لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۲

«پرونده دراویش کیش، محرمانه اعلام شده است»


فرشید یداللهی، وکیل مدافع دراویش گنابادی
فرشید یداللهی، وکیل مدافع دراویش گنابادی

شمار دراویش بازداشت شده در جزیره کیش به هشت نفر رسیده است.


یک روز پس از آنکه مأموران امنیتی جمهوری اسلامی ایران، حسینیه دراویش سلسله نعمت‌اللهی گنابادی در کیش را پلمب کردند، دراویش این منطقه با حضور در برابر این حسینیه، مشغول خواندن نماز جماعت بودند که با برخورد نیروهای انتظامی مواجه شدند.



فرشید یداللهی که به همراه امیر اسلامی وکالت این گروه از دروایش را برعهده دارد، برای پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان به جزیره کیش سفر کرده است.


آقای یداللهی در گفتگو با رادیو فردا، از روند این پرونده گفته است.


رادیو فردا: آقای یداللهی قرار بود دراویش یک روز پس از مهر و موم حسینیه خود در جزیره کیش در آنجا حضور پیدا کنند، شما اکنون برای پیگیری قضایا به جزیره کیش رفته‌اید. اوضاع در آنجا از چه قرار است؟


فرشید یداللهی: دراویش پس از این اقدام، در جلوی حسینیه، اقدام به اقامه نماز جماعت کردند و همچنین اجازه ورود به جزیره کیش به خانواده های موکلین، برای پیگیری موضوع بازداشت، داده نشده است.


اینجانب با همکارم آقای اسلامی، امروز به دادگاه کیش رفتیم و از قاضی پرونده تقاضای ملاقات حضوری با موکلین خود را کردیم، ولی متأسفانه قاضی دادگاه، با این دلیل که پرونده محرمانه است، اصلاً به تقاضای ما توجه نکرد و علیرغم پیگیری‌های ما، نوع اتهام وعلت جلب را اعلام نکردند.


درست است که دلایل بازداشت این عده به شما اعلام نشده، اما این اولین باری نبوده که دراویش سلسله نعمت‌اللهی گنابادی بازداشت شدند. در پرونده‌های گذشته، دلیل این بازداشت‌ها، چه عنوان شده بود و چرا این فشار متوجه این گروه از دراویش است؟


البته برای دراویش و وکلای آنها هم این مسئله یک سؤال است و من از مسئولین نظام جمهوری اسلامی سؤال دارم که به چه دلایلی و به چه عنوانی دراویش را بازداشت می‌کنید؟ حسینیه آنها را پلمب می‌کنید؟ به منازل آنها یورش می‌برید؟ دراویش چه اقدام سیاسی یا اقدامی علیه امنیت کشور انجام داده‌اند؟ دراویش، غیر از اینکه یک عقیده مذهبی دارند، چه خطری برای این نظام دارند؟


متأسفانه هر سال با شروع ماه محرم، دراویش را بازجویی و زندان می‌کنند. امسال نیز در نقاط مختلف ایران، دراویش نعمت‌اللهی گنابادی، مورد تهدید و بازداشت قرار گرفتند، از جمله شهرستان سروستان، یاسوج، میبد یزد، کرج، اخیراً هم در جزیره کیش، در حالی که طبق اعتقادات مذهبی ما در اسلام، ماه محرم از جمله ماه‌های حرامی است که در آن جنگ و ضرب و جرح و تخریب حسینیه سید الشهدا، حرام است.


در دیداری که با مقام‌های مسئول پرونده در قوه قضائیه داشتید، مشخص شد کدام نهاد مسئولیت بازداشت این افراد را به عهده گرفته است؟


اطلاعاتی راجع به پرونده به صورت صریح و شفاف به ما داده نشده است، ولی هم اکنون موکلان ما در بازداشتگاه اداره اطلاعات کیش هستند و افرادی که به منازل موکلین مراجعه و آنها را بازداشت کردند، مأمورین اداره اطلاعات بودند که به دستور رئیس شعبه ۱۰۲ دادگاه عمومی جزایی کیش، حکم ورود به منزل داشتند و این اقدامات را انجام دادند.


در ابتدا عنوان شده بود که افراد بازداشت شده شش نفر هستند، در حال حاضر، برخی منابع به بازداشت هشت نفر اشاره می‌کنند. از تعداد دقیق بازداشت شده‌ها اطلاعی دارید؟


در ابتدا شش نفر را بازداشت کردند، آقایان عبدالله گودرزی، محمدجعفر انتصاری، هادی حبیبی، خانم رویا اسدپور و آقای مراد کوچک زاده به همراه همسر و فرزند خردسالش ، ولی مراد کوچک‌زاده و خانواده‌اش را همان شب آزاد می‌کنند.دیروز هم دو نفر به نام علی اکبر نعمتی و آقای بایرام‌زاده نیز بازداشت می‌شوند و خانمی هم بازداشت می‌شود که پس از مدتی او را آزاد می‌کنند.


حضور این عده از دراویش در جزیره کیش مسبوق به سابقه بوده است؟


بزرگ دراویش، آقای صالح‌علیشاه، رساله‌ای دارند به نام «پند صالح» و شعار ما دراویش این است که دست به کار و دل با یار و عده‌ای از این دراویش هم برای امرار معاش زندگی خویش در جزیره کیش مشغول زندگی و فعالیت اقتصادی بودند و چون آنجا بودند، طبیعتاً مجلسی هم برگزار می‌کردند. این مجالس قدمت بسیاری دارد و این حسینیه هم حدود پنج سال است که ساخته شده و در آنجا مجالس دراویش برگزار می‌شده است.


آقای یداللهی، فرقه‌های دیگری هم از دراویش در ایران هستند، اما چرا مقام‌های قضایی و امنیتی، به گفته شما، این فشارها را بر فرقه نعمت‌اللهی گنابادی وارد می‌کنند؟


دراویش سلسله نعمت اللهی چون در جامعه هستند، مردم از نزدیک با اخلاقیات آنها آشنایی دارند و به علت رعایت موازین انسانی و بشری، مردم به آنها علاقه‌مند می‌شوند و روز به روز به تعداد آنها افزوده می‌شود. به همین علت به نظر می‌آید که با این دست برخوردها قصد دارند جلوی این گسترش را بگیرند.


البته با دراویش سلسله‌های دیگر هم برخورد شده است، از جمله دراویش «اهل حق»، و دراویش «سلسله نوربخشیه»، که خانقاه‌های آنها هم مصادره شد و زمان دولت آقای خاتمی، کمیسیون اصل نود مجلس، اعلام کرد توقیف این خانقاه‌ها خلاف قانون بوده است.


XS
SM
MD
LG