لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۷

لوی: جهان بیش از گذشته برای فشار بر ایران آمادگی دارد


استیوارت لوی، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور مبارزه با تروریسم و اطلاعات مالی، در مصاحبه‌ای با روزنامه اسرائیلی جروزالم پست گفته است که جامعه بین‌المللی اکنون بیش از گذشته برای ایجاد فشار بر جمهوری اسلامی ایران از خود آمادگی نشان می‌دهد.

این در حالی است که یک کارشناس آمریکایی تأکید کرده است که موفقیت تحریم‌های مستقل آمریکایی علیه ایران نیز مشروط به برداشتن گام‌های مشابه از سوی اتحادیه اروپا در قبال ایران است.

استیوارت لوی، که مسئولیت تنظیم سبد تحریم‌های آمریکا علیه ایران را برعهده داشت، در مصاحبه با جروزالم پست گفته است که تفاهم وسیع‌تری در میان همپیمانان بین‌المللی آمریکا در مورد لزوم اعمال فشار بر ایران به دست آمده و اکنون هر یک از اعضای جامعه جهانی درک می‌کنند که فشار بر ایران باید دسته جمعی باشد تا مؤثر واقع شود.

به نوشته جروزالم پست، آقای لوی با هدف هماهنگی بیشتر میان دولت آمریکا و اتحادیه اروپا در مورد تحریم‌های جدید علیه ایران در روزهای اخیر به کشورهای اروپایی سفرکرده است.

باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا دو هفته پیش مصوبه اخیر کنگره آمریکا را برای برقراری تحریم‌های مستقل آمریکا علیه ایران، افزون بر تحریم‌های مطرح شده در قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت امضا کرد.

تحریم‌های تکمیلی آمریکا علیه ایران بویژه عرصه انرژی و بانکداری ایران را هدف قرارداده و به شرکت‌های خارجی در زمینه معاملات خود با ایران هشدار داده است.

استیوارت لوی در آستانه توشیح مصوبه کنگره آمریکا از سوی باراک اوباما، با حضور در کمیته روابط خارجی مجلس سنا در واشینگتن گفته بود که شرکت‌های خصوصی در عرصه‌های انرژی، بیمه و امور مالی، برای در امان ماندن از خطر تحریم از سوی آمریکا، هرچه بیشتر از همکاری با ایران فاصله می‌گیرند.

در هفته‌های اخیر ده‌ها شرکت انرژی جهانی، ازجمله ۱۰ غول بزرگ بین‌المللی، فروش بنزین به ایران یا خریدهای نفتی خود ازایران را لغو کرده‌اند و شرکت بریتیش پترولیوم نیز هفته گذشته تأیید کرد که حتی حاضر به تمدید قرارداد تأمین سوخت هواپیماهای ایرانی در فرودگاه‌های بین‌المللی نیست.

شرکت بیمه لویدز نیز که یکی از دیرپاترین شرکت‌های بیمه جهانی است، هفته گذشته اعلام کرد دیگر حاضر به بیمه نفتکش‌های راهی ایران نیست.

آقای استیوارت لوی ماه گذشته به هنگام حضورش در سنای واشینگتن ابرازامیدواری کرده بود که در پی تصمیم شرکت‌های مهم برای خودداری از معامله با ایران، سایر شرکت‌های بین‌المللی نیز احساس خطر کرده، پای خود را از معاملات با ایران بیرون بکشند.

آقای لوی در دو سال گذشته هماهنگی‌های زیادی با سران دولت اسرائیل در مورد تنظیم سبد تحریم‌های جدید علیه ایران داشته است.

در همین حال بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، که از گفت‌وگوهای هفته گذشته با باراک اوباما در واشینگتن به بیت‌المقدس بازگشته است، یکشنبه، یازدهم ژوئیه، در نشست دولت خود از «تحریم‌های جدید آمریکایی و اراده قاطع آمریکا برای وادارکردن ایران به دست برداشتن از برنامه هسته‌ای خطرناک خود» ابراز خرسندی عمیق کرد.

اندکی پیش از تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، شورای امنیت سازمان ملل ماه گذشته چهارمین قطعنامه تحریم‌ها علیه ایران را تصویب کرده بود تا ایران را از غنی‌سازی اورانیوم در برنامه هسته‌ای خود منصرف کند.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران هفته گذشته، با تکرار این ادعا که کشورش صرفاً درصدد تولید برق و سایر مصارف مسالمت‌جویانه از انرژی هسته‌ای است، گفت که «اگر تمامی کاغذهای جهان را قطعنامه کنید، از برنامه هسته‌ای خود ذره‌ای عدول نخواهیم کرد».

سران کشورهای اتحادیه اروپا در نشست ماه گذشته خود در لوکزامبورگ با برقراری اصولی تحریم‌های تکمیلی از سوی ۲۷ عضو اتحادیه علیه ایران موافقت کردند اما هنوز جزئیات تحریم‌های مستقل اروپایی اعلام نشده است.

به نظر می‌رسد که سفر کنونی معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا به اروپا برای گفت‌وگو در آستانه اعلام فهرست تحریم‌های اروپایی علیه ایران باشد. تور اروپایی آقای لوی شامل پایتخت‌های آلمان و فرانسه و نیز بروکسل، مقر اتحادیه اروپاست.

به نوشته جروزالم پست، اعزام آقای لوی به اروپا بیانگر اراده دولت باراک اوباما برای استفاده حداکثری از قوانین جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران است.

در همین حال، به نوشته این روزنامه انگلیسی زبان چاپ اسرائیل، تحریم‌های اروپایی علیه ایران بر خلاف تحریم‌های آمریکا، مستقیماً عرضه سوخت به ایران را هدف قرار نمی‌دهد بلکه از نوع تحریم‌هایی است که سرمایه‌گذاری و انتقال دانش اروپایی به بخش نفت و گاز ایران را نشانه می‌گیرد.

استیوارت لوی گفته است که هرچند تحریم‌های آمریکا فراتر از قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت علیه ایران بود، اما بسته قوی تحریم‌های مالی، با روح قطعنامه و مسائل مطرح شده در شورای امنیت و دستور کار اتحادیه اروپا هماهنگ است.
XS
SM
MD
LG