لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۰

دوشوکی: ممکن است جو امنیتی بلوچستان شدیدتر شود


تصویر برگرفته از تلویزیون العالم اندکی پس از وقوع انفجار در منطقه سرباز
تصویر برگرفته از تلویزیون العالم اندکی پس از وقوع انفجار در منطقه سرباز

در جریان یک حمله انتحاری در منطقه «سرباز» در استان سیستان و بلوچستان، چند فرمانده ارشد سپاه پاسداران، از جمله سرتیپ نورعلی شوشتری، جانشین فرمانده نیروی زمینی این نهاد نظامی، جان خود را از دست دادند.


بر اساس این گزارش‌های منتشر شدهدر خبرگزاری‌های ایران، نورعلی شوشتری برای شرکت در جلسه سران طوایف و ریش‌سفیدان راهی منطقه «پیشین» در محدوده شهرستان سرباز شده بود، که به دست افراد ناشناس به قتل رسید.

این گزارش‌ها حاکی است که گروهی از سران قبایل و عشایر در استان سیستان و بلوچستان نیز جزو کشته و زخمی‌شدگان حادثه اخیر هستند.

عبدالستار دوشوکی، تحلیلگر مسایل سیستان و بلوچستان در لندن درباره این حادثه به پرسش‌های رادیو فردا پاسخ داده است.

  • رادیو فردا: آقای دوشوکی، ارزیابی شما از عملیات انتحاری روز یکشنبه در سیستان و بلوچستان چیست؟

عبدالستار دوشوکی: بعد از حملات متعدد جندالله بر علیه نیروهای انتظامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی،‌ دولت تصمیم گرفت که سران عشایر را در این ماجرا دخیل کند و از آنها بخواهد که خود عشایر از طریق تشکیل بسیج عشایر،‌ با جندالله مقابله کنند.

به همین دلیل هم جلسات متعددی با سران سپاه، نیروهای انتظامی و امنیتی و سران طوائف تشکیل شد. این جلسات در منطقه زاهدان و در منطقه پیشین، که حد فاصل شهرستان سرباز و چابهار است تشکیل شده بود و تعدادی از رهبران مذهبی، از جمله مولوی نظیر احمد و رئیس قبیله ریگی،‌ یعنی سردار بشیر احمد نیز در آن جلسه حضور داشتند.

در این حمله ظاهراً رئیس قبیله ریگی، یعنی سردار بشیر احمد زخمی شده و بر طبق گزارش‌های واصله به بیمارستان چابهار منتقل شده است و تعدادی از مجروحین را هم به بیمارستان ایرانشهر انتقال داده‌اند. اما به علت جو شدید امنیتی که در منطقه وجود دارد هنوز هم آمار دقیقی از کشته‌شدگان و مجروحین در دست نیست.

اگرچه خود جمهوری اسلامی اعلام کرده است که تعداد ۶۰ نفر در این حمله انتحاری کشته و زخمی شده‌اند. به هر حال این حمله و نتیجه آن برای جندالله یک عملیات موفقیت‌آمیز در جهت متشنج کردن و ناامن کردن منطقه است.

  • شما اشاره کردید که ممکن است این اقدام، کار جندالله باشد. با توجه به اینکه رئیس طایفه ریگی هم در این جلسه حضور داشته است، تا چه اندازه شما می‌توانید مطمئن باشید که این اقدام توسط گروه جندالله انجام گرفته باشد؟

به این دلیل من فکر می‌کنم این حادثه کار گروه جندالله است، که در جلسه‌ای که چند هفته پیش تشکیل شده بود و در این جلسه، هم سردار بشیراحمد و هم چند تن از سران طایفه ریگی شرکت کرده بودند،‌ سپاه پاسداران از سران طایفه ریگی درخواست کرده بودند که با جندالله برخود کنند.

بر طبق اعلامیه‌ای که جندالله صادر کرد بعد از این جلسه یکسری عملیاتی شروع شد و جندالله یکی از سران طایفه ریگی را ترور کرد. به این دلیل که او از سوی جمهوری اسلامی ایران مأمور شده بود تا با گروه جندالله مقابله کند و بر اساس اطلاعاتی که داشتند آقای عبدالمالک ریگی را ترور کند.

بر اساس همین اطلاعیه که هفته پیش توسط گروه جندالله صادر شده بود به آقای بشیر احمد و مولوی نظیر احمد هشدار داده بودند که از همکاری با جمهوری اسلامی دست بردارند.

  • شما به تشدید فضای امنیتی و تشنج در منطقه اشاره کردید. آیا ممکن است حادثه روز یکشنبه، تأثیری در فضای کلی سیاسی ایران داشته باشد؟

سپاه پاسداران با صدور اعلامیه‌ای گفته است که ترور فرماندهان این نهاد،‌ توسط ایادی استکبار جهانی و در راستای شکستن وحدت میان شیعه و سنی صورت گرفته است. جمهوری اسلامی تلاش می‌کند از هر حادثه‌ای که در هر نقطه‌ای از کشور که اتفاق می‌افتد حداکثر استفاده را برای سرکوب جنبش و مبارزات مردم بکند.

در همین راستا، از نسبت دادن این مبارزرات به ایادی سرسپرده جهانی که از هر جهت به نظام جمهوری اسلامی حمله می‌کنند،‌ از شرق ایران با حمله نظامی توسط گروه جندالله و در تهران هم از سوی نیروهای سرسپرده داخلی وارد عمل می‌شوند هیچ ابایی ندارد.

نظام از تمام این حوادث حداکثر استفاده خودش را می‌برد. ممکن است جو نظامی و امنیتی در بلوچستان شدیدتر شود. به همین صورت هم امکان دارد با ربط دادن آنچه که در بلوچستان اتفاق افتاده و حمله انتحاری اخیر با وقایعی که در تهران به وقوع پیوسته است، و اعتراضاتی که از سوی مردم بر علیه رژیم انجام شده،‌ این دو را به هم ربط دهند.

ما رژیمی داریم که می‌خواهد همه مشکلاتش را به شیوه نظامی حل کند. شیوه مقابله‌اش با معترضین،‌ تظاهرات‌کنندگان و مخالفین به شیوه نظامی است. با تشکیل بسیج عشایری در بلوچستان و تحت فشار گذاشتن نیروهای بلوچی مثل قبایل،‌ رهبران مذهبی ومعتمدین محلی و قرار دادن آنها در مقابل جندالله،‌ می‌خواهد سیاست خود را در نهایت از طریق کاربردهای نظامی به پیش ببرد که این اقدام در نهایت به پیشرفت و ترویج خشونت چه در تهران و چه در بلوچستان خواهد انجامید.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG