار آسیب‌پذیر ۱۰ درصد بیش از سایر اشخاص خواهد بود، نتیجه‌گیری کرده است که یارانه دریافتی اقشار آسیب‌پذیر ۴۴ هزار تومان خواهد بود و و همچنین پیش‌بینی کرده است که اصلاح قیمت حامل‌های انرژی احتمالاً از اواخر آبان‌ماه اجرایی شود.

بر اساس قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، قرار است ۵۰ درصد درآمد حاصل از آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی به صورت یارانه نقدی و غیرنقدی به مردم پرداخت شده و ۳۰ درصد به تولیدکنندگان و ۲۰ درصد دیگر نیز در اختیار دولت قرار گیرد.

همچنین براساس مجوز مجلس، درآمد دولت از محل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در سالجاری ۲۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود که نیمی از آن سهم مردم خواهد بود.
XS
SM
MD
LG