لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۴

ایران و بحرین: تلاش برای «جبران دیپلماسی ضعیف»


منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران، و شیخ خالد آل‌خلیفه وزیر امور خارجه بحرین
منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران، و شیخ خالد آل‌خلیفه وزیر امور خارجه بحرین
در پی تلاش‌های ایران برای کاهش تنش با بحرین و همچنین به دنبال سفر صادق محصولی، وزیر کشور جمهوری اسلامی به منامه، شیخ خالد بن احمد بن محمد آل خلیفه، وزیر امور خارجه بحرین، روز پنجشنبه به طور غیرمنتظره وارد تهران شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر ایران وزیر امور خارجه بحرین برای مذاکره پیرامون مسایل دوجانبه به تهران سفر کرده است. روابط ایران و بحرین در چند هفته گذشته و پس از اظهارات علی اکبر ناطق نوری، رئیس بازرسی ویژه دفتر رهبر جمهوری اسلامی در این خصوص که بحرین استان چهاردهم ایران بوده است، رو به تیرگی گرایید و بحرین این اظهارات را نقض حاکمیت خود تلقی کرد.

اما چرا بحرین و دیگر کشورهای عربی به این گفته‌های آقای ناطق نوری این چنین حساسیت نشان دادند. محجوب الزبیری رئیس بخش مطالعات ایران در دانشگاه اردن به رادیو فردا می‌گوید دلیل این واکنش این است که چنین اظهاراتی بار اول نیست که مطرح می‌شود.

آقای الزبیری می‌گوید: «اظهارنظرها از طرف مسئولان کشورها حائز اهمیت است در روابط بین‌الملل بین کشورها و همیشه کشورها حساس هستند و موضوع بحرین حساسیت بیشتری دارد و دلیلش این است که این اولین بار نیست که چنین اظهارنظری می‌شود. سردبیر روزنامه کیهان درمورد بحرین اظهار نظر کرده است. این اظهارات تأثیر منفی دارد در روابط کشوری مثل بحرین و ایران، بویژه که ایران در شرایط کنونی تاحدی نیاز دارد، کشورهای همسایه خلیج فارس، چه از لحاظ سیاسی و چه از لحاظ اقتصادی، دروازه‌ای برای ایران باشند.»

اما حسن هاشمیان، کارشناس منطقه خاورمیانه و خلیج فارس در تهران، با اشاره به تفاوت میان گفته‌های آقای ناطق نوری و نوشته‌های روزنامه کیهان معتقد است که دلیل واکنش این چنین تند بحرین و اعراب را باید در همزمانی چند رویداد مهم منطقه جستجو کرد.
آقای هاشمیان به رادیو فردا می‌گوید: «آقای ناطق نوری خواست بگوید که جمهوری اسلامی ایران قوی است و اجازه نمی‌دهد بخشی از کشور تجزیه شود درحالی که دولت‌های گذشته اجازه دادند این کار انجام شود. اما بحث‌هایی که از سوی شریعتمداری مطرح می‌شد، بحث‌هایی با قصد خاص و مستقیم بود و من متعقدم شریعتمداری بیشتر پایگاه آمریکایی‌ها در بحرین را مورد نظر قرار می‌دهد و دوم اینکه بخش وسیعی از مردم بحرین شیعه هستند و ایشان انتظار دارند که اینها در آنجا حرکتی انجام دهند و انقلابی ایجاد کنند.»

به اعتقاد آقای هاشمیان، صحبت‌های آقای ناطق نوری به دلیل اینکه رئیس هیئت بازرسی دفتر ولایت فقیه است در تهران، خیلی جدی گرفته شد.

وی به همزمانی این سخنان با رویدادهای غزه اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «بعد از رویدادهای غزه ایران بخصوص در مورد مصر جبهه‌گیری تندی داشت، حسن نصرالله از نظامیان مصر خواست که برعلیه رژیمشان انقلاب کنند و حرکتی که بر علیه ایران صورت گرفت و بخصوص با رهبری مصر و آمدن حسنی مبارک به منامه و همینطور آمدن پادشاه اردن و شخصیت‌های دیگر، همه اینها دست به دست هم داد تا چنین موضعگیری‌هایی بر ضد ایران بشود.»

تحلیل حسن هاشمیان از سفر وزیر امور خارجه بحرین به تهران این است که این سفر به درخواست ایرانی‌ها و با هدف جبران دیپلماسی ضعیف دولت ایران در این ماجرا صورت می‌گیرد.

این تحلیلگر سیاسی می‌گوید:‌«بعد از صحبت‌های آقای ناطق نوری از طرف وزارت امور خارجه ایران و سفیر ایران در منامه توضیحاتی داده شد ولی بحرینی‌ها دائماً می‌گفتند ما این توضیحات را قبول نمی‌کنیم. من متعقدم که ایرانی‌ها زرنگی کردند و متوجه شدند که فرستادن این همه هیئت به منامه در کلاس سیاسی آنها نیست و به شکلی افت دیپلماسی برای آنها دارد بنابراین درخواست کردند که وزیر خارجه بحرین به ایران بیاید. منتها چیزی که الان شیخ خالد مطرح کرده و وزارت خارجه ایران بررسی کرده، این است که این مسایل دیگر تکرار نشود.»

در این میان در تهران اعلام شد که وزیر امور خارجه بحرین روز جمعه پس از دیدار با منوچهر متکی، در یک کنفرانس خبری در تهران گفت که در پاسخ به پیام رئیس جمهوری ایران به امیر بحرین، وی حامل پیامی از سوی امیر بحرین برای محمود احمدی‌نژاد بوده است.

به گفته وزیر خارجه بحرین، پیام امیر بحرین پاسخی است به کسانی که تلاش در خدشه‌دار کردن روابط دو کشور دارند.
XS
SM
MD
LG