لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۳

وزیر خارجه آمریکا به طور غیرمنتظره وارد عراق شد


هیلاری کلینتون؛ وزیر خارجه آمریکا
هیلاری کلینتون؛ وزیر خارجه آمریکا
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده برای دیدار از پیش تعیین نشده وارد عراق شد.

در این دیدار غیرمنظره خانم کلینتون قرار است با جلال طالبانی، رئیس جمهوری عراق، و نوری المالکی، نخست وزیر این کشور دیدار کنند و همچنین توسط ژنرال اودینرو فرمانده نیروهای آمریکایی مستقر در عراق در جریان مسائل قرار گیرد.

خانم کلینتون همچنین قرار است دیدار خصوصی با گروه از زنان عراقی داشته باشد. وی همچنین گفته است که در بخش ویژه‌ای از سفر خود به عراق قرار است دیداری نزدیک و رو در رو با نزدیک به ۱۵۰ عراقی داشته باشد که این دیدار آن طور که منابع رسمی در سفارت ایالات متحده در بغداد تأیید کرده‌اند، شامل پرسش و پاسخ خواهد بود.

خانم کلینتون تأکید کرده است که هدف وی از این دیدار رو در رو، «شنیدن حرف‌ها و پاسخ به سؤالات و دغدغه‌های جمع و دست یافتن به بازخوردها و ایده‌هایی است که به چگونگی سامان دادن گذار به بهترین وضع ممکن، کمک می‌کند.»

دیدار خانم کلینتون از بغداد پس از آن صورت می‌گیرد که در دو روز گذشته حملات خونبار در مقدادیه و کاظمیه عراق، ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت.

با این حال وزیر خارجه آمریکا در بدو ورود خود به بغداد تأکید کرد که هیچ نشانی از بازگشت به ورطه جنگ‌های فرقی، در حوادث مرگبار دو روز گذشته نمی‌بیند.

در انفجار انتحاری دیروز که در کاظمین، حرم امامان هفتم و نهم شیعیان، رخ داد دو عامل انتحاری زن با منفجر کردن خود در بیرون حرم دست‌کم ۶۰ زایر را به کام مرگ فرستادند. دست‌کم ۲۵ نفر از زائران کشته شده در این حادثه ایرانی اعلام شده‌اند.

روز پنجشنبه هم از مرگبارترین روزهای عراق در ۱۰ ماه گذشته بود و در دو حادثه مستقل در مقدادیه در استان دیاله و مرکز شهر بغداد، نزدیک به ۹۰ نفر جان خود را از دست دادند.

در جريان انفجار روز پنجشنبه در مقداديه، نیز دستکم ۵۲ زائر ايرانی ديگر کشته شده‌اند که اجساد قربانیان در حال انتقال به ایران است.

دیدار سرزده خانم کلیتون از عراق در حالی صورت می‌گیرد که بر اساس تصمیم دولت اوباما، نیروهای آمریکایی قرار است تا پایان ژوئن امسال، نزدیک به دو ماه دیگر، با خروج از شهرهای عراق، امنیت آنها را به نیروهای عراقی واگذار کنند.

بر اساس برنامه‌ای که آقای اوباما اعلام کرده است، بخش عمده نیروهای رزمی ایالات متحده تا پایان ماه اوت سال ۲۰۱۰ از عراق خارج می‌شوند و نهایتاً تا پایان سال ۲۰۱۱ خروج نیروهای آمریکایی از عراق تکمیل خواهد شد.
XS
SM
MD
LG