لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۱

طرح انضباط اجتماعی؛ آماد‌ه‌باش یگان ویژه در چهار نقطه تهران


پلیس تهران
پلیس تهران
خبرگزاری‌های ایران، امروز دوشنبه از اجرای مرحله‌ای دیگر از طرح انضباط اجتماعی، با عنوان «طرح برخورد با اراذل و اوباش» در تهران خبر دادند که در چارچوب آن یگان‌های ویژه پلیس در چهار نقطه تهران به برخورد با افراد «شرور» می‌پردازند.

آن طور که خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، خبر داده است، در قالب این طرح «مأموران یگان ویِژه پلیس با استقرار در محل‌های تجمع افراد شرور و اراذل و اوباش، که از پیش شناسایی شده بود»، اقدام به جمع‌آوردی و دستگیری این افراد کرده‌اند.

ایسنا هم به نقل از سرتیپ عزیزالله رجب‌زاده، فرمانده انتظامی تهران بزرگ، خبر داده است که واحدهای ضربت فرماندهی انتظامی تهران بزرگ که از سه ماه پیش برای برخورد با اراذل و اوباش در آماده باش هستند، از امروز در سطح تهران فعال خواهند بود.

آقای رجب‌زاده همچنین در جمع خبرنگاران گفته است که تاکنون حدود ۹۰ نفر از اراذل و اوباش شهر توسط پلیس شناسایی و تیم‌های ضربتی پلیس به صورت شبانه روزی در چهار نقطه تهران در آماده‌باش به سر می‌برند.

وی اضافه کرده است: «اراذل و اوباش پایتخت تحت کنترل پلیس هستند و تیم‌های ضربت پیش از آنکه این افراد اقدام به شرارت کنند، در صورت گزارش مردمی با آنها برخورد خواهند کرد».

آقای رجب‌زاده همچنین گفته است که با اجرای بیش از دو هفته طرح انضباط اجتماعی در منطقه ۱۲ تهران، وقوع جرایم در این منطقه ۵۰ درصد کاهش یافته و نزاع و درگیری نیز کاهش ۶۰ درصدی داشته است.

وی پیش‌بینی کرده است که اگر طرح انضباط اجتماعی در کل تهران عملیاتی شود، بسیاری از تخلفات و جرایم در پایتخت کاهش خواهد یافت.

در همین حال فرمانده انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد که به‌زودی طرح جمع‌آوری «معتادان رها، تزریقی و بی‌خانمان» در تهران آغاز خواهد شد. وی ابراز امیدواری کرد که «با اجرای این طرح تا چهار ماه دیگر معتادی در خیابان‌ها، پارک‌ها و بیغوله‌های تهران نباشد».

نیروی انتظامی از بهار سال ۱۳۸۶ طرحی با عنوان طرح امنیت اجتماعی را در دستور کار قرار داد که در چارچوب آن مبارزه با اراذل و اوباش در شهر تهران آغاز شد. با این حال این طرح پس از مدتی به برخورد با پوشش، لباس و مدل موی شهروندان ایرانی گسترش یافت.

اجرای مرحله جدیدی از این طرح که از نزدیک به دو هفته پیش در تهران آغاز شد، اعتراض‌هایی را در میان شهروندان تهرانی برانگیخت و از جمله در خبرها آمد که کسبه خيابان لاله‌زار تهران در روز ۱۴ اردیبهشت، در اعتراض به اجرای طرح امنيت اجتماعی در این منطقه، به مدت دو ساعت مغازه‌های خود را تعطيل کردند.

گشت‌های ارشاد با تغییراتی اساسی فعال می‌شوند

در همین حال خبرگزاری فارس به نقل از رئیس پلیس امنیت تهران نوشت که گشت ارشاد در چند روز آینده با تغییرات اساسی نسبت به گذشته در تهران آغاز می‌شود.

گرچه جزئیات بیشتری از تغییرات مورد اشاره سردار علیپور در مأموریت گشت‌های ارشاد منتشر نشده است اما به نقل از وی آمده است که مهم‌ترین این تغییرات «هدفمند کردن گشت‌ها و تعریف مأموریت‌های جدید در جغرافیای وسیع‌تر» است.

این در حالی است که در بهمن ماه سال گذشته صادق محصولی وزیر کش.ر دولت نهم، وعده داده بود که با بازنگری در طرح ارتقای امنیت اجتماعی، در آن روش‌های فرهنگی لحاظ شود.

وی بدون اشاره به جزئيات موارد مورد بازنگرى در این طرح گفته بود که: «نگاه ... بر اين است كه حقوق شهروندى بيش از گذشته در اين طرح مورد توجه قرار گيرد.»

فعالیت گشت‌های ارشاد در قابل طرح موسوم به امنیت اجتماعی مورد انتقاد بسیاری از فعالان و نهادهای حقوق بشری قرار گرفته است و همچنین به تازگی میرحسین موسوی نخست‌وزیر سال‌های جنگ و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در موضع‌گیری شدیدی با انتقاد از نحوه برخورد با شهروندان در چارچوب این طرح گفته بود که در صورت برگزیده شدن گشت‌های ارشاد را جمع خواهد کرد.

...

  • شاهد اجرای طرح انضباط اجتماعی و یا نتایج آن در محله‌های تهران بوده‌اید؟ از دیده‌ها یا تجربیات خود بگویید...
XS
SM
MD
LG