لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۱

گنجی: مردم‌سالاری دینی آقای خامنه‌ای صرفاً یک ادعاست


علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران در نامه‌ای به محمد علی انصاری از مسئولان مؤسسه تنظیم و نشر آثار آیت‌الله خمینی، گفته است که سپاه یک نیروی صرفاً نظامی نیست.

آقای سعیدی این موضوع را در پاسخ به انتقادها از دخالت سپاهیان در صحنه سیاسی ایران مطرح کرده و اینگونه استدلال می‌کند که برابر نص صریح قانون اساسی، سپاه نگهبان انقلاب در برابر هر گونه تهدیدی است و به همین دلیل، سپاه می‌تواند در سیاست هم دخالت کند.

اکبر گنجی، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر مسایل سیاسی، در گفت‌وگو با رادیو فردا به پرسش‌هایی در این زمینه پاسخ گفته است.



  • رادیو فردا: آقای گنجی، ارزیابی شما درباره استدلال‌هایی که در خصوص دخالت سپاه در سیاست عنوان می‌شود چیست؟

اکبر گنجی: مطابق قانون اساسی وظیفه سپاه دفاع از انقلاب هم هست و مطابق همان قانون اساسی، سپاه زیر نظر ولی فقیه اداره می‌شود. ولی فقیه قبلی ورود سپاه در عرصه سیاست را ممنوع اعلام کرد اما ولی فقیه کنونی ورود سپاه به عرصه سیاست را نه تنها مجاز اعلام کرده است بلکه سپاه را به عرصه‌های دیگری هم وارد کرده است.

  • آقای گنجی به اعتقاد شما وقتی یک نیروی مسلح حق ورود به مسائل سیاسی را داشته باشد، دیگر جایی برای ورود احزاب سیاسی و فعالیت آنان باقی می‌ماند؟

اگر نظر شخصی مرا بخواهید باید عرض کنم بنده صد در صد با این کار مخالفم و معتقدم این کار مسلط کردن نظامیان بر عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.

اما بحث بر سر این است که قانون اساسی ایران دارای چنین مشکلاتی است. وقتی در قانون اساسی، ولایت مطلقه فقیه به رسمت شناخته شده و گفته شده است که کلیه قوای سه گانه زیر نظر رهبری هستند و نیروهای مسلح هم به طور اولی زیر نظر وی است.

از سوی دیگر می‌گویند که تفسیر شورای نگهبان این است که قانون اساسی حداقل اختیارات ولی فقیه را بیان کرده است نه حداکثر آن را. لذا این مسئله به ساختار قانون اساسی و تفسیری که شورای نگهبان از این قانون دارد و اختیاراتی که رهبری، خودش برای خودش قائل است برمی‌گردد.

  • مقام‌های جمهوری اسلامی و رهبر جمهوری اسلامی همواره از دموکراسی اسلامی صحبت به میان می‌آورند. این دموکراسی چه معنا و مفهومی دارد؟

من به چیزی به نام دموکراسی اسلامی اعتقاد ندارم. اصلاً دموکراسی یک پدیده خنثی است. نه اسلامی است و نه غیر اسلامی.

اما این مردم‌سالاری دینی که آقای خامنه‌ای و سایر رهبران جمهوری اسلامی بر آن تأکید می‌کنند صرفاً یک ادعاست. در واقع همین شکل فعلی حکومتی است که دارد اجرا می‌شود که اسمش را مردمسالاری دینی گذاشته‌اند.

اما با اسم‌گذاری که نمی‌شود مشکل را حل کرد. به هر حال آن چیزی که شما با آن مواجهید این است که در طول ۲۱ سالی که آیت‌الله خامنه‌ای، در مقام رهبری نظام جمهوری اسلامی قرار گرفته است، روز به روز سپاه بیشتر و بیشتر وارد عرصه سیاست و اقتصاد می‌شود .

الان شما می‌بینید که مهم‌ترین قراردادهای اقتصادی کشور و پروژه‌ها به سپاه واگذار می‌شود. سپاه برای خودش هم در زندان اوین یک بازداشتگاه مستقل دارد که حتی سران قوه قضائیه را هم به آنجا راه نمی‌دهند.
XS
SM
MD
LG