لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۹

«با گاز فلفل و اشک‌آور در دانشگاه رژه می‌رفتند»


در ادامه برخوردها با دانشجویان دانشگاههای مختلف کشور، نیمروز سه شنبه، مأموران امنیتی و بسیج به اجتماع دو هزار نفری دانشجویان دانشگاه آزاد تهران حمله کردند.

 تجمع اعتراضی در دانشگاه آزاد تهران
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:29 0:00


نیروهای امنیتی پس از برخورد فیزیکی با دانشجویان، تمام مناطق اطراف دانشگاه آزاد را به محاصره خود در آوردند.

یکی از دانشجویان حاضر در این تجمع در گفت‌وگو با رادیو فردا از چند و چون آن می‌گوید.



  • رادیو فردا: تجمع روز سه‌شنبه چگونه شکل گرفت؟

روز ۲۱ مهرماه طبق اعلام قبلی قرار بود دانشجويان برای تجمع در دانشکده فنی دانشگاه آزاد تهران مرکز ساعت ۱۲ ظهر در حياط دانشکده جمع شوند. از روزهای قبل و به خصوص از صبح سه‌شنبه دانشجويان بسيج به همراه حراست دانشگاه، فعالان دانشجويی شناخته شده را احضار و تهديد می‌کردند تا اين تجمع برگزار نشود، ولی تجمع خودجوش بود و هيچ هسته مرکزی برای برگزاری آن وجود نداشت و فعالان دانشجويی نمی‌توانستند برای برگزار نشدن آن کاری انجام دهند.

از ساعت هفت صبح نيروهای حراست در دانشکده چند برابر شده بودند و نيروهای لباس شخصی اطراف دانشگاه گشت می‌زدند، نيروهای بسيج با چند اتوبوس از دانشگاه‌های ديگری چون علم و صنعت، پلی تکنيک و دانشگاه تهران به دانشگاه آزاد تهران مرکز آورده شده بودند و بسيج دانشجويی هم زمان با اين تجمع به خاطر شهادت امام جعفر صادق می‌خواست مراسمی در نمازخانه دانشکده برگزار کند.

  • گويا در اين تجمع برخوردهايی صورت گرفته است؟

ساعت ۱۲ ظهر که کلاس‌ها تمام می‌شود، همه دانشجويان به حياط دانشگاه می‌آيند و بسيجی‌ها که به زحمت به ۱۰۰ نفر می‌رسيدند وارد حياط می‌شوند و شعار «مرگ بر منافق» سر می‌دهند و دانشجويان معترض را هو می‌کنند. دانشجويان معترض هم شعار می‌دهند «بسيجی حيا کن دانشگاه رو رها کن» و « بسيجی واقعی همت بود و باکری».

پس از آن بسيجی‌ها با گاز فلفل به برخی از دانشجويان حمله می‌کنند و به داخل سالن دانشگاه می‌روند و به ضرب و شتم می‌پردازند و چند تن از دانشجويان را می‌ربايند. ولی به خاطر تعداد زياد دانشجويان معترض بسيجی‌ها مجبور به عقب‌نشينی می‌شوند.

مسئولين دانشگاه تصميم می‌گيرند تمام کلاس‌های بعد از ظهر را تعطيل کنند و دانشجويان را به خارج دانشگاه هدايت می‌کنند، ولی دوباره بسيجی‌ها با گاز فلفل به دانشجويان حمله می‌کنند و از حوالی ميدان پونک تا خود دانشگاه نيروهای يگان ويژه و لباس شخصی‌ها مستقر می‌شوند.


وقتی دانشجويان از دانشگاه خارج می‌شدند کيف‌ها و موبايل‌های آنها را می‌گشتند و تا آنجا که خبر داريم حدود ۱۰ تن از دانشجويان به شدت مصدوم شده‌اند.

  • شما خودتان هم مورد حمله قرار گرفتيد؟

من مورد حمله قرار نگرفتم، ولی قبل از تجمع به شدت مورد فحاشی، توهين و تهديدهای بسيجی‌ها قرار گرفتم. در ضمن در حين تجمع بسيجی‌ها با مشت و لگد به دانشجويان شناخته شده حمله می‌کردند و چند تن از آنها صورت و پايشان آسيب ديد.

نکته جالب اين که وقتی کارت دانشجويی را چک می‌کردند بعضی از دانشجويان ممنوع‌الورود به دانشگاه شدند، ولی بسيجی‌ها با گاز فلفل و اشک‌آور و حتی زنجير و قمه وارد دانشگاه شده و رژه می‌رفتند.

  • اين تجمع تا کی ادامه داشت؟

بعد از ساعت دو، همه کلاس‌های دانشگاه تعطيل شد و دانشجويان را خارج کردند و در دانشگاه را هم بستند، ولی بسيجی‌ها هنوز داخل دانشگاه بودند و لباس شخصی‌ها هم اطراف دانشگاه حضور داشتند.
XS
SM
MD
LG