لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۶

دادستان تهران: مسمومیت دارویی علت مرگ پزشک کهریزک است


عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران
عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران
دادستان عمومی و انقلاب تهران می‌گوید مرگ رامین پوراندرجانی، پزشک بازداشتگاه کهریزک، بر اثر مسمومیت دارویی است، اما این که «مرگ ناشی از مسمومیت دارویی» قتل یا خودکشی بوده در دست بررسی است.

عباس جعفری دولت‌آبادی در پاسخ به سؤالات خبرنگاران با اشاره به نظر پزشکی قانونی که مسمومیت دارویی را دلیل مرگ آقای پوراندرجانی اعلام کرده گفت که قرص‌هایی که در سالاد کنار میز پزشک بوده با آن چه پزشکی قانونی اعلام کرده مطابقت دارد.

این در حالی است که پیشتر در ۲۵ آبان‌ماه، دادستانی تهران در بیانیه‌ای در مورد مرگ آقای پوراندرجانی اعلام کرده بود که «نتایج بررسی‌ها و آزمایشات اولیه کالبدشکافی در پزشکی قانونی حاکی است که فوت وی بر اثر مسمومیت نبوده و پزشکی قانونی در مورد آزمایش‌های سم‌شناسی و آسیب‌شناسی متعاقباً اظهار نظر خواهد کرد».

دادستان تهران همچنین گفته است که تحقیقات بر روی تلفن‌ها و ای‌میل‌های این پزشک و همچنین اولیای دم آغاز شده است.

مرگ رامین پوراندرجانی که به عنوان پزشک وظیفه در بهداری نیروی انتظامی تهران بزرگ فعالیت می‌کرد، روز ۱۹ آبان‌ماه در خوابگاه محل خدمتش رخ داد.

این موضوع بیشتر از آن رو مورد توجه رسانه‌های خبری قرار گرفت که این پزشک وظیفه پیش از تعطیلی بازداشتگاه کهریزک در حالی که تنها سه ماه به پایان خدمت سربازی‌اش مانده بود، در محل این بازداشتگاه انجام وظیفه کرده و برخی از بازداشتی‌های کهریزک از جمله محسن روح‌الامینی توسط وی معاینه شده‌ بودند.

برخی از پایگاه‌های خبری در آن زمان خبر دادند که آقای پوراندرجانی چندی پس از تعطیلی بازداشتگاه کهریزک به عنوان یکی از متهمان پرونده کهریزک بازداشت شده، ولی پس از انجام بازجویی با سپردن وثیقه آزاد شده است.

در همین زمینه اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده پلیس ایران، نیز با تأیید احضار رامین پوراندرجانی به عنوان متهم در پرونده کهریزک و خودکشی این پزشک گفته بود که در وصیت‌نامه‌ای که در کنار جسد وی پیدا شده نوشته شده است که وی را به پنج سال زندان تهدید کرده‌اند.

آقای احمدی‌مقدم دلیل خودکشی وی را «انگیزه شخصی یا از دست دادن روحیه» عنوان کرده بود.

مرگ رامین پوراندرجانی همچنین در کانون توجه سازمان‌های حقوق بشری و نمایندگان مجلس ایران قرار داشت و تنها چند روز پس از انجام مراسم خاک‌سپاری وی برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با مشکوک خواندن مرگ او اعلام کردند این موضوع را پیگیری خواهند کرد.

سازمان عفو بين‌الملل، سازمان پزشکان برای حقوق بشر و کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران نیز در نامه‌ای خطاب به علی لاريجانی، رئيس مجلس شورای اسلامی، و عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، با استقبال از تحقيق در مورد مرگ رامين پوراندرجانی در استراحتگاه بهداری دفتر مرکزی نيروهای انتظامی، خواهان همکاری در اين تحقيقات شده بودند.

«پلیس مکلف به برخورد با تجمعات غیرقانونی است»

داستان تهران همچنین در مورد احتمال برگزاری تجمع در روز ۱۶ آذر گفته است که پلیس در ارتباط با کلیه تجمعات غیرقانونی مکلف به برخورد است و با کسانی که موجب بر هم زدن نظم عمومی شوند برخورد خواهد کرد.

آقای جعفری دولت‌آبادی همچنین گفته است که از بازداشت‌شدگان ۱۳ آبان تنها ۴ تا ۵ نفر در بازداشت باقی مانده‌اند.

پیشتر فرمانده پلیس تهران بزرگ با اشاره به برخورد پلیس با تجمعات اعتراضی روز ۱۳ آبان گفته بود که در این روز بیش از یک‌صد نفر توسط نیروهای پلیس بازداشت شده‌اند. وی همچنین گفته بود که بخشی از دستگیری‌های روز ۱۳ آبان توسط نیروهای بسیج صورت گرفته که پلیس آماری در این زمینه ندارد.

دادستان تهران همچنین در مورد دستگیرشدگان مراسم دعای کمیل گفته است که «بر اساس گزارش مأموران عده‌ای قصد تجمع علیه امنیت ملی کرده بودند، اما برخی از دستگیرشدگان اظهار بی‌خبری کرده و می‌گویند ما در مراسم دعا شرکت کرده بودیم و برخی‌ها هم معتقد بودند که این جلسه واقعی بوده که با برهم خوردن آن این قضیه ابتر شده است».

وی همچنین در مورد عدم بازگشت مهدی هاشمی، فرزند رئیس مجلس خبرگان، به کشور نیز گفته است که «عجله‌ای برای برگشت وی به ایران نداریم و هر زمان وی به ایران بازگشت، اقدام قضایی متناسب را خواهیم کرد».
XS
SM
MD
LG