لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۶

ایران، با حمله به اسرائیل، از تحریم‌های جدید شورای امنیت انتقاد کرد


هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل در حال رایزنی با نمادگان دیگر کشورها
هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل در حال رایزنی با نمادگان دیگر کشورها
ایران با انتقاد دوباره از عدم تصویب قطعنامه علیه اقدام اسرائیل در حمله به کاروان امدادرسانی غزه، قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت در تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را محکوم کرد و خواستار «اتخاذ اقدامات جبرانی و رفع اشتباهات» از سوی این شورا شد.

خبرگزاری‌های ایران روز جمعه به انتشار این بیانیه که توسط شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران صادر شده‌است پرداختند.

در بیانیه‌ای که جمهوری اسلامی ایران در واکنش به قطعنامه ۱۹۲۹ منتشر کرده آمده است اقدام شورای امنیت در عدم صدور قطعنامه علیه اسرائیل، در ارتباط با حمله به کشتی امدادرسانی غزه، خلاف انتظار جامعه جهانی توصیف شده و ایالات متحده متهم شده است که در پشتیبانی از اقدام اسرائیل، که در این بیانیه از آن به عنوان «جنایت» یاد شده است، مانع از اقدام شورای امنیت در این زمینه شده است.

ایران همچنین در مقدمه این بیانیه، صدور قطعنامه علیه خود را در تعارض با سند نهایی اجلاس بازنگری ان.پی.تی عنوان کرده است که در آن به نوشته این بیانیه «۱۸۹ کشور بر الزام رژیم صهیونیستی به پیوستن به ان.پی.تی تأکید کرده بودند».

اشاره ایران به بیانیه پایانی اجلاس بازنگری ان.پی.تی در نیویورک است که با حمایت ۱۸۹ کشور، از جمله آمریکا، منتشر شد، و در آن از اسرائیل خواسته شده بود که که با امضای ان.پی.تی، «همه تأسیسات هسته‌ای خود را زیر نظارت کامل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دهد».

اسرائیل اما به دلیل عدم اشاره این بیانیه به ایران، از این بیانیه انتقاد کرد و آن را «ریاکارانه» خواند و اعلام کرد که از حضور در كنفرانس «خاورميانه عارى از سلاح‌هاى هسته‌اى» خوددارى مى‌كند.

در بیانیه ایران علاوه بر این از عدم صدور قطعنامه توسط شورای امنیت در مورد «چگونگی اشاعه سلاح‌های هسته‌ای» به اسرائیل انتقاد شده و دلیل این موضوع متهم بودن برخی از اعضای ثابت شورای امنیت در این زمینه عنوان شده است.

در ادامه این بیانیه همچنین اشاره شده است که بر اساس گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که تنها یک روز پیش از صدور قطعنامه منتشر شده است، «برای بیست و دومین بار به صراحت تأکید شد» که فعالیت‌های هسته‌ای ایران «هیچ گونه انحرافی از اهداف صلح‌آمیز نداشته است».

این در حالی است که یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس، پرونده هسته‌ای ایران را به دلیل احتمال فعالیت‌های پنهان نظامی «پرونده‌ای ویژه» خوانده و از ایران خواسته بود تا با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری بیشتری داشته باشد.

انتشار بیانیه ایران در واکنش به قطعنامه شورای امنیت در حالی است که مقام‌های ایرانی در روزهای گذشته در واکنش‌هایی تند سعی در بی‌اهمیت جلوه دادن این قطعنامه داشتند و از جمله محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت دهم، این قطعنامه را به «دستمال مصرف شده‌ای که باید در زباله‌دان انداخته شود» تشبیه کرد.

رئیس دولت دهم همچنین گفته بود که صدور این قطعنامه «تیر خلاص به شورای امنیت و دولت و رئیس جمهور آمریکا» بود.

آمریکا، چاه نفت و زرادخانه‌های هسته‌ای

ایران در ادامه این بیانیه ایالات متحده را هدف انتقادهای خود قرار داده و شورای امنیت را مرجعی نامناسب برای تأمین امنیت و حقوق ملت‌ها توصیف کرده است، چرا که «مادام که ایالات متحده رسماً خود را متعهد به امنیت رژیم صهیونیستی و حمایت از جنایات آن می‌داند، شورای امنیت قطعنامه‌ای در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی صادر نخواهد کرد».

این بیانیه آمریکا را مواجه به بحران بی‌اعتباری و بی‌اعتمادی توصیف کرده و اضافه می‌کند که حتی «شعار تغییر نیز نتوانست اعتبار از دست رفته دولت آمریکا را برگرداند».

ایران در ادامه آمریکا را به عنوان «مجرم اصلی استفاده از سلاح هسته‌ای» بزرگ‌ترین تهدید جامعه جهانی توصیف کرده و آورده است که «رژیمی که قادر به مهار یک چاه نفت نیست، چگونه می‌تواند اعتماد جهانی را برای مهار زرادخانه‌های هسته‌ای خود به دست آورد».

بیانیه ایران همچنین آمریکا را متهم می‌کند که «سعی دارد با ساخت تهدیدهای فرضی و دروغین، توجه جامعه جهانی را از تهدیدهای واقعی منحرف نماید».

«شورا سریعاً رفع اشتباه کند»

بیانیه ایران در ادامه ورود شورای امنیت در موضوع فعالیت‌های هسته جمهوری اسلامی را «غیرقانونی، بی‌اعتبار، برخلاف ماده ۳۹ منشور سازمان ملل و در مغایرت با الزامات سازمانی و پادمانی آژانس» توصیف کرده و خواستار اقدام سریع شورای امنیت در «اتخاذ اقدامات جبرانی و رفع اشتباهات گذشته» شده است.

ایران علاوه بر این تصریح کرده است که به هرگونه اقدام علیه منافع خود، متقابلاً «پاسخ قانونی و مقتضی» خواهد داد و با ناکام خواندن آمریکا در به دست آوردن تمامی آرای شورای امنیت علیه ایران، این موضوع را نشانه «شروع دوران جدیدی از مناسبات جهانی»، «عزم ملت‌ها برای ایجاد مناسبات صحیح در عرصه بین‌المللی» و همبستگی دولت‌های مستقل در مقابله با زیاده‌خواهی‌ها» ارزیابی کرده است.

گرچه ایران از هفته‌ها پیش از رأی‌گیری شورای امنیت درباره تحریم‌های جدید، تمامی توان دیپلماتیک خود را برای جلب نظر اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت به کار بست، در نهایت تنها دو کشور ترکیه و برزیل که مبتکر توافق سه‌جانبه تهران بودند، به قطعنامه رأی منفی دادند و لبنان نیز به دادن رأی ممتنع اکتفا کرد.

این در حالی است که چین و روسیه به عنوان دو متحد اقتصادی ایران، همچون سه قطعنامه تحریمی دیگر شورای امنیت علیه ایران، به قطعنامه چهارم نیز رأی مثبت دادند.
XS
SM
MD
LG