لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۳

«تعطیلی خانه احزاب پیامد خوشی نخواهد داشت»


اسدالله بادامچیان (راست) و حسین موسوی تبریزی وسط) در همایش خانه احزاب در زمستان ۸۶
اسدالله بادامچیان (راست) و حسین موسوی تبریزی وسط) در همایش خانه احزاب در زمستان ۸۶

اسدالله بادامچیان، از اعضای کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، با غیر قانونی خواندن انتخابات و مجمع اخیر خانه احزاب، گفته است که این مجمع و انتخابات باید دوباره تکرار شود.


این مطلب پس از پیروزی نمایندگان احزاب اصلاح‌طلب در انتخابات خانه احزاب عنوان شده است. انتخاباتی که با شرکت نمایندگان ۱۲۷ حزب و گروه سیاسی از جناح‌های گوناگون برگزار شد.

آقای بادامچیان در توجیه گفته‌های خود به حضورنداشتن نماینده وزارت کشور در مجمع خانه احزاب و آنچه عدم رعایت موازین قانونی خوانده، اشاره کرده است.

این اظهارات در حالی است که یک مقام مسئول در خانه احزاب در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر عنوان کرده است که وزارت کشور نامه‌ای مبنی بر غیرقانونی بودن فعالیت خانه احزاب نداده است.

از سوی دیگر حسین کنعانی مقدم، از فعالان اصولگرا و عضو شورای مرکزی خانه احزاب، می‌گوید: «حضور حداکثری جریانات اصلاح‌طلب، اصولگرا و مستقل در انتخابات اخیر، نشانه مشروعیت آن است».

آقای کنعانی مقدم همچنین افزوده است که «مجمع عمومی خانه احزاب، شورایی را برای بررسی صحت انتخابات تعیین کرد که این شورا انتخابات خانه احزاب را مورد تأیید قرار داده است».

در همین ارتباط ماشاءالله عباس‌زاده، کارشناس ارشد وزارت کشور در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی، به پرسش‌های رادیو فردا پاسخ داده است.

  • رادیو فردا: آقای عباس‌زاده، روند شکل‌گیری و فعالیت خانه احزاب چگونه بوده است؟

ماشاءالله عباس‌زاده: تشکل خانه احزاب با حضور تمامی احزاب در کشور اعم از احزاب همسو با جریان‌های تحول‌خواه و اصلاح‌طلب و همین طور با حضور احزاب غیرهمسو با اصلاح‌طلبی از جمله حزب مؤتلفه شکل گرفت و رویکرد جدیدی در پیشبرد اهداف دموکراسی خواهانه در ایران بر جای گذاشت.

ما به طور خاص بعد از دوم خرداد سال ۷۶ شاهد باروری این تشکل مدنی در جامعه ایران بودیم که آثار مثبت زیادی را بر جای گذاشته بود و با به رسمیت شناخته شدن حزب‌های پشت پرده‌ای و به تعبیر دیگر شفاف کردن فعالیت احزابی که تا دیرباز در همین حکومت پاسخگو نبودند و مافیایی عمل می‌کردند، آنها را ملزم به فعالیت در قالب قانون کرده بود.

  • اسدالله بادامچیان، یکی از اعضای کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، در رابطه با انتخابات اخیر خانه احزاب آن را غیرقانونی توصیف کرده است. شما ایرادهایی که آقای بادامچیان وارد کرده را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

این یک جریان هجمه‌ای از پیش تعیین شده است که کاملاً با رفتارهای حاکمیت کودتا هماهنگ است.

من پیشتر مطلع بودم که آقای عباس‌زاده مشکینی، رئیس دبیرخانه کمیسیون ماده ۱۰ احزاب وزارت کشور، اخطارها و هشدارهایی را به خانه احزاب داده بود. چون خانه احزاب تنها تشکل بازمانده و جان به سلامت در برده اصلاح‌طلبان بود که بعد از انتخابات کودتاگرانه حاکمیت باقی مانده بود و جالب اینجا است که در انتخابات اخیر درون سازمانی با بالاترین میزان آرا، اصلاح‌طلبان برنده مکانیزم انتخاباتی درون سازمانی شده بودند.

آقای عباس‌زاده مشکینی پیشتر با استناد به بند ۲ ماده ۱۷ قانون خانه احزاب که احزاب را از کمک‌گیری از نهادهای خارجی و مجموع مصادیقی که می‌تواند فعالیت خانه احزاب را به حالت تعلیق درآورد یا به انحراف بکشاند نهی می‌کند، اولین هشدارها و ضرب‌الاجل‌ها را برای تخریب این تشکل مدنی داده بود.

به نظر من باید منتظر عواقب ناگواری باشیم و ممکن است خانه احزاب را با این ساختار فعلی دموکراسی نیمه جان سرکوب کنند و این اظهارات اولین گام است برای تعطیلی تمام فعالیت‌های نهادهای مدنی و سیاسی در کشور.

  • برخی از تحلیلگران معتقد هستند وجود احزاب منتقد در چهارچوب یک نظام سیاسی می‌تواند به بهبود کارکرد نظام منجر شود. فکر می‌کنید این برخورد با خانه احزاب چه پیامدهایی در برداشته باشد؟

اولین پیامد تصمیم به تعطیلی خانه احزاب یا تغییر جهت دادن اهداف و رویکردهای مبنایی خانه احزاب به سمت و سوی تمایلات حاکمیت و کودتاگران می‌تواند در هر چه بسته‌تر کردن فضای ایران تأثیر بیشتری بگذارد.

خانه احزابی که با اکثریت آرای اصلاح‌طلبان پیروز می‌شود، در واقع آخرین صداهای مسالمت‌آمیز مردم ایران است و تعطیلی آن پیامد خوشی نخواهد داشت.

اولین چیزی که می‌توانم پیش‌بینی کنم این است که حاکمیت به سمت هر چه نظامی‌تر کردن فضای جامعه گام بر می‌دارد و عاملین حاکمیت خودکامه کودتا عمداً تلاش سازمان‌یافته‌ای را اعمال می‌کند تا فعالیت‌های مدنی- سیاسی ایرانی‌ها را به سمت نظامی‌گری سوق دهد.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG