لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۷

تکرار هشدارها در مورد امکان دخالت نظامیان در انتخابات


در کنار فعاليت عادی انتخاباتی نامزدها و ستادهای آنها، روز چهارشنبه حرف و حديث‌ها و هشدارهايی نيز به گوش رسيد.

مجتبی ثمره هاشمی، رئيس ستاد «هماهنگی حمايت‌های مردمی احمدی‌نژاد»، اعلام کرد که رنگ پاشی بر روی تابلوها يا بعضی صفحات سفيد محل تبليغ کانديداها جنبه تخريبی دارد.

روز چهارشنبه با هشدار ديگری نيز همراه بود؛ سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی، يکی از گروه‌های اصلی جبهه اصلاح‌طلبان، در بيانيه‌ای در مورد دخالت نظاميان در انتخابات هشدار داد.

دخالت نيروهای بسيج در انتخابات، پس از سخنان سرلشکر محمدعلی جعفری (فرمانده سپاه پاسداران) در ارديبهشت ماه بر نگرانی جبهه مخالف محمود احمدی‌نژاد دامن زده است.

سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی در بيانيه تازه خود اين سؤال را مطرح می‌کند که آیا با دخالت بسيج و نيروهای نظامی در انتخابات، می‌توان آنچه برگزار می‌شود را انتخابات سالم، آزاد، قانونی و عادلانه دانست؟

صادق زيبا کلام، استاد علوم سياسی دانشگاه تهران، نيز در مورد دخالت نيروهای بسيج در انتخابات به راديو فردا می‌گويد: «وقتی بسيج به نفع يک نامزد وارد انتخابات شود، اين احتمال هم وجود دارد که تمام اعضای بسيج طرفدار آقای احمدی‌نژاد نباشند. آيا آنها هم حق دارند به نفع نامزد مورد نظر خود فعاليت کنند؟»

صادق زيباکلام می‌افزايد: «اگر فرماندهی بسيج بگويد تمام بسيجيان بايد از يک نامزد خاص حمايت کنند ولی عده‌ای از بسيجيان اين کار را انجام ندهند، آيا سرپيچی از دستور نظامی تلقی نمی‌شود؟ آيا می‌توان حکم فرماندهی را لغو کرد؟ اين مسايل به طور جدی قابل طرح است و به همين دلايل گفته می شود بسيج نبايد در انتخابات دخالت کند.»

حرف و حديث‌ها نه تنها درباره بسيج و سپاه همچنان ادامه دارد، که يک پايگاه اينترنتی وابسته به اصلاح‌طلبان از اعتراض برخی از دانشجويان دانشگاه وزارت اطلاعات خبر می‌دهد.

جدا از نيروهای مسلح و امنيتی، حرف و حديث‌ها در مورد پشتيبانی نکردن بخش‌هايی از دو تشکل بزرگ روحانی از محمود احمدی‌نژاد همچنان بحث روز است.

پايگاه خبری «فرارو» يکی از مهم‌ترين محورهای مخالفان احمدی‌نژاد در جامعه روحانيت مبارز تهران را رويکرد دولت نهم در مواجهه با روحانيت و مراجع تقليد می‌داند.

از سوی ديگر آيت‌الله جعفر کريمی، يکی از اعضای جامعه مدرسين حوزه علميه قم، نيز به پايگاه خبری «فرارو» می‌گويد: «من و بسياری ديگر از اعضای جامعه مدرسين می‌گوييم بايد تابع نظر امام باشيم و نظر درست همان است و در اين تصميم‌گيری‌ها شرکت نداشتيم.»

روز چهارشنبه، ستادهای انتخاباتی اصلاح‌طلبان نگرانی‌هايی نيز داشتند؛ ستاد مهدی کروبی از آن خبر داد که فرمانداری تهران به مهدی کروبی نامه نوشته و خواسته است تا پلاکاردهای تبليغاتی خود را از سطح شهر تهران جمع‌آوری کند.

رئيس ستاد انتخاباتی ميرحسين موسوی نيز از هوادارن اين نامزد انتخاباتی خواسته است هشيار باشند تا مبادا در آستانه روز درگذشت دختر پيامبر اسلام، آنچه را او «فتنه‌های تبليغاتی کارناوال‌سازان عصر عاشورا در انتخابات دوم خرداد سال ۷۶» خوانده است، تکرار شود.
XS
SM
MD
LG