لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۳

«پیشبرد تلاش‌های دیپلماتیک» از راه توقف واردات بنزین ایران


صف خودروها در مقابل پمپ بنزینی در تهران
صف خودروها در مقابل پمپ بنزینی در تهران
شماری از نمایندگان کنگره آمریکا، با هدف آنچه پایان دادن سرپیچی‌های تهران از درخواست شورای امنیت برای تعلیق غنی سازی اورانیوم خوانده شده، طرحی را برای توقف واردات بنزین ایران ارائه کرده‌اند.

روزنامه وال استريت ژورنال در روزهای گذشته این پرسش را مطرح کرده بود که آيا آمريکا می‌تواند در عين افزايش سخت‌گيری‌ اقتصادی، باب گفتگو با ايران را بگشايد؟

وال استريت ژورنال نوشته بود اما در عين اينکه آقای اوباما مايل است با تهران گفت‌وگو کند ، مجموعه‌ای از نمايندگان کنگره از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات، در پی تشديد سخت‌گيری اقتصادی بر ايران هستند.

بر پایه گزارشی از خبرگزاری فرانسه در واشینگتن، طرح توقف واردات بنزین ایران که «قانون پیشبرد تلاش‌های دیپلماتیک در مورد ایران» نام گرفته، به کوشش مارک کرک، عضو جمهوری‌خواه و برد شرمن نماینده دموکرات مجلس نمایندگان، تنظیم شده است.

بر پایه این گزارش، با نهادهایی که در تأمین، وساطت، بیمه یا تحویل دادن بنزین به ایران مشارکت دارند، برخورد خواهد شد.

بر پایه این طرح، نهادهایی نیز که به ساختن پالایشگاه‌های تولید بنزین در ایران کمک می‌کنند نیز مشمول این قانون خواهند شد.

پیشتر روزنامه وال استریت جورنال خبر داده بود که برخی از سناتورهای شاخص کنگره ـ از جمله سناتور دموکرات ايوان بای، سناتور جمهوری‌خواه جان کيل، و سناتور مستقل جوزف ليبرمن ـ لايحه‌ای را مطرح خواهند کرد که برای ضربه زدن به نقطه ضعف ايران، يعنی وابستگی ايران به بنزين و ديگر فرآورده‌های نفتی وارداتی، طراحی شده است.

خبرگزاری فرانسه، به نقل از برد شرمن نماینده دموکرات مجلس نمایندگان نوشت، اینکه ایران نیاز دارد بخش مهمی از بنزین خود را وارد کند، از بهترین اهرم‌هایی است که در اختیار ماست.

پیشتر باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، نیز در جریان مبارزات انتخاباتی‌اش، از تلاش‌هایی احتمالی برای جلوگیری از واردات بنزین ایران خبر داده بود.

البته در نظر شماری تحلیلگران، ایران نیز اهرم‌های اقتصادی خود را در اختيار دارد. ايران می‌تواند در بازارهای نفتی بين‌المللی آشفتگی ايجاد کند، يا جريان برقی را که دولت مورد حمايت آمريکا در عراق بدان نيازی حياتی دارد قطع کند.

گزارش‌ها حاکی است، ايران در هفته‌های گذشته برای پاسخ دادن به افزايش تقاضای بنزین در ماه تابستان، اقدام به ذخيره‌سازی این کالا کرده است. بر مبنای برخی برآوردها، ايران ۴۰ درصد از بنزين مصرفی خود را وارد می‌کند.

اما در نظر سناتور دموکرات ايوان بای، پاشنه آشيل ايران اتکاء اين کشور به بنزين وارداتی است.

طرح «قانون پیشبرد تلاش‌های دیپلماتیک در مورد ایران» نشانه تازه‌ای از نگرانی نمایندگان کنگره آمریکا نسبت به بی‌نتیجه ماندن تلاش‌های دیپلماتیک برای مهار برنامه اتمی ایران است.

ایالات متحده آمریکا و متحدان غربی‌اش می‌گویند برنامه اتمی ایران با هدف دستیابی به ظرفیت ساخت سلاح اتمی دنبال می‌شود اما ایران این اتهام را رد می کند.

دولت باراک اوباما می گوید که در حال بررسی و بازنگری سیاست خود در برابر ایران است و به زودی آن را اعلام خواهد کرد.

پرسش اساسی در اين بين آن است که آيا سخت‌گيری اقتصادی عاملی خواهد بود که باعث ‌شود ايران از مذاکره استقبال کند، يا صرفاً بهانه‌ای خواهد شد تا ايران راه ديپلماسی را به کلی کنار بگذارد؟

آنگونه که سناتور دموکرات ايوان بای می‌گوید اگر اين لايحه تحريم اقتصادی حتی اثرگذاری ۵۰ درصدی داشته باشد، شايد مقام‌های ايرانی را به تفکر و توجه وادار کند.
XS
SM
MD
LG