لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۴

مجلس ایران به سه وزیر باقیمانده دولت دهم رأی اعتماد داد


صادق محصولی (راست)، حمیدرضا حاجی‌بابایی (وسط) و مجید نامجو، سه وزیر پیشنهادی محمود احمدی‌نژاد
صادق محصولی (راست)، حمیدرضا حاجی‌بابایی (وسط) و مجید نامجو، سه وزیر پیشنهادی محمود احمدی‌نژاد
نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز یکشنبه خود که به بررسی صلاحیت سه وزیر پیشنهادی محمود احمدی‌نژاد برای وزارتخانه‌های آموزش پرورش، رفاه و نیرو اختصاص داشت، به هر سه وزیر پیشنهادی رأی اعتماد دادند.

حمیدرضا حاجی بابایی، صادق محصولی و مجید نامجو ۱۸ آبان ماه از سوی رئیس دولت دهم به عنوان وزیران پیشنهادی برای تصدی وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، رفاه و نیرو معرفی شده بودند.

گزارش خبرگزاری‌های ایران حاکی است که آقای حاجی بابایی با ۲۱۷ رأی موافق ۳۳ رأی مخالف و ۱۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۶۵ رأی عهده‌دار تصدی وزارت آموزش و پرورش شد. پیش از این سوسن کشاورز به عنوان وزیر پیشنهادی برای آموزش و پرورش به مجلس معرفی شده بود اما وی موفق به کسب رأی اعتماد مجلس نشد.

نمایندگان مجلس همچنین امروز مجید نامجو را با ۲۱۰ رأی موافق، ۳۶ رأی مخالف و ۱۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۶۵ رأی راهی ساختمان وزارت نیرو کردند تا پس از آنکه محمد علی‌آبادی موفق به جلب رأی اعتماد نمایندگان مجلس نشد، اکنون سکاندار این وزارتخانه باشد.

صادق محصولی از مشاوران نزدیک محمود احمدی‌نژاد، و آخرین وزیر کشور در دولت نهم نیز به رغم آنکه با انتقاد برخی از نمایندگان مجلس روبه‌رو بود، توانست با کسب با ۱۴۹ رأی موافق، ۹۵ رأی مخالف و ۲۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۶۵ رأی، به عنوان وزیر رفاه و تأمین اجتماعی از مجلس ایران رأی اعتماد بگیرد.

آقای محصولی پس از آن به مجلس معرفی شد که فاطمه آجرلو نخستین وزیر پیشنهادی محمود احمدی‌نژاد برای تصدی وزارت رفاه موفق به کسب رأی اعتماد مجلس نشد.

مجلس شوراى اسلامى در اوایل شهریورماه به ۱۸ وزیر از ۲۱ وزیر پیشنهادى محمود احمدى‌نژاد رأى اعتماد داده بود تا دولت جدید تشکیل شود. گرچه در آن زمان محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس، گفته بود که «اگر توصيه رهبری نبود احتمال داشت که ۸ الی ۹ نفر از وزرا رأی نياورند و اين آغاز خوبی برای دولت نبود».

پس از آن اما محمود احمدی‌نژاد، در نیمه شهریورماه فاطمه آلیا و على ذبیحى را به عنوان گزینه‌های دوم خود براى وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و نیرو به مجلس معرفى کرد که به ویژه معرفی یک زن برای پست وزارت آموزش و پرورش با انتقادهای گسترده‌ای از سوی روحانیان محافظه‌کار روبه‌رو شد.

هر چند محمود احمدی‌نژاد تنها چند روز پس از معرفی فاطمه آلیا و علی ذبیحی به مجلس نامه خود را به بهانه در پیش بودن تعطیلات تابستانی مجلس پس گرفته بود، اما به دنبال بالا گرفتن انتقادها نسبت به معرفی وزیر زن، فاطمه آلیا با ارسال نامه‌ای به رئیس دولت دهم، انصراف خود را از پذیرش پیشنهاد پست وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد.

سابقه نظامی دو وزیر پیشنهادی

در این میان دو تن از سه وزیری که امروز موفق به کسب رأی اعتماد از مجلس شدند، مانند بسیاری دیگر از اعضای کابینه دهم سابقه حضور در سپاه پاسداران را دارند.

صادق محصولی وزیر کنونی رفاه که در دولت نهم وزیر کشور بود، از سرداران پیشین سپاه است که به دلیل آنچه منتقدان وی، کسب ثروت هنگفت از طریق «رانت‌خواری» توصیف کرده‌اند، با انتقادهای زیادی روبه‌رو بوده است.

همچنین مجید نامجو که پیشتر از سوی احمدی‌نژاد به عنوان سرپرست وزارت نیرو منصوب شده بود و اکنون عهده‌دار تصدی این وزارتخانه شد، نیز مسئولیت‌های متعددی در بخش‌های اقتصادی سپاه داشته است.

مدیریت پروژه و مسئولیت کارگاه طرح‌‌های عمرانی قرارگاه سازندگی سپاه، فرماندهی مهندسی لشکر ۴۱ ثارالله، مدیریت عامل مؤسسه سازندگی ثارالله، معاونت عمران قرارگاه سازندگی کربلا و نیز معاونت عمران قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا از جمله سمت‌های وزیر پیشنهادی نیرو در گذشته است.

حمیدرضا حاج بابايی، وزیر آموزش و پرورش، اما از نمایندگان اصولگرای حامی دولت در مجلس هفتم و هشتم است که سابقه عضویت در هیئت رئيسه مجلس را دارد.
XS
SM
MD
LG