لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۵

بیشتر اسرائیلی‌ها موافق تشکیل کشور مستقل فلسطینی هستند


نتایج دو نظرسنجی در میان اسرائیلی‌ها نشان می‌دهد که اکثر یهودیان اسرائیلی با استقلال کشوری برای فلسطینی‌ها در جوار اسرائیل موافق هستند، و از عملکرد بنیامین نتانیاهو در هفته‌هایی که دولتش روی کارآمده ناراضی هستند.

براساس یک نظرسنجی صورت گرفته در میان شهروندان اسرائیلی، ۵۸ درصد از یهودیان مقیم اسرائیل گفته‌اند که «استقلال فلسطین» یک امر اجتناب‌ناپذیراست، و پایه صلح با فلسطینی‌ها باید راهکار «دو ملت، دو دولت» باشد.

۳۷ درصد این راهکار را قبول ندارند و پنج درصد در این مورد اظهار بی‌نظری کرده‌اند.

این نظرسنجی توسط مؤسسه «رافی اسمیت» از میان افراد صاحب حق رأی در میان یهودیان اسرائیل انجام شده و نتایج آن در تارنمای خبری «وای.نت»، وابسته به روزنامه یدیعوت آخرونوت منتشرشد. یهودیان حدود ۸۰ درصد از جامعه اسرائیل هستند.

نظرسنجی مؤسسه «رافی اسمیت» به بهانه شصت و یکمین سالروز تشکیل دولت اسرائیل (طبق تقویم میلادی) انجام شده است.

فلسطینی‌ها دوازدهم مه، سالروز تشکیل دولت اسرائیل، را روز نکبت می‌نامند. اسرائیل اما آئین‌های برزگداشت تشکیل دولت خود را بر اساس تقویم عبری، ماه گذشته برگزار کرد.

نکته در خور توجه در این نظرسنجی آن است که هرچه سن صاحبان حق در جامعه یهودی اسرائیل رأی بالاتر می‌رود، آنها بیشتر با استقلال فلسطین موافق هستند. این نکته در نظرسنجی های گذشته نیز خود را نشان می داد.

در نظرسنجی جدید، ۶۳ درصد از یهودیان ۵۰ ساله به بالا، استقلال فلسطین را پذیرفته‌اند درحالی که در میان یهودیان ۱۸ تا ۳۰ ساله، ۵۳ درصد با استقلال فلسطین مخالف هستند.

نگاهی دقیق‌تر به این نظرسنجی نشان می‌دهد که اکثر یهودیانی که موافق استقلال فلسطین هستند، یهودیان غیرمذهبی هستند اما آن گروه از یهودیانی که باورهای مذهبی در زندگی‌شان مهم است، اکثریت را در میان مخالفان استقلال فلسطین دارند.

پشتیبانی ۸۰ درصد از طرفداران حزب «کارگر» از استقلال فلسطین جای شگفتی ندارد اما نکته شگفت‌انگیز این است که ۵۸ درصد یهودیانی نیز که در انتخابات دو ماه پیش اسرائیل به حزب راستگرای «اسرائیل خانه ماست» (ایسرائیل بیتنو) رأی دادند، در میان حامیان استقلال فلسطین هستند.

در مقابل ۵۲ درصد کسانی که در انتخابات فوریه به حزب «لیکود» به رهبری بنیامین نتانیاهو رأی داده بودند، در نظرسنجی جدید، با استقلال فلسطین مخالفت کرده‌اند.

۸۴ درصد از یهودیانی نیز که خود را «میانه» یا «چپ» معرفی کرده‌اند، راهکار «دو ملت، دو دولت» را قبول دارند.

این نظرسنجی در آستانه سفربنیامین نتانیاهو به واشنگتن و نخستین دیدار وی با باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا انجام شده است. این دیدار دوشنبه آینده، ۲۸ اردیبهشت، در کاخ سفید انجام می‌شود.

نتانیاهو صریحاً با استقلال فلسطین موافقت نکرده و تأکید کرده که «راهکارهای جایگزینی» را در دیدارش با اوباما مطرح می‌کند.

این در حالی است که رهبران مصر و اردن که در روزهای اخیر با نتانیاهو دیدار کرده‌اند، خواهان پذیرش راهکار «دو ملت، دو دولت» از سوی او شده‌اند.

از سوی دیگر در آستانه دیدار نتانیاهو و اوباما، روزنامه هاآرتص نیز جمعه نتیجه نظرسنجی جداگانه‌ای را درباره میزان رضایت مردم اسرائیل از عملکرد نتانیاهو در هفت هفته‌ای که دولت او روی کار آمده، منتشرکرده است.

۵۲ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند که از عملکرد نتانیاهو راضی نیستند و او بهتر از اهود اولمرت نبوده است.

۵۷ درصد هم گفته‌اند که نتانیاهو در دیدارش با اوباما باید موافقت اسرائیل را با راهکار «دو ملت، دو دولت» اعلام کند.

هاآرتص این نظرسنجی را به وسیله دانشگاه تل آویو انجام داده و در تفسیر نتایج آن نوشته است که «اگر نتانیاهو در دیدار با اوباما بر سر استقلال فلسطین لجاجت نشان دهد، در بازگشت به اسرائیل با اکثریتی از اسرائیلی‌های خشمگین روبه‌رو خواهد شد که ممکن است خشم آنها حزب کارگر را وادار به جدا شدن از دولت کند زیرا حزب کارگر قویاً خواهان اجرای راهکار دو ملت، دو دولت است».

هاآرتص همچنین تأکید کرده است که «نتانیاهو باید از آهنگ سریع کم شدن محبوبیتش در میان مردم، آن هم در حالی که هنوز ۵۰ روز از آغاز به کار دولتش نگذشته، نگران باشد».
XS
SM
MD
LG