لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۴

مخالفت حماس با موعد تعیین شده انتخابات پارلمانی و رهبری فلسطین


محمود عباس؛ رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی
محمود عباس؛ رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی
مناسبات تشکیلات خود گردان فلسطین و حماس، پس از آنکه شامگاه جمعه محمود عباس بدون توافق با حماس تاریخ برگزاری انتخابات سراسری پارلمانی و رهبری فلسطین را اعلام کرد، بار دیگر ملتهب شد.

آقای عباس با اعلام ۲۴ ژانویه ۲۰۱۰، چهارم بهمن ماه به عنوان موعد برگزاری انتخابات پارلمانی و رهبری فلسطین، از نهادهای ذیربط خواسته است تا زمینه برگزاری انتخابات را فراهم کنند.

حماس اعلام کرده است که اجازه برگزاری چنین انتخاباتی را در غزه نخواهد داد.

آخرین انتخابات رهبری، در پی مرگ یاسر عرفات در ژانویه ۲۰۰۵ برگزار شد و دوره چهارساله رهبری محمود عباس اوائل ژانویه ۲۰۰۹ به پایان رسید، اما از آنجا که امکان برگزاری انتخابات مجدد در غزه نبود، شورای قانون اساسی تشکیلات خود گردانی، ریاست آقای عباس را تمدید کرد.

حماس در دوره پیشین انتخابات پارلمانی در ژانویه ۲۰۰۶، حائز اکثریت کرسی‌ها شد اما پس از یک سلسله رخدادهای خونین، حماس فتح را از قدرت در باریکه غزه بیرون راند و از آن زمان تا کنون، دولت مستقل خود را در غزه برقرار کرده است. همزمان تشکیلات خود گردان فلسطینی نیز دولت خود را در کرانه باختری دارد.

آقای عباس هفته گذشته به حماس هشدار داده بود که اگر با آشتی داخلی موافقت نکند، انتظار فتح برای آشتی ابدی نخواهد بود. آقای عباس همچنین از مصر خواسته بود که صریحاً اعلام دارد که کدامیک از طرف‌ها مقصر این بن بست است.

دستور برگزاری انتخابات از سوی محمود عباس پس از آن صادر شد که دولت مصر نیز تلویحاً حماس را مقصر به بن رسیدن تلاش‌های آشتی دانست.

مقامات مصر در روزهای اخیر گفتند هیئت حماس تنها باید برای امضای سند آشتی به مصر بیاید و اگراعضای آن سند امضا شده را با خود نیاورند، دیگر در مصر جائی ندارند.

حماس حدود یک ماه به دلیل آنچه که«عملکرد اهمال‌آمیز» محمود عباس و تشکیلات فلسطینی در زمینه جلب حمایت شورای حقوق بشر سازمان ملل از گزارش گلدستون در باره عملیات ارتش اسرائیل در غزه می‌نامید، از امضای سند آشتی سر باز می‌زد.

اما پس از آنکه شورای حقوق بشر شانزدهم اکتبر گزارش گلدستون را مورد حمایت قرار داد، به نظر می‌رسید که حماس دیگر دلیلی برای مخالفت با سند آشتی ندارد. قرار بود این سند در پایان یک همایش چند روزه در قاهره، از 26 اکتبر رسمیت یابد.

جنبش فتح در ۱۰ روز گذشته بطور یکجانبه نسخه امضا شده سند آشتی را به سران مصر ارائه کرد. با این حال حماس می‌گوید که مصر در این سند، از «مقاومت مشروع فلسطینی‌ها» غفلت کرده است.

حماس همچنین اعلام کرده است که حاضر نیست سلاح خود را زمین بگذارد و موافقت نمی‌کند که تنها نیروی مسلح در سرزمین‌های فلسطینی، نیروهای امنیتی تشکیلات فلسطینی باشد.

برخی از مقامات مصری و سخنگویان فتح مانند آقای محمد ذحلان در روزهای اخیر انگشت اتهام را به سوی ایران و سوریه دراز کرده و می‌گویند دلیل سرسختی سران حماس «دستوراتی است که از تهران و دمشق گرفته‌اند».

مصر که تلاش گسترده‌ای را با هدف آشتی فتح و حماس پیگیری کرد، در پیش‌نویس سند آشتی مقرر کرده بود تا انتخابات پارلمانی و رهبری، به طور همزمان در ژوئن ۲۰۱۰ برگزار شود.

ناظران می‌گویند که فتح از هیچ گونه قدرتی برای برگزاری یکجانبه انتخابات در غزه برخوردار نیست و حماس توانسته است در سال‌های اخیر حکومت خود را تثبیت کند و طیف‌های مختلف مخالفانش را؛ چه از نیروهای فتح و چه از نیروهای جهادی و سلفی تندروتر از حماس، سرکوب کند.
XS
SM
MD
LG