لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۱

حمله لباس شخصی‌ها به خوابگاه دانشگاه امیرکبیر


کوی دانشگاه تهران، یک روز پس از حمله لباس شخصی‌ها و نیروهای ویژه
کوی دانشگاه تهران، یک روز پس از حمله لباس شخصی‌ها و نیروهای ویژه
گزارش‌ها از ایران حاکی از این است که لباس شخصی‌ها پنج‌شنبه شب به خوابگاه دانشگاه امیرکبیر حمله کرده‌اند. این حمله در دهمین سالگرد حمله نیروهای لباس‌شخصی به کوی دانشگاه تهران صورت گرفته است.

خبرنامه امیرکبیر، پایگاه خبری- تحلیلی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر، گزارش داده است که «نیروهای لباس شخصی مجهز به سلاح‌های سرد و گرم با همراهی موتورسواران سازمان‌دهی شده به برخی از خوابگاه‌های دانشگاه امیرکبیر حمله کردند».

این حمله در ساعت ۲۰:۳۰ پنج‌شنبه شب اتفاق افتاده و در جریان آن نیروهای لباس شخصی با ورود به خوابگاه گلشن در خیابان به‌آفرین، تعدادی از دانشجویان و نگهبانان این خوابگاه را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند.

خبرنامه امیرکبیر همچنین گزارش کرده است که هنوز از وضعیت چند تن از دانشجویان خوابگاه گلشن پس از حمله پنج‌شنبه شب اطلاعی در دست نیست.

یک شاهد عینی هم در گفت‌وگو با رادیو فردا با تأیید حمله نیروهای لباس شخصی به خوابگاه گلشن از سنگ‌پرانی و پرتاب گاز اشک‌آور توسط این نیروها به داخل محوطه خوابگاه خبر داده است.

این شاهد عینی به رادیو فردا گفت که در پی این حمله یکی دو تن از افراد داخل خوابگاه بازداشت شدند که به فاصله چند ساعت، حوالی ساعت سه تا چهار بامداد جمعه این افراد آزاد شده‌اند.

این شاهد عینی می‌گوید در حین حمله، لباس شخصی‌ها تهدید کردند که بار دیگر حوالی ساعت ۱۲ نیمه شب به خوابگاه حمله خواهند کر که خوشبختانه چنین حمله‌ای صورت نگرفت.

وی با تأکید بر اینکه معلوم نیست پس از این چه اتفاقی خواهد افتاد گفت که روز جمعه آرامش به خوابگاه باز گشته است.

با وجود آن که پس از حمله خردادماه لباس‌شخصی‌ها و نیروهای ویژه به کوی دانشگاه تهران، مجلس شورای اسلامی هیئت ویژه‌ای را برای بررسی آن حادثه تشکیل داد و این هیئت ابعاد آن حمله را فراتر از ابعاد حمله سال ۸۷ لباس شخصی‌ها به کوی دانشگاه تهران خواند، باز هم فعالیت این نیروها در هفته‌های اخیر هم‌چنان ادامه یافته است.

تصاویر منتشر شده از تجمعات اعتراضی پس از اعلام نتایج انتخابات ۲۲ خرداد بیانگر آن است که نیروهای لباس شخصی نقش ویژه‌ای در به خشونت کشیدن این گونه تجمعات مسالمت‌آمیز و برخورد با معترضان داشته‌اند و هنوز هیچ گروهی مسئولیت اقدامات آنها را بر عهده نگرفته است.

«۲۰ نفر با هویت غیرمشخص برای دستگیری فردی غیردانشجو»

با وجود این محمد روزبهانی مدیر امور فرهنگی دانشگاه امیرکبیر در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، ضرب و شتم دانشجویان خوابگاه گلشن را تکذیب کرده است.

بر اساس گفته‌های آقای روزبهانی، حوالی ساعت ۱۹:۳۰ پنجشنبه شب یک فرد غیردانشجو وارد خوابگاه گلشن شده و به دنبال آن ۲۰ نفر برای دستگیری این فرد وارد خوابگاه شده‌اند.

وی بر «هویت نامشخص» این افراد تأکید کرده و تأیید کرده است که در موقع ورود آنها در ورودی شیشه‌ای خوابگاه شکسته است و این افراد پس از دستگیری فرد مورد نظر و به درخواست انتظامات خوابگاه، محل را ترک کرده‌اند.

وی همچنین گفته ‌است که هیچگونه خسارتی به دانشجویان وارد نشده و تعرضی به آنها صورت نگرفته است.

گفته‌های آقای روزبهانی در حالی است که بر اساس گزارش خبرنامه امیرکبیر، نیروهای لباس شخصی در حمله به خوابگاه گلشن ضمن استفاده از گاز اشک‌آور، بخش‌هایی از ساختمان و امکانات خوابگاه را تخریب کرده‌اند. سالن مطالعه خوابگاه، حمام، نمازخانه و طبقات مختلف خوابگاه گلشن از جمله مکان‌هایی است که مورد حمله لباس شخصی‌ها قرار گرفته است.

همین گزارش اضافه می‌کند که نیروهای لباس شخصی همچنین به همراهی نیروهای نظامی با مراجعه به خوابگاه یاوری دانشگاه امیرکبیر به تهدید دانشجویان پرداخته و اعلام کرده‌اند که «مجدداً به خوابگاه‌ها حمله خواهند کرد».

حمله نیروهای لباس شخصی به خوابگاه دانشگاه امیرکبیر در حالی است که نقاط مختلف تهران و برخی از دیگر شهرهای ایران، بعدازظهر پنج‌شنبه ۱۸ تیرماه در دهمین سالگرد حمله به کوی دانشگاه تهران شاهد برپایی تجمعات پراکنده اعتراضی بود.

در تهران کانون این تجمعات خیابان انقلاب و بلوار کشاورز گزارش شده و گزارش شاهدان عینی حاکی است که این تجمعات که با شعارهایی علیه «دولت کودتا» همراه بود با دخالت نیروهای ضدشورش، بسیج و لباس شخصی‌ها به خشونت کشیده است.

بر اساس این گزارش‌ها نيروهاى ضد شورش، بسيجى و لباس شخصى با حمله به تظاهركنندگان به ضرب و شتم آنها پرداخته و براى جلوگيرى از هر گونه تجمع بزرگ در مقابل دانشگاه تهران و میدان انقلاب اقدام به شليک گاز اشک‌آور کرده‌اند.

همین گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروی انتظامی نیز با اقدام به تیراندازی هوایی، برخی از معترضان را بازداشت کرده است.
حركت‌هاى اعتراضى در ايران پس از اعلام نتایج انتخابات رياست جمهورى دهم که در آن محمود احمدی‌نژاد پیروز انتخابات معرفی شد، آغاز شد و معترضان در این تجمعات خواستار ابطال نتيجه و برگزارى مجدد انتخابات شدند.

این حرکت‌ها حتی پس از آن که آيت‌الله على خامنه‌اى، رهبر جمهورى اسلامى، و نيروهاى نظامى به مخالفان هشدار دادند با هر گونه راه‌پيمايى و تجمع به‌شدت برخورد خواهد شد در تهران و برخی از شهرها ادامه داشت.

در جریان اعتراض‌های تهران، به گفته منابع رسمی، بیش از دو هزار و ۵۰۰ شهروند معترض بازداشت شدند که دادستانی کل ایران از معرفی ۵۰۰ نفر از آنان به دادگاه خبر داده است. منابع رسمی ایران همچنین کشته شدن ۲۰ نفر را در جریان این اعتراض‌ها تأیید کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG