لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۹

کمک به ایرانیان برای مبارزه با سانسور اینترنت


ایران یکی از شدیدترین سیستم های سانسور اینترنت را دارد. اما مرکز پژوهش‌های سانسور اینترنت که دفتر آن در سانفرانسیسکو است می‌گوید که به تازگی دولت آمریکا صدور نرم‌افزارهای فیلترشکن به ایران را تصویب کرده که هدف آن کمک به مبارزه با سانسور شبکه اینترنت در آن کشور است. آستین هیپ مدیر ۲۶ ساله مرکز پژوهش‌های سانسور اینترنت در مصاحبه‌ای با رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی می‌گوید که این مؤسسه از ۱۹ ماه مارس و همزمان با صدور جواز برای صادرات این محصولات، توزیع این نرم‌افزارها در میان ایرانیان را آغاز کرده است.

این مرکز یک نرم‌افزار جدید را به نام «های استک» طراحی کرده که به کاربران اینترنت کمک می‌کند تا به شبکه‌های مسدود شده مثل فیس بوک و یوتیوب دسترسی پیدا کنند. این وب‌سایت‌های اجتماعی در حوادث سیاسی پس از انتخابات اختلاف برانگیز سال گذشته در ایران نقش مهمی در برقراری ارتباط ایفا کردند.

آستین هیپ مدیر ۲۶ ساله مرکز پژوهش‌های سانسور اینترنت در مصاحبه‌ای با رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی می‌گوید که این مؤسسه از ۱۹ ماه مارس و همزمان با صدور جواز برای صادرات این محصولات، توزیع این نرم‌افزارها در میان ایرانیان را آغاز کرده است.

به گفته وی این مرکز ناگزیر بود برای توزیع این نرم‌افزار از ادرات مسئول در آمریکا اجازه بگیرد چون بر اساس تحریم‌های آمریکا صدور اکثر کالاها به ایران ممنوع است مگر با اجازه مخصوص وزارت خزانه‌داری آن کشور.

  • طرح شما برای توزیع نرم‌افزار «های استک» در میان ایرانیان چیست؟

آستین هیپ: راه‌های مختلف اما محدودی برای صدور این نرم‌افزار وجود دارد. یکی از این راه‌ها توزیع آن از طریق اینترنت به شیوه‌های مطمئن و امن است. اما راه‌های مختلفی وجود دارد، از صدور و ارسال فیزیکی این نرم‌افزارها به ایران گرفته تا عرضه آن روی برخی از وب‌سایت‌ها به شکلی که خود مردم بتوانند آن را پیاده کنند. راه دیگر هم ارسال آن از طریق ای‌میل است.

در مجموع کار صادرات این محصول ساده است و ما این کار را از نوزدهم ماه مارس شروع کردیم.

  • حدس می‌زنید چند نفر تاکنون این نرم افزار را به دست آورده و از آن استفاده می‌کنند؟

ما از این تعداد با خبر هستیم ولی این اطلاعات را به خاطر حفظ امنیت کاربران منتشر نمی‌کنیم. دسترسی و استفاده از این نرم‌افزار به خوبی پیش می‌رود و ممکن است در ماه‌های آینده ما آماری در مورد تعداد کاربران منتشر کنیم. ولی در حال حاضر ما هیچ اطلاعاتی در مورد ابعاد کاربری از این شبکه منتشر نمی‌کنیم.

  • تفاوت «های استک» با نرم‌افزارهای فیلترشکن دیگر چیست؟

مهم‌ترین تفاوت بین نرم‌افزارهای دیگر با «های استک» این است که این نرم‌افزار مثل سایر نرم‌افزارها اطلاعات را پیدا کرده و هویت کاربر را محفوظ نگاه می‌دارد ولی در عین حال دسترسی و انتقال اطلاعات را به شکل پنهانی و رمزی انجام می‌دهد طوری که دستگاه‌های سانسور نخواهند توانست نوع اطلاعات قابل دسترسی توسط این نرم‌افزار و حتی استفاده از این نرم‌افزار را کشف کنند.

در مورد بسیاری دیگر از انواع نرم‌افزارهای فیلترشکن دستگاه سانسور می‌تواند تاحدی از نوع اطلاعات مورد استفاده و دسترسی کاربران به وب‌سایت‌های ممنوعه مطلع شود و این کاری است که حکومت ایران اکنون انجام می‌دهد.

  • حکومت ایران ثابت کرده که در مورد مسدود کردن و یا ردیابی و شناسایی کاربران اینترنت بسیار مجهز است و به خوبی عمل می‌کند. تا چه حد احتمال دارد که دولت ایران بتواند استفاده از نرم افزار «های استک» را مسدود کرده و یا کاربران آن را شناسایی کند؟

به اعتقاد من ردیابی و شناسایی کاربران «های استک» کاری تقریباً غیرممکن است. این نرم‌افزار طوری طراحی شده که هر گونه ردیابی و شناسایی را ناممکن می‌سازد. مسلماً این نرم افزار نیز ممکن است زمانی مسدود شود ولی در عین حال باید به خاطر داشت که هیچکس نمی‌تواند شبکه اینترنت را به طور کامل فیلتر کند.

اگر به عملکرد کشورهای کوبا، ایران و چین دقت کنید می‌بینید که هر یک از آنها برای سانسور اینترنت از یک روش متفاوت استفاده می‌کنند و همواره راه‌هایی برای عبور از مرز این سانسورها وجود دارد. از نقطه نظر فنی شما نمی‌توانید به طور دائم شبکه اینترنت را سانسور و یا به طور دائم آن را کاملاً باز و آزاد نگاه دارید.

ما اطمینان داریم که این نرم‌افزار جدید به مردم اجازه خواهد داد که از فیلترها و سدهای موجود سانسور اینترنت در ایران عبور کنند. اما این ساده‌لوحی خواهد بود اگر ادعا کنیم که این نرم افزار به هیچ وجه قابل مسدود شدن نیست. چون در هر زمان امکان دارد که کل شبکه و یا بخش عمومی شبکه اینترنت قطع شود و در آن حالت هیچیک از این نرم‌افزارها عمل نخواهند کرد.

  • سرعت اینترنت در ایران به شدت کند است. آیا این وضعیت برای پیاده کردن نرم‌افزار «های استک» مشکل آفرین نخواهد بود؟

خود نرم‌افزار «های استک» حجم بسیار کمی دارد. در زمان طراحی این نرم افزار ما به مشکل سرعت پایین اینترنت در ایران توجه داشتیم. به همین خاطر «های استک » طوری ساخته شده که در محیط اینترنتی با سرعت پایین و یا اینترنت با دامنه محدود به خوبی قابل استفاده است.

  • شما گفتید که توزیع نرم‌افزار «های استک» را از نوزدهم ماه مارس شروع کرده‌اید. تاکنون چه نوع واکنش یا اظهار نظرهایی در مورد آن دریافت کرده‌اید؟

واکنش مهم و اولیه این بوده که مردم نسخه‌های بیشتری از آنچه که ما قادر هستیم عرضه کنیم طلب می‌کنند. تک تک افرادی که به شبکه کاربران این نرم‌افزار پیوسته‌اند خواهان امکانات بیشتری از ما هستند. بنابراین ما سعی کرده‌ایم که به سرعت و با حداکثر امکانات به این همه تقاضا پاسخ بدهیم.

  • شما به خاطر توزیع این نرم‌افزارها هشدارهای متعددی دریافت کرده و از طریق اینترنت تهدید به مرگ شده‌اید و حتی وبلاگ شما هک شده است. فکر می‌کنید چه کسی یا گروهی مسئول این اقدامات است.

من دقیقاً نمی‌دانم. ولی مدتهاست که عده‌ای از طریق اینترنت مزاحم من می‌شوند. واقعاً نمی‌دانم که اینها کی هستند ولی ساده‌ترین کار این است که هیچ توجهی به آنها نکنیم.

  • چرا و چگونه شما تصمیم گرفتید که با سانسور اینترنت در ایران مبارزه کنید؟

مؤسسه ما فقط در زمینه ایران فعال نیست. حداقل سی درصد از مردم جهان تحت نوعی از سانسور دولت‌ها بر شبکه اینترنت زندگی می‌کنند. صدها میلیون نفر از مردم همین مشکل را دارند و این شامل جمعیت کشورهایی است نظیر چین، کوبا، ایران، ونزوئلا و کشورهای بسیار دیگری.

ایران یکی از نمونه‌های برجسته سانسور اینترنت است و ما امیدواریم که از طریق تکنولوژی بتوانیم این امکان را برای مردم آن کشور فراهم کنیم که بدون هراس از سرکوب و مجازات بتوانند از حقوق اساسی خود از جمله آزادی گردش اطلاعات و آزادی بیان برخوردار شوند. ایران تنها هدف ما نیست. کشورهای بسیاری در جهان از اینترنت به عنوان ابزاری برای خفه کردن صدای مردم استفاده می‌کنند.
XS
SM
MD
LG