لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۹

مدت خدمت سربازی در ایران کاهش یافت


ایران تا پیش از این مصوبه جزو ۲۰ کشوری بود که خدمت اجباری بیش از ۱۸ ماه برای همه مردان بالای ۱۸ سال برقرار کرده بود.(عکس: فارس)
ایران تا پیش از این مصوبه جزو ۲۰ کشوری بود که خدمت اجباری بیش از ۱۸ ماه برای همه مردان بالای ۱۸ سال برقرار کرده بود.(عکس: فارس)

مدت زمان خدمت سربازی در ایران، که یکبار در فروردین ۸۷ کاهش یافته بود بار دیگر کاهش یافت.


به گفته موسی کمالی، مدیر مشمولان ستادكل نیروهای مسلح ایران، از این پس دوره خدمت سربازی در مناطق عادی ۱۸ ماه، در مناطق محروم ۱۷ ماه و در مناطق عملیاتی ۱۶ ماه خواهد بود.


پیشتر در فروردین ماه ۸۷ مدت خدمت سربازی در مناطق عادی به ۲۰ ماه و در مناطق محروم و مناطق عملیاتی به ترتیب به ۱۸ و ۱۷ ماه كاهش یافته بود که به این ترتیب دو ماه از میزان خدمت در مناطق عادی و یک ماه از میزان خدمت در مناطق محذوم و عملیاتی کاسته شده است.



  • بر اساس اعلام ستادكل نیروهای مسلح ایران، از این پس دوره خدمت سربازی در مناطق عادی ۱۸ ماه، در مناطق محروم ۱۷ ماه و در مناطق عملیاتی ۱۶ ماه خواهد بود

آقای کمالی دلیل این میزان کاهش مدت خدمت سربازی را استقبال جوانان برای انجام به موقع دوره ضرورت سربازی ذکر کرده و گفته است، مدت اعتبار این مصوبه که از تاریخ ۳۰ آبان قابل اجراست؛ سه سال است.


وی همچنین اضافه کرده است که تعقیب جزایی سربازانی كه تا پایان سال ۸۶ مرتكب غیبت منتهی به فرار شده ‌ اند متوقف و به آنان فرصت داده شده به محل خود مراجعه كنند و بقیه خدمت خود را بر اساس ضوابط جدید انجام دهند.


ضوابط جدید برای معافیت خرید خدمت


مدیر مشمولان ستادكل نیروهای مسلح ایران همچنین به خبرگزاری‌های ایران گفته است که کسانی که تا پایان سال ۸۲ از ایران خارج شده ‌ اند ، می ‌ توانند با پرداخت ۵ میلیون تومان کارت معافیت از خدمت سربازی دریافت کنند .


وی با اشاره مصوبات جدید درباره معافیت از خدمت نظام وظیفه گفته است: درصد جانبازی برای معافیت یک فرزند از ۳۰ درصد به ۲۵ درصد کاهش یافته‌است و اگر درصد جانبازی تا۵۰ درصد باشد دو فرزند آنان معاف می‌شوند.



به گفته آقای کمالی بر اساس مصوبه جدید، سابقه جبهه برای معافیت یک فرزنداز ۴۰ ماه به ۳۰ ماه کاهش یافته و کسانی که ۶۰ ماه سابقه جبهه دارند نیز دو فرزندشان معاف می‌شوند و اگر جمع جانبازی و سابقه جبهه آنان به ۳۰ ماه برسد یک فرزندشان معاف می‌شود.


وی درباره مشمولان معاف از خدمت نیز گفته است: برای این افراد نیز مقرر شد به مدت ۳ سال بدون طی دوره آموزش نظامی کارت معافیت دریافت کنند اما از آنان تعهد گرفته می‌شود که چنانچه در این مدت آمادگی‌های لازم برای آموزش آنان در نیروهای مسلح فراهم شود برای آموزش فراخوانی شوند و در غیر این صورت پس از پایان سه سال کارت معافیت آنان به دائم زمان صلح تبدیل خواهد شد.


پیش از این در زمان فعالیت مجلس هفتم در سال ۸۴، مرکز پژوهش ‌ های مجلس شورای اسلامی با انتقاد از طول مدت خدمت سربازی، خواستار کاهش این مدت بر اساس میزان تحصیلات مشمولان شد ه بود .


این مرکز با انتشار گزارشی ضمن بررسی وضعیت نظام وظیفه در تعدادی از کشورهای جهان اعلام کرد: مدت دو ساله خدمت سربازی بیش از سختی ‌ های آن، اذهان مخاطبان را به خود جلب می ‌ کند و نارضایتی مردم و اکراه فرزندان آنها را به دنبال دارد، به همین دلیل پیشنهاد می ‌ شود که مدت خدمت وظیفه (ضرورت) برای مشمولان زیر دیپلم دارای مهارت ‌ های فنی- حرفه ‌ ای در زمان صلح ۱۶ ماه و در هنگام جنگ یا بسیج همگانی ۲۲ ماه تعیین شود.



  • مرکز پژوهش ‌ های مجلس شورای اسلامی با انتقاد از طول مدت خدمت سربازی، خواستار کاهش این مدت بر اساس میزان تحصیلات مشمولان شد ه بود

مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین پیشنهاد کرده بود مشمولان زیر دیپلمی که هیچ گونه مهارت فنی –حرفه‌ای ندارند در زمان صلح ۱۸ ماه و در ایام جنگ یا بسیج همگانی ۲۴ ماه،خدمت کنند.


همچنین بر اساس پیشنهاد این مرکز، میزان خدمت زمان هر دسته از مشمولان دارای دیپلم تا دکترا، ۱۵ تا ۱۲ ماه تعیین شده بود.


با این حال هیچ یک از تغییرات اعمال شده در میزان خدمت وظیفه در سال ۸۷ تابع میزان مهارت‌های و تحصیلات داوطلبان نیست و در اعمال این تغییرات تنها منطقه خدمت سربازان به عنوان عامل اصلی تعیین میزان خدمت در نظر گرفته شده است.


وضعیت دوره سربازی در کشورهای مختلف جهان


در حال حاضر ۱۰۸ کشور جهان، خدمت اجباری سربازی را از برنامه خود حذف کرده‌اند و ۱۲ کشور از جمله ایالات متحده، دوره سربازی انتخابی دارند.


در هشت کشور جهان از جمله نیز، امکان گذران مدت تعیین شده برای سربازی در فعالیت‌های مدنی در نظر گرفته شده و ۱۲ کشور از جمله اسرائیل از ترکیب نیروهای اجباری و داوطلب برای تأمین نیروهای نظامی خود استفاده می‌کنند.


ایران تا پیش از این مصوبه جزو ۲۰ کشوری بود که خدمت اجباری بیش از ۱۸ ماه برای همه مردان بالای ۱۸ سال برقرار کرده بود و با اجرای این مصوبه همراه با ۱۲ کشور دیگر، خدمت سربازی تا سقف ۱۸ ماه دارد.




XS
SM
MD
LG