لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۵

دستگیری سه آمریکایی در مرز ایران؛ «شاید ایران حسن نیت نشان دهد»


آزاد جندیانی
آزاد جندیانی
روز یکشنبه خبرگزاری‌ها گزارش دادند سه توریست آمریکایی در نزدیکی مرز ایران و عراق در ۱۵۰ کیلومتری شرق سلیمانیه ناپدید شده‌اند.

برپایه این گزارش، این سه تن که برای گردش به منطقه کردستان عراق سفر کرده بودند، در جریان کوهنوردی، به اشتباه سر از خاک ایران درآورده و از سوی نیروهای مرزی ایران بازداشت شده‌اند.

تا کنون هیچ منبع ایرانی، خبر بازداشت این سه تن را رد یا تأیید نکرده است.

آزاد جندیانی «رئیس دفتر تبلیغات مرکزی اتحادیه میهنی کردستان عراق» در همین ارتباط به پرسش‌های رادیو فردا پاسخ داده است.

رادیو فردا: آقای جندیانی، ماجرای ناپدید شدن این سه آمریکایی دقیقاً چیست؟

آزاد جندیانی: طبق گزارش سازمان امنيتی سليمانيه که ديشب منتشر شده، اين سه نفر آمريکايی هستند و برای سياحت به سياحتگاه منطقه مرزی حلبچه با ايران به اسم «احمد آباد» رفته‌اند.

احمد آباد در دامنه کوهی قرار دارد که قله کوه جزو خاک ايران است. اين افراد برای ديدن آبشاری که در نزديکی اين منطقه است رفته‌اند و چون مسير را بلد نبودند از مرز ايران عبور کرده و وارد خاک ايران شده‌اند.

آنها ويزا يا مدرکی برای ورود به خاک ايران نداشته‌اند و از سوی نيروهای جمهوری اسلامی به جرم تجاوز به مرز دستگير شده‌اند.

آقای جنديانی! اين افراد هيچ بلد، مترجم يا همراه نداشتند که سر از خاک ايران در آورده‌اند؟

آنها توسط يک تاکسی از سليمانيه به منطقه احمدآباد می‌روند و يکی از دوستانشان چون مريض بوده در سليمانيه می‌ماند. آنها برای گشت و گذار به کوه رفته‌اند و کسی با آنها نبوده است و چون مرزهای مشخصی وجود ندارد از مرز رد شده‌اند. حتی اهالی منطقه هم اگر وارد نباشند نمی‌توانند مرز را تشخيص دهند.

اين افراد از کجا وارد خاک کردستان عراق شده‌اند؟

طبق گزارش اداره امنيت سليمانيه، آنها اول در سوريه بودند و سپس به ترکيه می‌روند و از ترکيه، دو روز قبل از ناپديد شدنشان به سليمانيه آمده و در يکی از مهمانسراهای سليمانيه يک شب مانده‌اند و بعد هم به سياحتگاه احمد آباد رفته‌اند.

بر اساس گزارش اداره امنيت سليمانيه، نفر چهارم با سفارت آمريکا درعراق تماس گرفته و مسئله را اطلاع داده است.

آيا نيروهای آمريکايی مستقر در عراق يا سفارت آمريکا درعراق و يا نيروهای کردستان عراق در اين مورد اقدامی کرده‌اند؟

تا آنجا که من می‌دانم وقتی نفر چهارم اين مسئله را با اداره پليس سليمانيه در ميان گذاشته، ميان نيروهای امنيتی کردستان عراق و نيروهای آمريکايی برای بحث و همکاری بر سر اين مسئله هماهنگی شده و همچنين تماس‌هايی ميان اداره امنيت سليمانيه و اداره مرزی جمهوری اسلامی د راين ارتباط رد و بدل شده است.

فکر می‌کنيد دولت کردستان دراين مورد اقدام خواهد کرد و اميدوار هستند اين موضوع را با گفت‌وگو حل کنند؟

فکر می‌کنم حکومت کردستان بر سر اين مسئله با ايرانيان مذاکره کند، اما نمی‌دانم نتيجه اين مذاکرات چه خواهد شد. شايد ايران برای نشان دادن حسن نيت خود اين افراد را آزاد کند.
XS
SM
MD
LG