لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۷

بریتانیا نوار ویدئویی جدیدی از یک گروگان بریتانیایی در عراق دریافت کرد


پیتر مور یکی از پنج گروگان بریتانیایی در عراق (تصویر مربوط به فوریه سال ۲۰۰۸ است)
پیتر مور یکی از پنج گروگان بریتانیایی در عراق (تصویر مربوط به فوریه سال ۲۰۰۸ است)
سفارت بریتانیا در بغداد اعلام کرد، نوار ویدیویی جدیدی دریافت کرده که حاوی تصاویر یکی از پنج بریتانیایی ربوده شده در بهار ۲۰۰۷ در عراق است.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، سفارت بریتانیا در بغداد تأیید کرده است که در نوار ویدئویی دریافت شده یکی از گروگان‌های تبعه این کشور دیده می‌شود. با این حال جزییات بیشتری چون نحوه دریافت این نوار ویدیویی و نام گروگان منتشر نشده است.

شان مک کولم سخنگوی سفارت بریتانیا، دریافت این نوار را پیشرفتی مهم عنوان کرده و گفته است که بریتانیا به تلاش‌های خود برای آزادی این گروگان‌ها ادامه خواهد داد.

بنا بر گزارش‌ها این ویدیو ۹ روز پیش دریافت شده است و تنها یک گروگان، که نام وی مشخص نیست، در آن دیده می‌شود. اما مقام بریتانیایی می‌گویند همه ۵ فرد ربوده شده، سلامت هستند.

این افراد که در بهار سال ۲۰۰۷ میلادی ربوده شدند، پیتر مور، یک مشاور مدیریت و محافظانش بودند که پس از ربوده شدن در وزارت دارایی عراق، به منطقه تحت محاصره و شیعه‌نشین شهرک صدر بغداد منتقل شدند.

در آن زمان مقام‌های عراقی، یک گروه شبه نظامی شیعه که نزدیک به مقتدی صدر روحانی شیعه در عراق است را متهم به انجام این گروگان‌گیری کرد و همچنین گفته می‌شد که این عمل، به تلافی کشته شدن یکی از رهبران این گروه شبه نظامی در بصره صورت گرفته است.

این اتهام چندی بعد از سوی طرفداران صدر در عراق رد شد و هم اکنون گروه‌های دیگری که ارتش آمریکا احتمال می‌دهد از سوی ایران حمایت می‌شوند، در مظان اتهام قرار دارند. یکی از این گروه‌ها الصیب اهل الحق، یکی از دو گروه عمده شبه نظامی فعال در عراق است.

گروگان‌گیرها همچنین از ارتش آمریکا خواسته‌اند قیص الخزعلی روحانی شیعه‌ای که از مارس سال ۲۰۰۷ (دو سال پیش) در بازداشت نیروهای آمریکایی است را آزاد کند. الخزعلی متهم به سازماندهی گروهی است که با حمله‌ای در ژانویه ۲۰۰۷، منجر به کشته شدن ۵ نیروی آمریکایی شدند.

در حال حاضر مذاکراتی درباره امکان آزادی الخزعلی در حال انجام است. اما بنا بر گفته یک مقام بریتانیایی که نخواسته نامش فاش شود، این کشور از آمریکا خواسته است که تا آزادی گروگان‌ها، دست به این عمل نزند.

هم اکنون ۴۰۰۰ سرباز بریتانیایی در عراق حضور دارند که قرار است تا پایان تابستان آینده از این کشور خارج شوند.
XS
SM
MD
LG