لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۵

پراگ، تماشاگر ۹ فیلم از کارگردانان ایرانی


لوگو جشنواره فیلم فبیو
لوگو جشنواره فیلم فبیو
شانزدهمين جشنواره بين‌المللی فيلم پراگ «فبيو»، از روز پنجشنبه ۲۶ مارس در پراگ پايتخت جمهوری چک آغاز به کار کرده است.

در اين جشنواره بين المللی که بيش از ۲۰۰ فيلم از ۵۸ کشور جهان شرکت دارند، مهمانان برجسته‌ای چون ويم وندرس، کارگردان آلمانی، امير نادری، کارگردان ايرانی- آمريکايی، توماس وينتربرگ، کارگردان دانمارکی و مايکل لی، کارگردان انگليسی، حضور دارند.

مهمان ويژه روز افتتاح اين جشنواره ويم وندرس، کارگردان سرشناس آلمانی بود که با فيلم جديدش «پالرمو شوتينگ» در اين جشنواره حضور يافته و ساير فيلم‌هايش در بخش ويژه بزرگداشت وی به نمايش در می آيد.

اين جشنواره در بخش‌های مختلف چشم‌انداز جهان، جوانان، چشم‌انداز آمريکای لاتين، چشم‌انداز آسيا، موج نوی فرانسه و سينما اکستريم برگزار می‌شود.

در اين جشنواره فيلم «حافظ» به کارگردانی ابوالفضل جليلی، محصول مشترک ايران و ژاپن، «اسب دوپا» به کارگردانی سميرا مخملباف، محصول مشترک ايران و بوسنی، «خستگی» به کارگردانی بهمن معتمديان و «برف» به کارگردانی آيدا بژيک، محصول مشترک ايران- فرانسه- آلمان حضور دارند.

امير نادری، کارگردان سرشناس ايرانی، نيز با مجموعه فيلم‌های خود که در آمريکا کارگردانی کرده است در پراگ حضور خواهد داشت.

امير نادری، کارگردان ايرانی- آمريکايی است که پس از ساخت فيلم هايی چون «ساز دهنی»، «دونده» و «آب باد خاک» به آمريکا مهاجرت کرد و در اين کشور به کار خود ادامه داد. آقای نادری با پنج فيلم خود که در آمريکا ساخته در اين جشنواره شرکت کرده است.

جشنواره فيلم «فبيو»، برای اولين بار در سال ۱۹۹۳ميلادی آغاز به کار کرد.

در سال های اخير با استقبال فيلم‌سازان مستقل و سرشناس جهان، اين جشنواره به يکی از مطرح ترين فستيوال های فيلم اروپا تبديل شده است.

فستيوال فيلم «فبيو» تا چهارم آوریل در پراگ ادامه خواهد داشت.
  • 16x9 Image

    رویا کریمی مجد

    رویا کریمی مجد روزنامه‌نگاری را در سال ۱۳۷۱ در ایران آغاز کرد و اردیبهشت ۱۳۸۷ به رادیو فردا پبوست. او تهیه‌کنندگی برنامه هفتگی صدایی دیگر را که به بررسی مسایل زنان اختصاص دارد، برعهده دارد.  در سال ۲۰۱۵ میکروفن طلایی جشنواره رادیویی نیویورک به  برنامه رادیویی «سنت تیغ» که رویا کریمی مجد آن را تهیه کرده بود تعلق یافت. 

XS
SM
MD
LG