لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۱

بازی‌های آسیایی گوانگ‌ژو؛ ایران با چهار گل ترکمنستان را شکست داد


تیم ملی امید ایران در نخستین بازی‌اش در گروه ب فوتبال بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگ‌ژو (چین)، تیم ملی امید ترکمنستان را با دو گل جلال حسینی و گل‌های آرش افشین و مهدی دغاغله، چهار بر یک شکست داد.

در این گروه تیم‌های امید بحرین و ویتنام هم حضور دارند و ایران روز چهارشنبه با بحرین مسابقه خواهد داد. ویتنام در مسابقه دیگر این گروه سه بر یک بحرین را شکست داد تا در نخستین روز مسابقه‌های این گروه خود را حریف اصلی ایران نشان دهد.

تیم ایران با وجود یک بازی کند و کمتر از حد توان بازیکنانش، در نیمه نخست و بیشتر زمان وقت دوم بر حریف برتری داشت. این تیم پیروزی پرگل را مدیون ضعف بدنی تیم حریف بود که پس از شروع خوب نیمه دوم و حتی رسیدن به گل تساوی بخش توانش را از دست داد و به خشونت متوسل شد. دو اخطاره شدن و اخراج بازیکن نیمه دوم ترکمنستان، به گل‌های برتری کامل دو باره ایران و گل دیرهنگام چهارم انجامید.

نیمه نخست این مسابقه با برتری یک بر صفر تیم ملی المپیک ایران به پایان رسید. در دقیقه ۲۶ سانتر کریم انصاری‌فرد از راست و ضربه سر جلال حسینی پیش‌تاخته از قلب دفاع، در دروازه ترکمنستان جای گرفت.

ترکمنستان در حالی نیمه دوم را با یک تعویض به‌جا آغاز کرد که برخلاف نیمه نخست با جنگندگی بیشتر و سرعت دادن به بازی، تیم ایران را به ویژه در خط دفاعی تحت تأثیر قرار داد و علاوه بر گل تساوی زودهنگام، دو بار هم به گل برتری هم نزدیک شد.

در نیمه مربیان، بازیکنان ترکمن با ارسال توپ به پشت دو مدافع کناری ایران، از فضای خالی دو جناح دفاعی سود بردند و مدافعان میانی را تحت تأثیر قرار دادند.

این شیوه به برتری ترکمنستان در لحظه‌های آغازین نیمه دوم و گل تساوی بخش در دقیقه ۵۰ توسط هاانگلديف انجامید که پس از ارسال توپ از جناح راست حمله، در به ثمر رسیدن آن دفاع میانی ایران کندی نشان داد.

با پیش کشیدن جلال حسینی، ایران در دقیقه ۶۱ به یک پرتاب اوت دست یافت که پرتاب بلند احسان حاج صفی از جناح چپ به درون محوطه در یک رفت برگشت توپ را بر سر راه حسینی و افشین قرار گرفت که حسینی زودتر از یار خودی با ضربه‌ای محکم و زمینی برای دومین بار مدافع گلزن ایران شد.

با این گل شیرازه تیم ترکمن به هم ریخت و پس از حمله‌های احساسی و خوردن گل سوم چهره‌ای متفاوت با شروع نیمه دوم پیدا کرد. بی‌تردید تعویض‌های به موقع و حتی دیرهنگام غلامحسین پیروانی (سرمربی تیم امید ایران) نیز در آهنگ بهتر تیم ایران در ۱۵ دقیقه آخر مسابقه مؤثر بود.

گل سوم در دقیقه ۸۴ با نفوذ محسن مسلمان از راست و تا نزدیک خط کرنر سمت راست محوطه پنالتی، و با ارسال توپ به دهانه دروازه پایه‌ریزی شد تا ضربه تمام‌کننده کریم انصاری‌‌فرد ترکمنستان را از پای در آورد.

دو دقیقه بعد با اخراج بازیکن جانشین در نیمه دوم، ترکمنستان ۱۰ نفری شد.

مهدی دغاغله، که در دقیقه ۸۸ به جای غلامرضا رضایی ناموفق به زمین آمده بود، در آخرین دقیقه وقت تلف‌شده (۴+۹۰) با پاس به موقع انصاری‌فرد گل چهارم و آخر تیم ملی المپیک ایران را به ثمر رساند تا ایران از دیدگاه نتیجه، گام نخست را موفقیت بار بردارد.

تیم فوتبال امید ایران با روش ۴-۲-۳-۱ و با آرایش مهدی رحمتی (کاپیتان)، حميد علی عسگری، جلال حسينی، رضا طلبه، احسان حاج‌صفی، سينا عشوری، كمال كاميابی‌نيا (از دقیقه ۸۶ موسوی)، محسن مسلمان، آرش افشين (از دقیقه ۷۳ مسعود ابراهیم‌زاده)، غلامرضا رضايی (از دقیقه ۸۸ مهدی دغاغله) و كريم انصاری‌فرد تحت مربی‌گری غلامحسین پیروانی در برابر نخستین حریف بازی کرد.

یک پخش تلویزیونی عجیب!

مسابقه ایران و ترکمنستان با پخش مستقیم برداشته شده از شبکه تلویزیونی الریاضه توسط سیمای جمهوری اسلامی بود، که پس از دقیقه‌هایی نوشته «گزارش ورزشی» روی آرم پخش زنده الریاضه، پوشش داد. با بی‌صدایی تصویر و قطع پیاپی و بی‌مورد جریان بازی و صحنه‌های طولانی و تصویر «حرکت آهسته» مربیان دو تیم و یک گروه از تماشاگران اعزامی جمهوری اسلامی، عملاً یک بازی کند و بی‌روح را صدچندان بی‌رمق‌تر ساخته بود.

در صحنه به ثمر رسیدن گل تساوی بخش در دقیقه ۵۰، صدای گوینده بسیار جلوتر از صحنه بود و او هنگامی فریاد گل مساوی را زد که توپ هنوز در میانه میدان بود!

پس از این ناهماهنگی، گزارش با پخش دیرهنگام بازی انجام گرفت تا قطع پیاپی بازی و سیاهی رفتن صفحه تلویزیون قطع و صحنه‌های ممنوعه به راحتی پر شود.
XS
SM
MD
LG