لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۴

دیپلمات‌ها: پاسخ اولیه تهران به پیش‌نویس وین قابل پذیرش نیست


مذاکرات ایران، روسیه، فرانسه و آمریکا در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین
مذاکرات ایران، روسیه، فرانسه و آمریکا در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین
دیپلمات‌های غربی می‌گویند ایران، از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خوستار آن شده که سوخت مورد نیاز برای رآکتور تهران را پیش از انتقال ذخیره اورانیوم خود به روسیه دریافت کند.

دو دیپلمات غربی که به شرط عدم افشای نام خود، با خبرگزاری رویترز گفت‌وگو کرده‌اند، در مورد آنچه پاسخ ابتدایی ایران به پیش‌نویس توافقنامه وین خوانده شده، می‌گویند که از نظر قدرت‌های غربی، خواسته ایران برای دسترسی فوری به سوخت اتمی جدید غیرقابل قبول است.

در پیش‌نویس وین، آژانس از ایران خواسته است که نزدیک به سه چهارم ذخیره اورانیوم ۳.۵ درصد خود را با هدف غنی‌سازی بیشتر تا پایان سال جاری میلادی به روسیه منتقل کند. بر اساس این پیش‌نویس قرار است این محموله پس از غنی‌سازی در روسیه، در فرانسه به میله‌های سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران تبدیل شود و در اختیار ایران قرار گیرد.

تهران روز پنج‌شنبه سرانجام با یک هفته تأخیر به پیش‌نویس توافقنامه وین درباره تبدیل اورانیوم با غلظت پایین به سوخت اتمی مورد نیاز رآکتور تهران در روسیه پاسخ گفت، گرچه پیش از ارائه این پاسخ تأکید کرد که چاچوب کلی این طرح را می‌پذیرد اما خواهان تغییرات زیادی در آن است.

اکنون آن طور که دیپلمات‌های غربی به رویترز گفته‌اند، مقامات ایرانی خواستار آن هستند که پیش از ارسال ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود به خارج از کشور، سوخت رآکتور اتمی تهران را دریافت کنند.

دیپلمات‌های غربی با غیرقابل پذیرش خواندن این خواسته، می‌گویند هنوز روشن نیست این جدی‌ترین پیشنهاد ایران [در مورد پیش‌نویس توافق وین] است یا اینکه ایران صرفاً تلاش می‌کند تا روند مذاکرات را طولانی‌تر کند.

رویترز در گزارش خود اشاره کرده است که هنوز نتوانسته نظر دفتر نمایندگی ایرانی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در این مورد جویا شود و محمد البرادعی نیز که هم اکنون در نیویورک به سر می‌برد از هر گونه اظهار نظر در مورد پاسخ ایران [به پیش‌نویس وین] امتناع کرده است.

در این میان خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، به نقل از يک مقام آگاه با بیان اینکه «پيام تهران اساساً حاوی پاسخ به پيش‌نويس توافقنامه نبوده» گزارش داد، جمهوری اسلامی تنها نگاه مثبت خود به مذاکرات را اعلام کرده و «پاسخ خود را در مذاکره اعلام خواهد کرد».

این تحولات در حالی است که وزیر خارجه آمریکا روز گذشته اعلام کرد که کشورش پیش از آنکه در پی در نظر گرفتن تحریم‌های تازه علیه ایران باشد، در انتظار نتیجه گفت‌وگوها بر سر برنامه هسته‌ای تهران خواهد بود.

همزمان در بروکسل، سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای با ابراز نگرانی شدید از تحولات مربوط به پرونده هسته‌ای ایران، از جمهوری اسلامی خواسته‌اند، به توافق اخیر بر سر برنامه اتمی‌اش پایبند باشد.

رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بیانیه خود همچنین موافقت ایران را با این پیشنهاد در ایجاد اعتماد میان دو طرف مؤثر دانسته‌اند.

پیش از این نیز در اواسط هفته گذشته بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، از ایران خواست تا با پیشنهاد آژانس موافقت کند و تأکید کرد که این امرمی‌تواند به یک اعتمادسازی مهم منجر شود.

کشورهای غربی و ایالات متحده که ایران را به تلاش برای تولید جنگ افزارهای اتمی متهم می‌کنند، از این بابت نگران هستند که جمهوری اسلامی از اورانیوم غنی شده خود برای تولید اینگونه جنگ‌افزارها استفاده کند.

اما تهران همواره با رد این اتهامات اهداف برنامه اتمی خود را صلح‌آمیز و در چارچوب تولید انرژی برق توصیف می‌کند.
XS
SM
MD
LG