لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۲

از سرگیری تلاش‌ها برای آزادی شالیط، سرباز اسرائیلی در بند حماس


گیلعاد شالیط در مهرماه سال گذشته در یک نوار ویدئویی منتشر شده توسط حماس ظاهر شد
گیلعاد شالیط در مهرماه سال گذشته در یک نوار ویدئویی منتشر شده توسط حماس ظاهر شد
جنبش حماس تأیید می‌کند که یک میانجی‌گر آلمانی به تازگی به غزه رفته است تا احتمال تنظیم معامله‌ای میان حماس با اسرائیل برای آزادی گیلعاد شالیط، سرباز اسرائیلی اسیر، را بررسی کند.

موسی ابومرزوق، معاون خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس، گفته است که میانجی‌گر آلمانی، گرهارد کنراد، دو هفته پیش در غزه بوده است. آقای ابومرزوق اضافه کرده است که آقای کنراد پیش از آمدن به غزه، با سران اسرائیل نیز گفت‌وگو کرده بود.

وی در مصاحبه‌ای با روزنامه الحیات که روز شنبه در لندن منتشر شد، تأیید کرد که خود او از دمشق، محل زندگی‌اش، هماهنگی سفر میانجی‌گر آلمانی را بر عهده داشته است.

علاوه بر این اسامه المزینی، یک مقام ارشد حماس مقیم غزه، روز شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که سفر میانجی‌گر آلمانی برای «سنجیدن موقعیت» بود تا ببیند که آیا از سرگیری تلاش‌ها امکان‌پذیر است یا نه.

آخرین بار که این دیپلمات آلمانی به اسرائیل و غزه رفته بود، دسامبر ۲۰۰۹ و ژانویه ۲۰۱۰ بود.

گیلعاد شالیط، سرباز اسرائیلی، ژوئن ۲۰۰۶ در جریان حمله چریکی نیروهای حماس به یک مقر نظامی اسرائیل در نزدیکی غزه ربوده شد و از آن زمان همه تلاش‌های میانجی‌گران برای آزادی او ناکام مانده است.

جنبش حماس همچنان خواهان آزادی شمار زیادی از زندانیان امنیتی فلسطینی از زندان‌های اسرائیل برای رها کردن گیلعاد شالیط است. در گذشته بارها از تنظیم معامله‌هایی میان اسرائیل و حماس سخن رفته، اما همگی در آخرین فرصت لغو شد.

اسرائیل گفته است که حماس هر بار سطح انتظارات خود را برای انجام چنین معامله‌ای بالاتر برده، و حماس نیز به نوبه خود اسرائیل را متهم کرده که هر بار سرسختی بیشتری در قبال خواسته‌های فلسطینی‌ها نشان داده است.

حماس این بار نیز گفته است خواهان آزادی آن گروه از زندانیان امنیتی فلسطینی است که به حبس ابد محکوم شده‌اند. حبس ابد به فلسطینی‌هایی تعلق می‌گیرد که در عملیات مسلحانه، اسرائیلی‌ها را کشته‌اند.

دولت اسرائیل سال گذشته برای آزادی یک هزار و ۲۰۰ زندانی امنیتی ابراز آمادگی کرده بود، اما حاضر نشد زندانیانی را که «فوق‌تروریست» می‌نامد آزاد کند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیراسرائیل، در آخرین دور تلاش‌های میانجی‌گر آلمانی گفته بود که «نمادهای ترور و کسانی را که دستشان به خون بسیاری از مردم اسرائیل آغشته است آزاد نمی‌کنیم».

حماس زمستان گذشته از آقای کنراد انتقاد کرده و گفته بود که این دیپلمات «قاطعیت لازم» را نشان نداده است.

علی‌رغم تأیید از سرگیری تلاش‌ها برای معامله بر سر این سرباز اسرائیلی، موسی ابومرزوق در مصاحبه با الحیات گفته است که مذاکرات هنوز نتایج مثبت نداشته است.

در همین حال نخست‌وزیر اسرائیل زیر فشار سنگین افکار عمومی کشور خود برای آزاد کردن این سرباز است.

خانواده گیلعاد شالیط از چند ماه پیش در چادری کوچک در کنار دفتر نخست‌وزیری اسرائیل بست نشسته‌اند و از دولت می‌خواهند که برای آزادی فرزندشان تلاش کند.

خانواده شالیط امسال در طول چند هفته همراه با هزاران شهروند از شمال اسرائیل تا اورشلیم پیاده راه پیمودند تا توجه دولت را به افزایش کوشش‌ها برای انجام معامله با حماس جلب کنند.

همزمان با تأیید گزارش‌ها درباره حضور میانجی‌گر آلمانی در غزه، جیمی کارتر، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا، نیز که مناسبات نزدیکی با حماس دارد، امروز همراه با هیئتی از مقامات پیشین بین‌المللی وارد غزه می‌شود.

جیمی کارتر در تلاش‌های چهار سال اخیر برای آزادی گیلعاد شالیط ایفای نقش کرده است.

اسرائیل در دهه‌های اخیر با سازمان‌های فلسطینی و حزب‌الله معاملاتی برای آزادی یک یا چند اسیر خود در برابر آزاد کردن صدها و گاه بیش از هزار زندانی فلسطینی و عرب داشته است.

در سال‌های اخیر دو معامله کلان میان اسرائیل با حزب‌الله لبنان انجام شد و از جمله یک بار جسد سه سرباز و یک سرهنگ ذخیره زنده با صدها زندانی عرب آزاد مبادله شد.

دو سال پیش نیز اسرائیل با تحویل گرفتن جسد دو سرباز خود که در روز نخست نبرد ۳۳ روزه زخمی و اسیر شده و در دوران اسارت کشته شدند، شمار زیادی از زندانیان عرب، از جمله سمیر قنطار، زندانی مشهور لبنانی، را آزاد کرد.
XS
SM
MD
LG