لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۳

روزنامه‌های یکشنبه ۱۱ مهر ماه ۱۳۸۹


روزنامه‌های روز یکشنبه تهران، به موضوعات مختلفی از جمله گفته‌های وزیر اقتصاد در مورد حذف یارانه‌ها، هشدار پلیس در مورد مقابله با «فتنه اقتصادی»، اظهارات دادستان کل کشور در جمع یگان‌های ویژه، اظهارات جدید فرمانده سپاه تهران و رشد بی‌سابقه میزان چک‌های برگشتی پرداختند.


«اجرای ناگهانی اصلاح قیمت‌ها»


روزنامه دنیای اقتصاد از «اجرای ناگهانی اصلاح قیمت‌ها» در زمان نامشخصی خبر داده و از قول وزیر اقتصاد نوشته که دولت ساعتی پیش از اجرای حذف یارانه آن را اعلام می‌کند.

به نوشته این روزنامه شمس‌الدین حسینی که همزمان با وزارت اقتصاد، سخنگوی اقتصادی دولت نیز هست روز شنبه از اجرای ناگهانی اصلاح قیمت‌ها سخن به میان آورد و در پاسخ به سخنان پی‌درپی خبرنگاران درباره زمان اجرای قانون یارانه‌ها و قیمت نهایی بنزین گفت که «صبر کنید تا آبان ماه برسد تا ببینید قیمت‌ها چه می‌شود».

این مقام دولتی درباره همچنین در اظهار نظری که حتی روزنامه کیهان آن را عجیب توصیف کرده به خبرنگاران درباره نرخ آزادسازی بنزین با قیمت ۴۰۰ تومان در هر لیتر گفته است که «حتما شاید بشود».

سخنگوی اقتصادی دولت احمدی‌نژاد در عین حال منتقدان و مخالفان حذف یارانه‌ها را به برخورد تهدید کرده و گفته که «ستادی زیر نظر وزیر کشور تحرکات ضدیارانه‌ای را کنترل می‌کند».

هشدار پلیس در مورد مقابله با «فتنه اقتصادی»

روزنامه دنیای اقتصاد همچنین دومین هشدار فرمانده نیروی انتظامی درباره سرکوب و برخورد با اعتراضات اقتصادی خبر داده است.

به نوشته این روزنامه اسماعیل احمدی‌مقدم در حالی که دو روز پیش در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران به همراهی نیروی انتظامی با دولت در اجرای حذف یارانه‌ها تأکید کرد و گفت که با معترضان برخورد می‌شود، روز شنبه بار دیگر گفت که «با توجه به اینکه ممکن است در اجرای طرح‌های دولت از قبیل طرح تحول اقتصادی، کانون‌های فتنه خلل ایجاد کنند و به دنبال شکست آن باشند، نیروی انتظامی از دولت حمایت خواهد کرد».

فرمانده نیروی انتظامی همچنین در جمع یگان‌های ویژه انتظامی تهدید کرده است که نیروی‌های تحت امرش برای مقابله با «فتنه اقتصادی» و هر اعتراض دیگری «در اقصی نقاط کشور حضور قاطع» دارند و «از اقدامات قانون‌شکنان جلوگیری خواهند کرد».

احمدی مقدم در عین حال خطاب به مأموران گفته است که «مأمور نیروی انتظامی نباید در فتنه متحیر بماند که حق با کدام طرف است».

اما روزنامه تهران امروز نوشته که احمدرضا رادان در اظهاراتی متناقض ادعای «وجود فتنه اقتصادی» را رد کرده و گفته «موضوعی به اسم فتنه اقتصادی نداریم بلکه بحث مطرح شده مالیات بر ارزش افزوده بود اما باید بپذیریم که قانونمند شدن امور در کشور خوب است و با هدفمند کردن یارانه‌ها طبیعی است که عده‌ای تلاش کنند فتنه‌اندوزی کنند».

روزنامه دنیای اقتصاد همزمان اظهارات دادستان کل کشور درباره برخورد با «اغتشاش» بر اثر تحریم‌های اقتصادی را منتشر کرده و نوشته که این مقام قضایی نیز با حضور در جمع یگان‌های ویژه نیروی انتظامی گفت است که «مأموران یگان ویژه مأموریت‌های سخت و حساسی را انجام می‌دهند و من به عنوان دادستان کل کشور همیشه همراه و یاور آنان خواهم بود».

تجلیل دادستان کل کشور از یگان‌های ویژه برای سرکوب اعتراضات

همزمان با اعتراض اخیر طلافروشان و در آستانه اجرای طرح دولت برای حذف یارانه‌ها غلامحسین محسنی اژه‌ای نیز همانند فرمانده نیروی انتظامی ادعا کرد که «دشمنان تصور می‌کنند با اعمال تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی می‌توانند مردم را به اغتشاش دعوت کرده و جمهوری اسلامی ایران را به زانو درآورند».

به نوشته روزنامه دنیای اقتصاد دادستان کل جمهوری اسلامی همچنین از نقش نیروی انتظامی در سرکوب اعتراضات پس از انتخابات تجلیل و آن را «بسیار چشمگیر و مثبت» توصیف کرده و گفته که «نیروی انتظامی در مهار جریان فتنه نقش بسیار مؤثر و چشمگیری ایفا کرده است».

وی خطاب به مأموران یگان‌های ویژه‌نیروی انتظامی تأکید کرد که «امروز وقتی به پشت سر خود نگاه می‌کنیم در می‌یابیم که چه توطئه بزرگ و عظیمی را شما جان برکفان یگان ویژه خنثی کرده‌اید و جان‌فشانی و مدیریت شما در جهت خنثی کردن جریان فتنه افتخارآمیز بوده است».

روزنامه آرمان نیز گزارش داده که یکی از حامیان دولت در مجلس هشتم «مخالفان هدفمند‌کردن یارانه‌ها را به مجازات تهدید کرده است».

به نوشته این روزنامه محمد کرمی‌راد از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس «با تهدید مخالفان هدفمند کردن یارانه‌ها گفت که اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مربوط به امنیت ملی کشور است و مجلس نیز در آن کوتاه نخواهد آمد و برای اخلالگران مجازات مناسبی در نظر گرفته خواهد شد».

وی مدعی شده که «عده‌ای می‌خواهند با اقداماتی از قبیل سیاه‌نمایی و جوسازی ناکار‌آمدی دولت » را ثابت کنند.

«منتقدان دولت جایی در اجلاس‌های ائمه جمعه نخواهند داشت»

روزنامه آرمان انتقاد محمد خوش‌چهره از «سخنرانی‌های بدون رقیب» در گردهمایی امامان جمعه را منتشر کرده و از قول وی نوشته است که «چرا فرصت شنیدن نظرات منتقدین فراهم نشد؟»

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه «برپا کردن تریبون نماز جمعه از تدابیر آیت‌الله خمینی برای تنویر افکارعمومی بود» گفته است که گردهمایی اخیر امامان جمعه سراسر کشور «تجمعی برای حضور و سخنرانی وزرا و مسئولان دولتی در شرایطی بدون رقیب بود».

محمد خوش‌چهره از مقام مسئول خواسته تا توضیح دهند که «چرا فرصت شنیدن نظرات منتقدینی که هنوز نظرات نافذ و قابل استنادی به شکل محتوایی و اجرایی قانون یارانه‌ها دارند، فراهم نشد؟»

اما روزنامه تهران امروز همزمان مصاحبه‌ای با رضا تقوی، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه منتشر کرده و از قول وی نوشته است که «اجلاس ائمه جمعه جای منتقدان دولت نبوده و نیست».

به نوشته این روزنامه، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه با تأکید براینکه «منتقدان دولت جایی در اجلاس‌های ائمه جمعه نخواهند داشت» گفته است که در اجلاس اخیر مقام‌های مختلف دولتی و نیز وزرایی چون اقتصاد، ارشاد اسلامی، اطلاعات و نیز «و تیم اطلاعات دولت مسائل مهمی را با ائمه جمعه در میان گذاشتند».

رضا تقوی همچنین با تأکید براینکه «اجلاس ما یک جلسه کاری بود و برنامه ائمه جمعه هم رهبری و هدایت مردم است پس باید مسئولان در این اجلاس حضور داشته باشند» به روزنامه تهران امروز گفته است که «برای چه باید منتقدان دولت را دعوت می‌کردیم؟ مگر بحث علمی داشتیم؟ اجلاس ائمه جمعه محل مجادله و مناظره نیست که بخواهیم از منتقدان دولت دعوت کنیم که بیایند».

«اجازه ندهیم هیچ نامحرمی به مجلس نهم راه یابد»

روزنامه جام جم اظهارات دبیرکل مؤتلفه اسلامی درباره مجلس نهم را منتشر کرده و از قول وی نوشته است که «اجازه ندهیم هیچ نامحرمی به مجلس نهم راه یابد».

به نوشته این روزنامه محمد نبی حبیبی با تأکید براینکه در میان طیف‌های مختلف جناح حاکم «وحدت یک ضرورت دائمی» است، افزوده است که «باید به تدریج و با محاسبات دقیق کارشناسی نگاهی به انتخابات دوره نهم مجلس شورای اسلامی داشته باشیم و اجازه ندهیم تا هیچ نامحرمی در مجلس شورای اسلامی و انتخابات آینده فرصت حضور پیدا کنند».

وی در عین حال گفته «آن دسته از اصلاح‌طلبانی که در داخل نظام قصد فعالیت دارند» و «اصل نظام و فصل‌الخطاب بودن بیانات رهبری را قبول دارند» وجود‌شان «برای فضای سیاسی لازم است».

«سپاه اگر در سیاست وارد نشود، سپاه نیست»

روزنامه آرمان مصاحبه‌ای با فرمانده سپاه ویژه تهران بزرگ منتشر کرده و از قول وی نوشته «سپاه اگر در سیاست وارد نشود سپاه نیست».

حسین همدانی، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله، با اشاره به اینکه «گرایش به این دولت در سپاه بیشتر است» گفته است که «سپاه و بسیج در همه دولت‌ها و هر انتخاباتی که انجام شده برای مشارکت عمومی ایفای نقش کرده‌اند» و «واضح است که گرایش به این دولت در سپاه بیشتر است».

آقای همدانی در عین حال گفته است که «اینکه بگوییم همه بسیجیان ما به فردی رأی بدهند، اگر ما هم چنین حرفی را بزنیم، مردم تابع ما نیستند» و تأکید کرده است که «کار ما روشنگری است و بس. سپاه اگر وارد عرصه سیاسی نشود اصلاً سپاه نیست، بسیج نیست. مگر می‌شود یک بسیجی فهم و بینش سیاسی نداشته باشد. در آن صورت می‌شود امام حسن مجتبی که به جای اینکه با معاویه بجنگد با امام معصوم جنگ می‌کند».

این فرمانده ارشد سپاه پاسداران همچنین درباره حمایت سپاه از احمدی‌نژاد گفته «ما با هیچ‌کس نه آقای احمدی‌نژاد نه هاشمی معامله نکردیم و معامله هم نخواهیم کرد، تعهدی که بین ما و آنها هست این است که به قسمی که یاد کردند که از نظام و ارزش‌ها پاسداری کنند وفادار باشند. این خط قرمز ما است».

فرمانده سپاه ویژه تهران بزرگ همچنین گفته است که «برخی معتقدند شاید در مقاطعی نیروهایی که در حوزه امنیت مسئولیت داشتند دچار غفلت‌هایی در برخورد با فتنه شدند؛ یا اینکه بد عمل کردند و تصویری مخدوش از بسیج ارائه شد» گفته است باید به نقش سپاه و بسیج در حوادث پس از انتخابات «عمیق‌تر نگاه کرد».

سرتیپ پاسدار حسین همدانی همچنین گفته که در جریان بازداشت‌های معترضان پس از انتخابات وقتی «به افرادی که در زندان‌ها بازداشت بودند مراجعه می‌کردیم؛ در مواجهه با برخی از اینها می‌دیدیم اتاق اینها پر از عکس شهدای انقلاب بود».

وی در عین حال گفته که سپاه ویژه تهران برای جذب دوباره معترضان هم اکنون «با چهار هزار نفر از اساتید، محققیین و روحانیون و برخی دانشجویان بسیجی در تمام مدارس، مساجد و دانشگاه‌ها کار روشنگری انجام می‌دهد».

رشد ۳۷ درصدی چک‌های برگشتی در ۴ ماه نخست امسال

روزنامه خراسان گزارشی از « آمار بی‌سابقه چک‌های برگشتی و مراحل نهایی اصلاح قانون چک» را با جزئیات منتشر کرده است.

به نوشته این روزنامه «در طول سال‌های ۸۴ و ۸۵، نسبت چک‌های برگشتی تقریباً ثابت و بیش از ۴ درصد بوده که در سال ۸۶ به ۵ درصد رسیده است اما در سال ۸۷ به یک باره این نسبت به ۷.۸ درصد و در سال ۸۸ به ۱۰.۷ درصد رسید. در ۴ ماهه نخست امسال نیز نسبت چک‌های برگشتی به ۱۲.۴ درصد رسیده است».

این روزنامه با تأکید براینکه «نسبت چک‌های برگشتی به چک‌های مبادله شده به میزان بی‌سابقه‌ای در طول ۳۰ سال گذشته» رسیده، نوشته « از نظر مبلغ نیز در سال ۸۷ معادل ۲۰ هزار میلیارد، در سال ۸۸ معادل ۲۳ هزار میلیارد تومان و تا پایان تیرماه امسال ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان چک در کشور برگشت خورده است».

به نوشته روزنامه خراسان مقایسه چهار ماه ابتدای امسال با مدت مشابه در سال گذشته، رشد ۳۷ درصدی رقم چک‌های برگشتی را نشان می‌دهد».
XS
SM
MD
LG