لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۴

نگرانی عمیق دیده‌بان حقوق بشر از احتمال اعدام قریب‌الوقوع سکینه محمدی


سازمان دیده‌بان حقوق بشر، پس از پخش اعتراف‌های منسوب به سکینه محمدی از تلویزیون دولتی ایران، در بیانیه‌ای نگرانی عمیق خود را از احتمال اعدام قریب‌الوقوع این زن محکوم به سنگسار اعلام کرد.

در بیانیه این سازمان بین‌المللی مستقر در نیویورک، آمده است که «پخش اعترافات تلویزیونی سکینه محمدی آشتیانی، نگرانی عمیق از اینکه ایران در آینده‌ای نزدیک این زن ۴۳ ساله را اعدام خواهد کرد، تشدید کرده است».

شبکه دوم تلویزیون دولتی ایران، چهارشنبه شب گذشته در قالب برنامه خبری ۲۰:۳۰ به پخش اظهارات زنی چادری با چهره پوشیده پرداخت که گفته می‌شد، سکینه محمدی است. زنی که در پاسخ به سؤالات گزارشگر این برنامه به دست داشتن در قتل همسرش اذعان کرد.

اکنون سه روز پس از پخش این اعترافات از تلویزیون ایران، دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که «مردانی که ایران را اداره می‌کند ظاهراً شرم نمی‌کنند که ابتدا حکمی بربری را در مورد اجرای مرگ از طریق سنگسار صادر می‌کنند و پس از آن متوسل به اعترافات تلویزیونی می‌شوند».

بیانیه دیده‌بان حقوق بشر به امضای نادیا خلیفه، پژوهشگر امور زنان خاورمیانه در این سازمان بین‌المللی رسیده است.

خانم خلیفه در این بیانیه آورده است که دلایل زیادی هست که نشان می‌دهد آنچه اعترافات خوانده شوده به زور اخذ شده است.

دیده‌بان حقوق بشر این موضوع را از جمله با اسناد به سخنان جاوید کیان، یکی از وکلای خانم محمدی، عنوان کرده است.

آقای کیان که اعترافات پخش شده را به پانتومیم تشبیه کرده، به دیده‌بان حقوق بشر گفته است که آشکار است که موکلش تحت فشار بوده است و اضافه کرده است که «چنانچه پرونده به این شکل دنبال نمی‌شد باید متعجب بودیم».

وکیل خانم محمدی که می‌گوید مقام‌های ایرانی از ملاقات وی با موکلش ممانعت می‌کنند، گفته است که در شرایطی که احتمال اعدام خانم محمدی مطرح است، وی در روزهای آینده در انتظار صدور حکم نهایی دادگاه در مورد خانم محمدی است.

این در حالی که خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، در ماه گذشته و پس از اعتراض‌های بین‌المللی به احتمال اجرای حکم خانم محمدی، اعلام کرده بود که صادق لاریجانی، رئیس دستگاه قضایی ایران، دستور توقف اجرای حکم خانم محمدی را صادر کرده است.

تا کنون برخی از کشورها و مجامع بین‌المللی از ایران خواسته‌اند تا در اجرای حکم خانم محمدی تجدید نظر کند. از جمله ایالات متحده، کانادا و آلمان در واکنش‌هایی به پخش اعترافات تلویزیونی منسوب به خانم محمدی، با ابراز نگرانی از سرنوشت وی، خواستار لغو سریع این حکم شده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل با بیان این که تغییر در روش اعدام خانم آشتیانی مشکلی را نمی‌کند، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است، از اعدام این مادر ۴۳ ساله، که دو فرزندش چشم به راه او هستند، خودداری کنند.
XS
SM
MD
LG