لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۵

نتانیاهو: صدور مجوز جدید خانه‌سازی‌ها «تأسف‌بار و غیر عمدی» بود


همزمان با احضار کم‌سابقه سفیر اسرائیل در واشینگتن، در اعتراض به صدور مجوز جدید خانه‌سازی در بیت‌المقدس شرقی، نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید که صدور این مجوز رخدادی تأسف‌بار اما غیر عمدی بوده است.

آمریکا برای نخستین بار سفیر اسرائیل در واشینگتن را احضار کرد تا بار دیگر به طرح‌های اسرائیلی در خانه‌سازی‌های جدید در شرق بیت‌المقدس اعتراض کند، اما بنیامین نتانیاهو با تأکید بر عمدی نبودن صدور مجوز جدید اعلام کرده است که یک کمیته تحقیق برای بررسی روند این «رخداد تأسف‌بار» تشکیل داده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در نشست هفتگی یکشنبه دولت خود به بحران کم‌سابقه‌ای که از سه شنبه گذشته، مناسبات اسرائیل و آمریکا را تحت‌الشعاع قرارداده، واکنش نشان داد، و گفت که صدور مجوز خانه‌سازی در شرق بیت‌المقدس همزمان با حضور معاون رئیس جمهوری آمریکا در اسرائیل، «یک اتفاق غیرعمدی، تأسف‌بار و مخرب (برای مناسبات با آمریکا) بود».

پیشتر دفتر نخست‌وزیری اسرائیل اعلام کرده بود که در قالب بیانیه‌ای رسمی به «نکوهش شدید اسرائیل از سوی وزیر خارجه آمریکا» واکنش نشان خواهد داد و اکنون بنیامین نتانیاهو گفته است که «مناسبات اسرائیل و آمریکا حائز اهمیت جدی است اما در نهایت، ملاک عمل اسرائیل، منافع ملی خود است».

نخست‌وزیر اسرائیل افزود که کمیته تحقیقی با شرکت مدیران کل شماری از وزارتخانه‌ها تشکیل داده تا بررسی کنند که چگونه مصوبه خانه‌سازی در وزارت کشور، بدون هماهنگی با دفتر نخست‌وزیری صادر شده است.

بحران مناسبات اسرائیل با آمریکا سه‌شنبه گذشته با خبر صدور مجوز احداث هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی برای یهودیان در «رمت شلومو» در شرق بیت‌المقدس آغاز شد.

جوزف بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا که در آن روز در اسرائیل بود، این مصوبه را قاطعانه محکوم کرد، اما پنجشنبه پیش از پایان سفر خود، گفت که از پوزش‌خواهی نخست‌وزیر اسرائیل خشنود شده است.

دولت اسرائیل پنجشنبه ابراز امیدواری کرده بود که بحران مناسباتش با آمریکا پایان یافته باشد.

اما وزارت خارجه آمریکا در اقدامی کم سابقه اعلام کرد که خانم هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه در تماس تلفنی با نخست‌وزیر اسرائیل صدور مجوز اخیر را به شدت نکوهش کرده است.

خانم کلینتون همچنین در دو مصاحبه تلویزیونی با شبکه‌های ان بی سی و سی ان ان، از اسرائیل به شدت انتقاد کرد و گفت «مسئولیت نهایی این مصوبه‌ها، با شخص نتانیاهو است».

در همین حال نخست وزیر اسرائیل در نشست یکشنبه دولت خود از رسانه‌های اسرائیل، اپوزیسیون این کشور و مفسران سیاسی در اسرائیل خواست که از بیان انتقادهای فزاینده و گسترده علیه عملکرد دولت او دست بردارند و «جوگیر نشوند» و نیز گفت: «دولتش وحشت‌زده نشده و با واقع‌گرایی در حال حل مسئله است».

اپوزیسیون اسرائیل و رسانه‌های این کشور در روزهای اخیر انتقادهای به شدت تندی از آقای نتانیاهو و دولت او مطرح کرده‌اند.

انتقادهای سیاستمداران و رسانه‌های اسرائیلی از جمعه شدت گرفت؛ هنگامی که وزارت خارجه آمریکا تأیید کرد که خانم هیلاری کلینتون، وزیرخارجه، گفت‌وگوی تلفنی ۴۳ دقیقه‌ای و توبیخ‌آمیزی با آقای نتانیاهو داشته است.

خانم تسیپی لیونی، رهبر اپوزیسیون اسرائیل یکشنبه گفت که «نتانیاهو امنیت ملی اسرائیل را به دست یک افراطی بنام الی ییشای سپرده و موجب زیانی بزرگ برای اسرائیل شده است».

الی ییشای، دبیرکل حزب اورتودوکس مذهبی «شاس» است؛ حزبی که معتقد است که یهودیان باید در شرق بیت‌المقدس و کرانه باختری خانه‌سازی کنند و حضور داشته باشند.

احضار سفیر اسرائیل در واشینگتن برای نخستین بار

بنیامین نتانیاهو در سخنان یکشنبه خود به اقدام بی‌سابقه آمریکا در احضار سفیر اسرائیل در واشینگتن اشاره‌ای نکرد، و وزارت خارجه اسرائیل نیز به این اقدام آمریکا واکنشی نشان نداده است.

وزارت خارجه آمریکا تأیید کرده است که شنبه مایکل اورن، سفیراسرائیل در آمریکا را احضار کرده و به مجوزهای خانه‌سازی در شرق بیت‌المقدس قاطعانه اعتراض کرده است.

احضار سفیراسرائیل در آمریکا امری کاملاً بی‌سابقه در مناسبات دو کشوری است که خود را تا کنون «مهم‌ترین همپیمان یکدیگر در جهان» معرفی می‌کردند.

این بحران در حالی است که همایش سالیانه «ایپک»، کمیته مناسبات عمومی اسرائیل- آمریکا، قرار است هفته آینده با حضور آقای نتانیاهو در واشینگتن برگزار شود اما باراک اوباما به دلیل «سفر به خاور دور» برنامه‌ای برای ملاقات با نتانیاهو تعیین نکرده است.

در همایش «ایپک» آمده است که سخنران اصلی آن، خانم کلینتون خواهد بود ، بر «مناسبات دیرینه آمریکا و اسرائیل» و «خطرات ناشی از ایران، و ایستادگی آمریکا درکناراسرائیل» تاکید خواهد شد.

ناظران در اسرائیل می‌گویند این بحران کم‌سابقه در حالی است که اسرائیل به حمایت آمریکا در پیشبرد تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی در شورای امنیت و جامعه بین‌المللی نیاز مبرم دارد.

این بحران، سرنوشت مذاکرات غیرمستقیم اسرائیلی- فلسطینی را نیز که قراربود پس از ۱۵ ماه رکود، به زودی از سر گرفته شود، با ابهام جدی روبه‌رو کرده است.
XS
SM
MD
LG