لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۱

آزادی بهشتی و تاجیک، مشاوران ارشد میرحسین موسوی


علیرضا بهشتی (چپ) و محمدرضا تاجیک؛ مشاوران ارشد میرحسین موسوی
علیرضا بهشتی (چپ) و محمدرضا تاجیک؛ مشاوران ارشد میرحسین موسوی
از تهران خبر می‌رسد که علیرضا حسینی بهشتی و محمدرضا تاجیک، دو مشاور ارشد میرحسین موسوی که پس از وقایع خشونت‌بار عاشورای تهران به فاصله چند روز از یکدیگر بازداشت شده بودند، شامگاه سه‌شنبه آزاد شدند.

علیرضا بهشتی که فرزند آیت‌الله سیدمحمد حسینی بهشتی، از مقامات ارشد جمهوری اسلامی در نخستین سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، است برای دومین بار در ماه‌های پس از انتخابات، هفتم دی‌ماه گذشته یک روز پس از وقایع خشونت‌بار عاشورای امسال به هنگام تدریس در دانشگاه تربیت مدرس بازداشت شده بود.

در مدتی که آقای بهشتی در زندان به سر برد گزارش‌هايی از وضعيت نامساعد سلامتی وی منتشر کردند و از جمله در نخستین روز بهمن‌ماه سایت‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان خبر از حمله قلبی وی در زندان اوين دادند، اما به نوشته همین منابع مقامات قضایی به‌رغم درخواست‌ خانواده وی حاضر به انتقال وی به بیمارستان نشدند.

محمدرضا تاجیک نیز که از مشاوران ارشد محمد خاتمی و میرحسین موسوی و استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران است به فاصله چند روز از بازداشت علیرضا بهشتی دستگیر شده بود.

آقای تاجیک در دولت محمد خاتمی از مسئولان مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری بود و در رقابت‌های انتخاباتی اخیر نیز به عنوان مشاور میرحسین موسوی ایفای نقش می‌کرد.

آزادی این دو مشاور ارشد میرحسین موسوی، بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها، با تودیع وثیقه و به دلیل تکمیل تحقیقات پرونده آنها انجام شده است.

با این حال به گزارش سایت‌های خبری نزدیک به معترضان، آقای تاجیک مستقیماً از زندان به تلویزیون منتقل شده تا در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوی سیما با موضوع تحلیل مسائل بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم حاضر شود.

هنوز گزارش مشروحی از سخنان آقای تاجیک در این برنامه که مدت زمان آن دو برابر دیگر برنامه‌های گفت‌وگوی ویژه خبری بوده و بر عکس سایر برنامه‌ها غیر زنده پخش شده، منتشر نشده است، اما وب سایت کلمه نزدیک به میرحسین موسوی نوشت که «صدای بغض‌آلود و لرزان تاجیک در برنامه گفت‌وگوی ویژه برای افکار عمومی گویای همه واقعیت‌ها بود».

کلمه همچنین نوشته است که «با توجه به این که تاجیک سه‌شنبه بعد ازظهر از اوین خارج شد، حجم انبوهی از برگه‌های کاغذ در مقابل او در برنامه گفت‌وگوی ویژه و تحلیل حوادث پس از انتخابات، جای شبهه بسیاری را برای مخاطبان ایجاد کرد که گویا این استاد دانشگاه در زندان در حال آماده کردن تحلیل‌های ویژه این برنامه بوده است».

پیش از آزادی علیرضا بهشتی، سایت جرس گزارشی از دیدار اخیر آیت‌الله موسوی اردبیلی، از مسئولان ارشد پیشین جمهوری اسلامی، با آیت‌الله خامنه‌ای منتشر کرد که در آن آقای اردبیلی خواستار آزادی علیرضا بهشتی شده بود، اما بر اساس این گزارش این درخواست با مخالفت رهبر جمهوری اسلامی روبه‌رو شده است.

سایت جرس همچنین نوشته بود که به دنبال فشارهای وارده به خانواده آقای بهشتی، اکبر هاشمی رفسنجانی نیز در دیدار روز سه‌شنبه خود با آیت‌الله خامنه‌ای ضمن اعتراض به این گونه برخوردها خواستار آزادی سریع علیرضا بهشتی شده بود.

تا پیش از این همه اعضای حلقه مشاوران میرحسین موسوی به جز محمدرضا بهشتی، فرزند ارشد آیت‌الله سید محمد حسینی بهشتی، در بازداشت به سر می‌بردند و روایت سایت‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان حاکی از آن بود که دلیل عدم بازداشت محمدرضا بهشتی مخالفت آیت‌الله خامنه‌ای با این امر بوده است.
XS
SM
MD
LG